Viens no pazīstamiem ārzemju ekonomistiem nesen teica, ka «Latvijas dzīvības vai nāves jautājums ir tās spēja uzlabot produktivitāti valstī». Ja mēs nevarēsim to sasniegt ar darbu, tad atliek iespēja konkurēt pasaulē ar zemām algām. Daudz zemākām kā šodien! Vai mēs to tiešām gribam? Vai valsts mērogā notiek darbs vai vismaz diskusijas par to, kā uzlabot produktivitāti? Diemžēl par to pašlaik runā tikai ārzemju ekonomisti, bet ne mūsu valdība.
Viens no iemesliem ir tas, ka Latvijā saprašanas līmenis par to, kas ir produktivitāte ir ļoti zems un dažreiz nepareizs. Tiek runāts par darbinieku produktivitāti (motivāciju, darba stundām utt). Tiek pieminēta izglītības kvalitāte un kapitāla ieguldījumi jaunas aparatūras un tehnoloģijas iegādei. Bet tie nav galvenie valsts produktivitātes faktori.
Piemēram, kas ir ar kapitālieguldījumiem? Pēdējos gados, īpaši pateicoties viegli pieejamiem kredītiem un ES fondiem, pastāvēja plašas iespējas iegādāties jaunas tehnoloģijas un iekārtas. Tas arī tika izdarīts. Bet Latvijā produktivitāte nav uzlabojusies. Kāpēc? Droši vien ar to nepietiek.
Kas tad jādara valsts mērogā, un no kā ir atkarīga produktivitāte valstī?
Produktivitātes faktorus valstī var sadalīt divās kategorijās.
1. Uzņēmumu kvalitāte. Pirmajā kategorijā ir faktori, kas ir atkarīgi no mūsu uzņēmumu kvalitātes. Šeit ir runa par darba procesiem (cik vienkārši un skaidri tie ir), menedžmenta pieredzi utt. Viens no svarīgiem faktoriem ir, piemēram, uzņēmuma kapitalizācija jeb, citiem vārdiem sakot, nauda, kas paliek firmā kā pašu kapitāls. Jo lielāks ir šis kapitāls, jo vairāk naudas paliek investīciju projektiem, inovācijām utt. Firmu kapitalizācijas uzlabošana Latvijā būtu ļoti vēlama. Pašlaik kapitalizācijas rādītājs Latvijā nav īpaši augsts. Viens veids, kā stimulēt uzņēmumus palielināt savu kapitālu, ir neaplikt peļņu ar nodokļiem, ja tā tiks reinvestēta atpakaļ firmā. To, piemēram, tagad plāno darīt Rumānija ar mērķi veicināt savus uzņēmumus kļūt konkurētspējīgākiem ilgtermiņā.
2. Valsts administrācijas un valdības kvalitāte. Bet, bez šaubām, galvenie un vissvarīgākie ir otrās kategorijas produktivitātes faktori. Šī kategorija apvieno visus faktorus, kas ir atkarīgi no valsts administrācijas un valdības kvalitātes. Tie ir tieši tie faktori, par kuriem runā SVF un citi. Tas ir tieši tas, pie kā jāstrādā mūsu valdībai. Runa ir gan par valsts pārvaldes kvalitāti, gan par birokrātijas samazināšanu, gan par uzņēmējdarbības vidi valstī.
Kāpēc tas ir tik svarīgi?
Paņemsim jebkuru profesiju, piemēram, tulku. Tulks (kā pašnodarbinātais vai kā tulkošanas firma) ne tikai nodarbojas ar tulkošanu, bet arī pilda visādas valsts deklarācijas, raksta atskaites, rēķina nodokļus, maksā nodokļus, mēģina saņemt atpakaļ pārmaksātos nodokļus utt. Jo vairāk tādas blakus aktivitātes ir uzņēmējdarbības vidē valstī, un jo sarežģītāks ir to pildīšanas process, jo zemāka ir produktivitāte. Ko nozīmē «sarežģītāks process»? Runa ir par visādiem likumiem, noteikumiem, prasībām. Latvijā ir daudz nepārdomātu un novecojušu likumu un prasību, kas tikai kaitē produktivitātei (salīdzinot ar Rietumeiropu).
Lai iesāktu darbu pie produktivitātes, valdībai ir nepieciešams identificēt visus tādus šķēršļus, salīdzināt tos ar Rietumeiropas praksi un vienoties par konkrētu un labi koordinētu to novēršanas programmu valsts mērogā.