Neraugoties uz koksnes resursu sadārdzināšanos un deficītu Latvijā, SIA Kokmateriālu eksporta aģentūra «Marko» savu neto apgrozījumu šogad salīdzinājumā ar pērno gadu kāpinājusi par apmēram 66 % sasniedzot ap 8 milj. Ls. «Šogad būtisks apgrozījuma kāpums sasniegts pateicoties lielākam realizēto zāģmateriālu apjomam — vidēji 8000 m3 mēnesī, kamēr pērn — tikai 5000 m3, kā arī pieaugošajai palešu ražošanai,» veiksmes formulu skaidro SIA Kokmateriālu eksporta aģentūra «Marko» (KEA «Marko») līdzīpašnieks un direktors Māris Peilāns. Viņš norāda, ka sākotnēji uzņēmums nodarbojās tikai ar zāģmateriālu iepirkšanu Latvijā un realizāciju ārzemēs, tomēr pēdējo trīs gadu laikā pakāpeniski audzis uzņēmuma paša ražoto koksnes pārstrādes produktu īpatsvars. Pašlaik zāģmateriālu tirdzniecība rada ap 75 %, kamēr pārstrāde ap 25 % no kopmānijas neto apgrozījuma. «Sākotnēji palešu ražošana deva tikai 5 % no kopējiem ieņēmumiem,» atceras M. Peilāns. Viņš norāda, ka SIA KEA «Marko» nebūt nav pirmais Latvijā, kurš no kokmateriālu tirdzniecības pakāpeniski pievērsies kokapstrādei, līdzīgu ceļu savulaik gājis gan SIA Nelss, gan SIA Kurekss — kas ir ne tikai lieli zāģmateriālu tirgotāji, bet arī ražotāji. «Tirgotājam vieglāk sākt nodarboties ar ražošanu nekā ražotājam ar tirdzniecību, jo tirdzniecība no ražošanas būtiski atšķiras ne tikai ar iegūtās naudas lielumu (parasti peļņas centrs ir tirdzniecībā, nevis ražošanā), bet arī ar pavisam citu filozofiju,» skaidro M. Peilāns. Viņaprāt, to pierāda arī attīstīto valstu pieredze, turklāt tirdzniecība ir tuvāk klientam un labāk jūt, ko un kā pieprasa tirgus.