Mazais bizness

Mana pieredze: Mājas lampas LaLampa sāka ražot krīzes laikā

Renāte Priede, speciāli DB, 30.05.2014

Preču zīmes LaLampa izveidotājs Kristaps Jaundzems

Foto: Ritvars Skuja, Dienas Bizness

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

Pievienot komentāru

Preču zīmes LaLampa izveidotājs Kristaps Jaundzems gaismas biznesā ir jau 14–15 gadus, veidojis profesionālus gaismas risinājumus; kupolu līmēšana sākas kā hobijs.

«Ik pa laikam dizaineriem bija vajadzīgi kupoli kā objekti telpā, ar nestandarta izmēriem, un tāpēc veikalu piedāvājumā neesoši. Bija jātaisa pašiem. Sākotnēji sadarbojos ar kupolu meistaru, vēlāk ieinteresējos pamatīgāk un ķēros pats klāt, tā tas amatnieciskums sākās,» uzņēmuma idejas rašanos komentē Kristaps.

Lieta kļuva pašam aizvien interesantāka, viņš sāka izgatavot detaļas, eksperimentēja ar dažādiem audumiem un līmēm, bet nopietnāk kupoliem pievērsies jau krīzes laikā. «Gaismas projektus nevienam nevajadzēja, šajā periodā prasība pēc interjeriem un oriģināliem gaismekļiem kritās, ar lielajiem ražotājiem nevarēju konkurēt un pievērsos mājas lampām,» viņš stāsta.

Sāk no nulles

Preču zīme LaLampa tika nostiprināta diezgan sen, bet lampu ražošanas attīstīšanai nopietni Kristaps pieķērās pirms pāris gadiem – tapa mājaslapa un pirmā kolekcija. Sākumstadijā tika izslimotas dažādas «bērnu slimības», process ieilga. Kā atzīst Kristaps, «kā jau jaunā biznesā, kur sāc no nulles, nebija ne tēta, ne mammas, kas arodu nodotu no paaudzes paaudzē, ar kļūdīšanos visam jāiet cauri pašam.»

Visas lampu tehniskās lietas, izņemot standartizētās detaļas (cokolus un skrūves), uzņēmumā ražo paši – metāla karkasus, stieples, koka detaļas, plastikāta formas, audumus – veido un apstrādā savā darbnīcā. Lampu kupoliem izvēlētos audumus uzņēmums iepērk no ražotājiem, nevis vietējos veikalos, kā to varētu sagaidīt no salīdzinoši mazajiem apjomiem. «Mazie amatnieki, kas izejmateriālu iegādājas veikalā un balstās šajā piedāvājumā, izdara kļūdu, šāda pieeja sadārdzina un ierobežo,» savu stratēģiju skaidro Kristaps. Sākumstadijā arī paši esot tā darījuši – «amatniecības līmenī gatavojām visu tikai pēc pasūtījuma, pieskaņojot jebkam no jau telpā esošā – spilveniem, aizkariem, bet nolēmām ja gribam pārtapt par stabilu darbnīcu vismaz ar 500 saražotām vienībām mēnesī, ir jāveido pamatkolekcija un katalogs, kur viss ir jau specificēts līdz izmēriem un krāsu variācijām.»

Uzņēmuma attīstības ceļā ir vairāki pakāpieni – no idejas līdz amatniekam, tad uz darbnīcu un tālāk – ražotāju. Šobrīd ar apjomiem un tempiem stabili tiek ieņemts darbnīcas līmenis, nākamais mērķis ir rūpnīca ar visu no tā izrietošo – izmaksām, darbiniekiem, telpām. Tiesa, uzņēmums pavisam neatsakās no individuālas pieejas – katalogā ir iekļauta atsevišķa sadaļa «create your own design» (radi pats savu dizainu) – iespēja klientam pašam kombinēt krāsu variācijas savai lampai. Šī sadaļa sniedz iespēju arī plašai sadarbībai ar dizaineriem. Ja individuāla pieeja nebūtu bijusi jau no paša sākuma, tagad vairs nevarētu tik plašu piedāvājumu izveidot, uzņēmuma amatniecības saknes pozitīvi novērtē Kristaps. «No dizaineru pasūtījumiem izauga uzņēmums un viņiem esam interesanti,» viņš komentē. Gan šobrīd, gan turpmāk LaLampa orientēsies uz projektu biznesu. Tomēr, arī sasniedzot rūpnīcas līmeni, centīšoties saglabāt individuālas pieejas tradīciju. Pārsvarā jau tieši dizaineri ir maizes nesēji – līdz ar viņiem arī vedot taciņa pie klienta.

Kā top dizains?

Auduma abažūri paši par sevi nav nekas unikāls, atzīst Kristaps. To ražotāju arī ir pietiekami, sākot no mazām darbnīcām un beidzot ar poļu un vācu rūpnīcām, kur kapacitāte ir ap 1000 kupoliem dienā, tiesa, arī ar daudz ierobežotāku sortimentu un atšķirībām kvalitātē un cenā. Neskatoties uz to, ka pasaulē šādas mantas netrūkst, Kristaps atzīst, ka dizaina lampu niša izvēlēta pareizi – par to nesen pārliecinājies apmeklētajā gaismas izstādē Frankfurtē, kur no 6 hallēm trīs bija atvēlētas dekoratīvajam apgaismojumam. «Sajutos lepns, ka mūsu izvēlētais ceļš ir modē,» viņš atklāj. Tomēr LaLampas koncepcijā neietilpst atsevišķu dizaineru izcelšana – «varētu teikt tā, ka sākotnējais LaLampa dizaina autors esmu es,» skaidro Kristaps. Tomēr darba gaitā, izveidojoties komandai, nolemts, ka dizaina autori netiks izcelti, jo, pirmkārt vairumam modeļu nav unikāla dizaina, izņemot dažus, par kuriem uzņēmuma kolektīvs ir pārliecināts, jo tas pirmais Eiropā to ieviesa un ražo, viņš apgalvo. Otrkārt, visi piedaloties dizaina tapšanā – «mēs esam kreatīvā grupa, kas ievieš jaunas idejas. Pagājušajā gadā tikām atzinīgi novērtēti Gada balvā dizainā – novērtēja mūsu pieeju kupolam SPIN. Vai to kāds no mums izdomāja? Nē, viens izdomāja kubu, otrs jauši vai nejauši pagrieza stīpas citā leņķī, tā visi kopā radījām.»

Veikaliem jāpaciešas

Katra radītā lampa pagaidām ir paredzēta konkrētai dvēselītei – top pēc pasūtījuma, veikalos šobrīd vēl nav nopērkamas, bet apskatāmas gan – LaLampa birojā un salonā Rija, tas jau ir solis tirdzniecības virzienā. Līdz veikaliem ir atlicis pavisam nedaudz – šobrīd tiek kārtota nepieciešamā CE sertifikācija, kas nepieciešama eksportam, un jau tuvākā laikā lampas gozēšoties veikalu plauktos. Uzņēmumus strādā arī, lai veidotu komplektējamo detaļu noliktavu, kas paātrinātu pasūtījumu izpildi. Attīstības tempi ir atbilstoši iespējām – līdz šim sasniegtais ir panākts ar pašu resursiem. «Ja vienlaikus projektē dizaina lietas, kontrolē ražošanu, strādā ar klientiem un kārto sertifikāciju, šie procesi paņem daudz vairāk laika nekā ja katram darbam būtu savs darītājs. Diemžēl neesam liels uzņēmums un nevaru atļauties algot atsevišķu darbinieku tikai vienam uzdevumam, tāpēc jāupurē laiks,» saka Kristaps.