Reklāmraksti

“QDOORS” piegādātie ātrgaitas vārti – labākais risinājums loģistikai un ražošanai

Sadarbības materiāls,04.04.2025

Jaunākais izdevums

Ātrgaitas vārti ir specializētas rūpnieciskas sistēmas, kas paredzētas ātrai atvēršanai un aizvēršanai, uzlabojot energoefektivitāti, laika ekonomiju, drošību un vides kontroli ļoti dažādās uzņēmējdarbības jomās. Viens no pieredzes bagātākajiem uzņēmumiem šajā jomā ir SIA “QDOORS”, itāļu ātrgaitas vārtu ražotāja “BMP” oficiālais pārstāvis Latvijā.

Šos risinājumus parasti izmanto noliktavās, ražošanas telpās, telpās ar paaugstinātām higiēnas prasībām un loģistikā, bet arvien vairāk uzņēmēju aizdomājas arī par savu darbinieku pasargāšanu no caurvēja un aukstuma.

Ātrgaitas vārti ļauj taupīt enerģiju, laiku un darbinieku veselību

“Mūsdienās uzņēmēji savas biznesa izmaksu aprēķinos iekļauj ne vien energoefektivitāti, kas beidzamajos gados kļuvusi īpaši būtiska, bet arī laika faktoru. Ja auto iekrāvējs desmitiem reižu dienā iebrauc un izbrauc no manuāli atveramas noliktavas, zūd ne tikai siltums, bet tas aizņem arī pietiekami daudz apmaksāta darba laika. To var vienkārši aprēķināt, un gadā šī summa vairs nebūt nav maza,” stāsta SIA “QDOORS” speciālisti, kas pieredzi uzkrājuši, šajā nozarē darbojoties vairāk nekā 15 gadus.

Mazsvarīgas nav arī rūpes par darbinieku veselību. Strādājot nepiemērotos apstākļos, cilvēki biežāk slimo. Katrs var iedomāties, kādas ir slimības lapu izmaksas un darbinieku aizstāšanas radītie sarežģījumi. Turklāt nepiemēroti darba apstākļi kaitē arī uzņēmuma reputācijai – cilvēki, jo īpaši reģionos, ātri vien noskaidro, kuri vietējie uzņēmēji nodrošina labu darba vidi.

Tādējādi saprotams, ka ātrgaitas vārti ir piemēroti un atmaksājas ne tikai lieliem, bet arī vidējiem un maziem uzņēmumiem. Piemēram, kāds no SIA “QDOORS” klientiem ir neliels uzņēmums Smiltenes novadā, SIA “PB Koksne”, kas ražo īpašus kamīna skaliņus Apvienotās Karalistes tirgum. Uzņēmums ražošanas telpai nesen uzstādīja ātrgaitas vārtus, un tā 40 darbinieki ir ļoti apmierināti.

Bezmaksas konsultācijā ieteiks labāko risinājumu

Komerciālo un rūpniecisko nozaru klāsts, kurās nepieciešami specializēti ātrgaitas vārti, ir ļoti plašs. Bez tiem grūti iedomājama pārtikas ražošana un uzglabāšana; dažādi loģistikas risinājumi; transports un apsaimniekošana; augstas veiktspējas nozares un liela izmēra aiļu uzstādīšana.

Uzņēmumiem, kas apsver ātrgaitas vārtu iegādi, vēlams konsultēties ar jomas ekspertiem, lai izvēlētos optimālu risinājumu tieši konkrētajām vajadzībām. SIA “QDOORS” konsultācija ir bezmaksas pakalpojums – tās ietvaros tiek sniegts atbalsts sākotnējā plānošanā, palīdzot izlemt, kurš vārtu tips ir vispiemērotākais klienta vajadzībām.

Tie, kas izmēģina vienus ātrgaitas vārtus, pasūta nākamos!

“Ar lieliem rūpnieciskiem objektiem situācija ir pašsaprotama – automatizācija ir neatņemama mūsdienu ražošanas daļa. Bet interesanti, ka ātrgaitas vārti un durvis ir būtiski svarīgi arī precīzajās nozarēs, piemēram, farmācijā un tipogrāfijā, kur svarīgi uzturēt noteiktu telpas klimatu un augstu tīrību,” uzsver uzņēmumā.

SIA “QDOORS” pieredze liecina, ka uzņēmumi, kas piesardzīgi pasūtījuši vienus ātrgaitas vārtus vai durvis, bieži ne tikai pasūta tādus arī citiem saviem objektiem, bet arī iesaka šo risinājumu sadarbības partneriem.

“Bieži dzirdam, ka klienti vēlējušies, kaut būtu zinājuši par šādu iespēju ātrāk. Iemesli ir dažādi, arī tas, ka jābūt speciālām zināšanām un iepriekšējai pieredzei, lai saprastu ātrgaitas vārtu un durvju priekšrocības. Ļoti svarīgi sākotnējā vārtu izvēles procesā izvēlēties piemērotāko vārtu modeli un attiecīgo vārtu aktivizācijas veidu, lai tas palīdzētu celt uzņēmuma energoefektivitāti, darba ražīgumu un veidotu drošu darba vidi uzņēmumā. Tāpēc cieši sadarbojamies arī ar arhitektiem, kuri jau projektā var iekļaut labāko variantu konkrētajam objektam, tādējādi atkal ietaupot uzņēmēja laiku un pūliņus,” atklāj SIA “QDOORS” speciālisti.

“BMP” ātrgaitas vārti – lielos Latvijas uzņēmumos

Ātrgaitas vārtu un durvju risinājumus jau daudzus gadus izvēlas Latvijā pazīstami uzņēmumi, tostarp “Latvijas Pasts”, gaļas produktu ražotājs “Forevers”, kokrūpniecības nozarē strādājošie “Stiga RM”, zivju produkcijas ražotājs “Banga”, pārtikas ražotājs “Puratos Latvia”, tērauda konstrukciju ražotājs “SFM Latvia” un AS “Pasažieru vilciens”.

Tie visi ir uzņēmumi, kuriem ātrgaitas vārti nepieciešami sekmīgai darbībai, lai nodrošinātu telpās un noliktavās noteiktu temperatūru, pasargātu no caurvēja, enerģijas un laika zudumiem. Zīmīgs piemērs ir arī kāda tipogrāfija, kurai, iegādājoties jaunas iekārtas, ātrgaitas vārti bija minēti kā obligāts nosacījums pirkšanas un servisa līgumā.

Kas jāzina par ātrgaitas vārtiem

Ātrgaitas vārti ir automatizētas drošības barjeras, kas paredzētas ātrai un efektīvai piekļuves kontrolei augstas satiksmes intensitātes zonās. Tos parasti izmanto komerciālās ēkās, rūpniecības objektos, transporta mezglos un ierobežotas piekļuves zonās, kur nepieciešama droša, bet ātra iekļūšana.

Ātrgaitas vārtu priekšrocības

• Ātra piekļuve – saīsina transportlīdzekļu un gājēju gaidīšanas laiku.

• Izturība – izgatavoti no īpaši izturīgiem, rūpīgi atlasītiem un pārbaudītiem materiāliem.

• Izturība pret laikapstākļiem – izstrādāti darbam ekstremālos vides apstākļos. Atbilstoši modeļi var darboties arī saldētavās ar -35 grādiem pēc Celsija.

• Automatizācija un viedās funkcijas – tālvadības pultis, magnētiskie detektori, dažādas pogas, kustību radari.

Populārākie pielietojumi

• Pārtikas nozare – zivju apstrāde, gaļas apstrāde, piena apstrāde un jebkuru citu pārtikas produktu ražošana

• Loģistikas un jebkuri ražošanas uzņēmumi ar sistemātisku preču un materiālu kustību starp dažādām zonām

• Noliktavas ar saldētavām un atvēsinātām telpām

• Lielveikali

• Lidostas un kuģu ostas

• Farmācijas nozare

• Lielizmēra industriālie vārti

• Automazgātavas

• Pazemes autostāvvietas

• Ķīmijas industrija ar Atex (ATmosphères EXplosives) standartiem

• Slimnīcas un veselības aprūpes nozares telpas

“BMP”- vadošs itāļu projektētājs un ražotājs ar lielisku reputāciju

SIA “QDOORS” pārstāvētais itāļu ātrgaitas vārtu ražotājs “BMP Group” ir viens no pasaules vadošajiem uzņēmumiem šajā nozarē. “BMP” projektē, patentē, ražo un pārdod tikai ātrgaitas vārtus, kā arī piedāvā efektīvu pēcpārdošanas atbalstu.

Tieši precīzā specializācija un viss cikls – no projekta līdz ražošanai – viena uzņēmuma rokās ļauj nodrošināt īpaši daudzveidīgus risinājumus un izcilu tehnisko kvalitāti. Tas padara “BMP” par vienu no šīs specifiskās nozares vadošajiem spēlētājiem, kura produkcija ir ļoti pieprasīta daudzviet pasaulē.

Neatkarīgi no tā, vai meklējat ātrgaitas, sekciju, paceļamos vārtus vai siltinātus industriālos vārtus, “BMP” produkti ir lieliska izvēle.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Režisora Ginta Zilbaloža animācijas filma "Straume" jeb "Flow" ASV Kinoakadēmijas balvu pasniegšanas ceremonijā Losandželosā ieguvusi Latvijas vēsturē pirmo "Oskaru", uzvarot kategorijā "Labākā pilnmetrāžas animācijas filma".

"Straume" bija nominēta arī kategorijā "Labākā ārvalstu filma", bet šo balvu neieguva. Šajā kategorijā "Oskaru" ieguva Brazīlijas filma "I’m Still Here".

Saņemot balvu, Zilbalodis pateicās savai ģimenei, komandai, savam kaķim un sunim un atgādināja visiem mums, ka mēs atrodamies vienā laivā un mums ir jāpārvar domstarpības un jāsadarbojas.

"Ceru, ka šī balva atvērs durvis neatkarīgajiem animācijas filmu veidotājiem visā pasaulē. Šī ir pirmā reize, kad filma no Latvijas tikusi nominēta, tas mums nozīmē ļoti daudz. Esam ļoti iedvesmoti un ceram drīz šeit atgriezties," sacīja Zilbalodis.

Sarunā ar žurnālistiem uzreiz pēc balvas saņemšanas viņš teica, ka ir ļoti pateicīgs un arī ļoti vēlas atgriezties mājās. "Ļoti ilgojos pēc Latvijas un nevaru sagaidīt, kad varēšu taisīt nākamo filmu," atklāja Zilablodis.

Eksperti

Tranzīts ir miris. Lai dzīvo loģistika!

Laurins Kuzavs, SIRIN Development izpilddirektors,14.07.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas pēcpadomju sapnis par tranzītvalsts statusu būtībā ir izsapņots. Austrumu-rietumu tranzīta apjomu kritums pēdējos gados ir bijis graujošs. Kādreiz 98 % Latvijas dzelzceļa kravu bija starptautiskie pārvadājumi, no kuriem lielāko daļu veidoja kravas no Krievijas un Baltkrievijas, kas plūda uz Latvijas ostām.

Krievijas sāktais karš un tam sekojošās sankcijas mainīja veco realitāti – kravu apjoms dramatiski nokritās, nozarē sekoja darbinieku atlaišanas un infrastruktūras dīkstāve.

Tomēr Latvijas ģeogrāfiskās priekšrocības neviens nav atcēlis. Latvija ir ideāli piemērota, lai vienkāršas tranzītvalsts vietā kļūtu par vadošo reģionālo loģistikas centru, kas savieno gan Eiropas, gan Eirāzijas tirgu. Lai to panāktu, nepieciešama stratēģiska apņemšanās valstiskā līmenī, kas dotu zaļo gaismu straujākai nozares transformācijai un paātrinātu privātās investīcijas šajā sektorā.

Uzskatu, ka Latvijai ir ne vien labas pozīcijas, lai kļūtu par vadošo reģionālo loģistikas centru, bet plašākā perspektīvā tā ir arī Latvijas stratēģiska nepieciešamība. Latvijai ir jārada skaidras konkurences priekšrocības salīdzinājumā ar tādām alternatīvām kā Dānijas un Zviedrijas koridors.

Būvniecība un īpašums

FOTO: Kundziņsalas attīstībā līdz 2030.gadam plāno ieguldīt vismaz 500 miljonus eiro

Db.lv,16.07.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jau tuvākajos gados Kundziņsalā darbību uzsāks vēl vismaz septiņi jauni uzņēmumi - kravu termināļi, loģistikas centri, enerģētikas uzņēmumi un viedas ražotnes, veidojot tuvu pie 800 jaunām darba vietām, kopējam investīcijām sasniedzot vismaz 500 miljonus eiro, radot nākotnes uzņēmējdarbības vidi, kur vienkopus attīstīties ilgtspējīgai enerģētikai, modernai rūpniecībai un viedai loģistikai.

Rīgas ostas visdinamiskāk augošajā teritorijā Kundziņsalā tiks uzsākta Baltijas valstīs pirmās atjaunīgās degvielas produktu - hidrogenētās augu eļļas (HVO) un ilgtspējīgās aviācijas degvielas (SAF), ražotnes būvniecība. Uzņēmums Amber Flow Fuels, ieguldot 120 miljonus eiro un radot 120 augsti kvalificētas darba vietas, jau 2027. gadā uzsāks inovatīvu, augstas pievienotās vērtības produktu ražošanu, kas veicinās Latvijas klimatneintralitātes un zaļā kursa mērķu sasniegšanu.

Kundziņsalas teritorijas transformācija par jauno Rīgas ostas centru ietver vairāku apjomīgu industriālo projektu realizāciju tieši zaļās enerģijas ražošanas segmentā. Ar atjaunīgo enerģiju saistītu produktu ražošana, kuriem ir augsta pievienotā vērtība un liels pieprasījums, ir viens no Rīgas ostas nākotnes attīstības stūrakmeņiem. Vienlaikus tiek būtiski stiprināta Latvijas eksportspēju un enerģētiskā neatkarību. Amber Flow Fuels ražotne Rīgas ostā nodrošinās 100% no nepieciešamā SAF Baltijas valstu tirgum. 70% no saražotā SAF tiks eksportēts, palielinot Latvijas eksportu par vismaz 150 miljoniem EUR.

Citas ziņas

Aģentūra Luka iegūst sešas zelta godalgas pasākumu nozares konkursā Eventex

Db.lv,10.05.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eventex konkurss, kurš tiek uzskatīts par pasākumu industrijas Oskaru un kurā tiek apbalvoti izcilākie pasākumi un pieredzes mārketinga projekti pasaulē, Ineses Lukaševskas vadītā aģentūra Luka par tās rīkoto pasākumu “Dvēseles stīgas” ir ieguvusi sešas zelta godalgas, tai skaitā kā labākais mākslas pasākums pasaulē.

Šogad konkursam tika pieteikts rekord liels projektu skaits - 1239 pasākumi no 59 valstīm un sešiem kontinentiem. Savus darbus bija iesnieguši pasaules vadošie zīmoli: Netflix, Qatar Airways, Real Madrid, Disney, dažādu valstu ministrijas, kā arī tika pieteikti kultūras un mākslas projekti kā grupas Colplay tūre, olimpisko spēļu noslēguma ceremonija, dažādu valstu gaismu, mākslas festivāli un daudzi citi. Aģentūra Luka konkursā triumfēja ar pasākumu “Dvēseles stīgas”, iegūstot sešas zelta godalgas, kā labākais mākslas pasākums, pārmaiņu vadības pasākums, labākais pasākuma koncepts, labākais caur pasākumu izvītais stāsts, labākā scenogrāfija, kā arī inovatīvākais pasākums ar milzu ietekmi.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

VAS “Valsts nekustamie īpašumi” (VNĪ) vadībā īstenotajā robežšķērsošanas (RŠV) infrastruktūras izbūves projektā Kundziņsalā, Rīgā, pabeigti visu 809 pamata pāļu dzīšanas darbi un ģeotermālo urbumu ierīkošana. Atsevišķās zonās turpinās grunts konsolidācijas darbi.

Uzsākta ēku pārējo nesošo konstrukciju izbūve, kā arī ceļu un stāvlaukumu izbūvei nepieciešamās pamatnes sagatavošana.

“Kundziņsalas RŠV infrastruktūras izveides projekts sniegs ieguldījumu ne tikai dienestu darba vides un Rīgas valstspilsētas vides uzlabošanai, bet arī sniegs būtisku ieguldījumu valsts drošības stiprināšanā. Kundziņsalā šobrīd tiek īstenoti vairāki - savstarpēji saistīti projekti, kuru īstenošana ļaus palielināt duālās izmantošanas transporta infrastruktūras kapacitāti un stiprinās militārās mobilitātes tīkla infrastruktūru,” informē VNĪ valdes locekle Jeļena Gavrilova.

Lielākajā daļā būvdarbu teritorijas, jūnijā noslēdzās infrastruktūras izbūvei nepieciešamās pamatnes sagatavošana. Lai gan atsevišķās zonās ar nelabvēlīgiem grunts apstākļiem konsolidācijas process turpinās ilgāk nekā sākotnēji plānots, tas nodrošinās kvalitatīvu pamatu ārējiem inženiertīkliem un publiskās daļas kravas transporta stāvlaukumam nepieciešamās zonas noturību. Noslēdzoties ģeotermālo urbumu ierīkošanai, kas nodrošinās energoefektīvu galvenās ēkas siltumapgādi un dzesēšanu, uzsākta visu ēku nesošo konstrukciju– grīdas plātņu, cokolsiju, režģžogu, u.c. konstrukciju izbūve. Līdz gada beigām plānots pabeigt lielāko daļu no visu piecu ēku norobežojošajām konstrukcijām, lai ļautu ēkās veikt dažādus iekšdarbus.

Nekustamais īpašums

Ieguldot jau vairāk nekā 3 miljonus eiro, LNK Properties modernizē industriālo parku Pierīgā

Db.lv,24.03.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nekustamo īpašumu attīstītājs LNK Properties ir uzsācis industriālā parka – Granita Industrial park attīstības projektu, kurā plānota teritorijas paplašināšana, jaunu ēku izbūve, esošās infrastruktūras modernizācija un energoefektivitātes uzlabojumi, nodrošinot mūsdienīgu un ilgtspējīgu vidi uzņēmumiem.

Projekta ietvaros veikti būtiski darbi, lai uzlabotu Granita Industrial park esošo ēku energoefektivitāti un modernizāciju, ieguldot jau vairāk nekā 3 miljonus eiro. Ēkām ir nomainīti logi un durvis, nosiltināti jumti un ārsienas, atjaunota kanalizācijas sistēma un ieviesta zibensaizsardzības sistēma. Tāpat ir uzlabota apgaismojuma infrastruktūra, kas ne vien samazina enerģijas patēriņu, bet arī uzlabo darba apstākļus. Turklāt visām ēkām ir modernizētas fasādes, radot jaunu vizuālo identitāti, kas saskan ar uzņēmuma nākotnes attīstības stratēģiju.

Granita Industrial park pašreizējā telpu iznomājamā platība ir 25 000 kvadrātmetru, savukārt nākotnē kopējā plānoto ēku platība varētu pārsniegt 100 000 kvadrātmetru. Šis attīstības plāns radīs telpas jauniem nomniekiem, kā arī iespēju esošajiem uzņēmumiem paplašināt savu darbību. Jauno korpusu būvniecību plānojam jau 2026. gadā.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā lēmumu pieņemšanas procesi nereti norit gausi, to ietekmē dažādos līmeņos vērojamā atturība uzņemties atbildību un motivācijas trūkums, virzot iniciatīvas. Bieži vien uzmanības centrā nonāk maznozīmīgi jautājumi, kamēr plašāka mēroga un valstiski nozīmīgas ieceres paliek otrajā plānā.

Tā intervijā laikrakstam Dienas Bizness norāda SIA ZAAO valdes priekšsēdētājs Gints Kukainis, uzsverot, ka vienīgais ilgtspējīgais risinājums ir birokrātijas mazināšana. Viņaprāt, to iespējams panākt, samazinot normatīvo prasību apjomu, kas savukārt dabiski samazinātu arī nepieciešamību pēc dažādu atļauju izsniedzēju, saskaņotāju un kontrolējošo institūciju iesaistes.

Kāda situācija ir atkritumu apsaimniekošanā lauku reģionos?

Atkritumu apsaimniekošanu, tāpat kā jebkuru citu tautsaimniecības nozari, ietekmē gan procesi Latvijā, gan ārvalstīs. Vienlaikus būtiska nozīme ir arī Latvijas valsts līmenī pieņemtajiem lēmumiem. Viens no nozīmīgākajiem faktoriem ir iedzīvotāju skaits. Ja iepriekš ZAAO pakalpojumi tika plānoti apmēram 200 000 iedzīvotāju, tad šobrīd, strādājot lielākā teritorijā, tie attiecas jau tikai uz aptuveni 175 000.

Eksperti

Zemākas pārtikas cenas? Samazinām PVN kā citviet Eiropā un nosakām nodokļu moratoriju

Andrejs Ždans, SIA “Forevers” dibinātājs un vadītājs,31.03.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējos mēnešos aizsāktā diskusija par cenu samazināšanu pārtikai pēc būtības ir vērtējama pozitīvi, tomēr vienlaicīgi izvēlētie virzieni un instrumenti maz ticams, ka sniegs cerēto rezultātu. Ja mērķis ir padarīt pārtikas produktus pieejamākus iedzīvotājiem, ir jāizvēlas daudz racionālāki un efektīvāki instrumenti.

Pirmkārt, Latvija ir viena no retajām Eiropas valstīm, kurā nav samazināta PVN likme pamatprodukcijai kā maizei, piena produktiem, gaļai, graudaugiem, olām un zivīm. Jāsamazina PVN likme pārtikas pamatkategorijām līdz 5 – 9% kā daudzviet Eiropā. Tas provizoriski ļautu samazināt pārtikas cenas par 12 – 16%.

Otrkārt, ļoti rūpīgi jāvērtē nodokļu likmju palielināšana un to ietekme, jo tas ir pretrunā valsts amatpersonu apgalvojumam par cenu samazināšanu pārtikai. Katru gadu pieņemtais valsts budžets Saeimā ir izaicinājums gan uzņēmējiem, gan iedzīvotājiem, kā tikt galā ar tā radītajām papildu izmaksām. Uzņēmējiem tas nozīmē būt radošiem un atrast jaunus veidus, kā būt vēl īpašāk efektīviem un darboties ar maksimālu rentabilitāti. Bet, protams, šim ir arī limiti.

Eksperti

Sakārtoti autoceļi, ne Rail Baltica kļūs par Baltijas loģistikas mugurkaulu

Laurins Kuzavs, “Sirin Development" izpilddirektors,08.05.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ja man jautātu, kādas problēmas pēdējā gada laikā ir ļoti satraukušas visu Latvijas sabiedrību, noteikti kā vienu no galvenajām tēmām būtu jāmin Rail Baltica dzelzceļa infrastruktūras projekta realizācijas gaita. Šis temats ilgstoši ir dominējis gan sabiedrības un politiķu, gan arī mediju dienaskārtībā.

Neapšaubāmi, šis ir ļoti apjomīgs un nozīmīgs infrastruktūras projekts, kas aptver visas trīs Baltijas valstis un ne tikai. Tomēr, ja salīdzinām to, kādas emocijas virmo ap Rail Baltica Latvijā, Lietuvā un Igaunijā, šķiet, ka tieši Latvijā situācija ir visnokaitētākā un politizētākā.

Gaidas un realitāte

Varētu rasties jautājums, kāpēc tā? Iespējams, ka viens no iemesliem varētu būt saistīts ar cerībām, ko iedzīvotāji un politiķi katrā valstī saista ar šo projektu. Ļoti iespējams, ka gaidas no šī dzelzceļa projekta Latvijā ir daudz augstākas nekā kaimiņvalstīs. Tāpēc arī jebkura sabremzēšanās, jebkuras izmaiņas tiek uztvertas daudz sakāpinātākā gaisotnē. Piemēram, Lietuvā Rail Baltica projekts tiek uztverts daudz piezemētāk un dzelzceļš vienkārši tiek būvēts.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rail Baltica būvniecība Igaunijā sasniegusi nozīmīgu pagrieziena punktu – šorīt projekta nacionālais ieviesējs Rail Baltic Estonia un AS Tariston parakstīja līgumu par pirmā pamattrases posma būvniecību Pērnavas apriņķī, Selja-Tootsi posmā.

Šis 15,8 kilometrus garais posms iezīmē pirmo reizi, kad Rail Baltica ātrgaitas dzelzceļa projekts ienāk Pērnavas apriņķī, kas ir būtisks loģistikas mezgls gan Igaunijai, gan visam Baltijas reģionam.

"Rail Baltica ir stratēģiska investīcija Igaunijas un visas Baltijas nākotnē. Tas izveido pilnīgi jaunu ekonomisko asi, savienojot mūs ar Rietumeiropas transporta tīklu un paverot jaunas iespējas pasažieru pārvadājumiem un tirdzniecībai," uzsver Rail Baltic Estonia valdes priekšsēdētājs Anvars Salomets. "Rail Baltica veicinās reģionālo attīstību un uzņēmējdarbību, kā arī paplašinās loģistikas iespējas."

Papildus ātrgaitas dzelzceļa infrastruktūrai šajā Rail Baltica posmā tiks iekļauti arī vides aizsardzības elementi, piemēram, Kõnnu un Viluvere ekodukti, kas nodrošinās būtiskus savvaļas dzīvnieku pārejas punktus. Projekts ietver arī viaduktus un gājēju tuneļus, lai uzlabotu vietējo savienojamību un integrētu teritoriju vienotā transporta sistēmā. Paralēli pamattrases sāksies arī Kaisma stacijas būvniecība. Šis projekts ilgs divus gadus, pēc kuriem stacijas teritorija tiks nodota nākamajam būvniecības posma izpildītājam papildu infrastruktūras izbūvei.

Transports un loģistika

Baltijas aviācijas uzņēmumiem nopietni jāseko līdzi Polijas jaunās lidostas projektam

LETA,24.02.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Baltijas aviācijas uzņēmumiem ir ļoti nopietni ir jāseko tam, kā attīstīsies jaunās lidostas projekts Polijā, kurai ir nopietnas ambīcijas kļūt par visa reģiona aviācijas centru, intervijā aģentūrai LETA sacīja aviokompānijas "SmartLynx" īpašnieka "Avia Solutions Group" valdes priekšsēdētājs Ģedimins Žiemelis.

Viņš atzīmēja, lai gan pašlaik Eiropa ir lielākais aviopārvadājumu tirgus pasaulē ar 1,2 miljardiem pasažieru gadā, nākamajā desmitgadē uz pieaugumu nevajadzētu cerēt.

"Paturiet prātā, ka daudzas valstis cenšas attīstīt dzelzceļa transportu un paredz lielas investīcijas ātrgaitas dzelzceļa līnijās. Piemēram, Francijā pat nav atļauti lidojumi valsts iekšienē, kas ilgst mazāk par četrām stundām," sacīja Žiemelis.

Tostarp viņš minēja, ka koncernā ietilpstošā "KlasJet" apkalpo futbola klubu Francijā, un šī kluba galvenajam trenerim preses konferencē bija jāpaskaidro, kādēļ, lai nokļūtu no Parīzes līdz Nantei, ir izmantota lidmašīna.

"Es neticu, ka ilgtermiņā aviosatiksmes apjoms Eiropā pieaugs," sacīja Žiemelis.

Eksperti

Ņemt ārā vai krāt – ko iesākt ar pensiju 3. līmeņa uzkrājumu?

Agnese Zvaigznīte, CBL Life un CBL Atklātais pensiju fonds valdes priekšsēdētāja,07.05.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No vienas puses, iedzīvotāju interese par pensiju plānošanu pieaug. Latvijā privāto pensiju fondu plānu neto aktīvu vērtība pērn tuvojās vienam miljardam eiro – to vērtība pieaugusi par 21 %, sasniedzot 0,98 miljardus eiro, liecina Latvijas Bankas apkopotā informācija. Arī CBL pārvaldītie pensiju plāni aizvadītajā gadā piedzīvojuši izaugsmi – dalībnieku skaits pieaudzis par 21 % un iemaksas nākotnes pensijas uzkrājumā vidēji kļuvušas par 11 % lielākas.

No otras puses, arvien aktuālāks kļūst jautājums par pensiju 3. līmeņa uzkrājumu izņemšanu, ņemot vērā finanšu tirgus svārstības un neskaidrību par nākotnes ekonomisko attīstību. Vai izņemt uzkrājumus pašlaik ir labākais risinājums vai tomēr izvēlēties nogaidīt? Pieņemot lēmumu izņemt līdzekļus, var zaudēt iespējamo kapitāla pieaugumu nākotnē, kad tirgus būs stabilizējies.

Pensiju fondu ienesīgums atklājas ilgtermiņa griezumā

ASV administrācijas neprognozējamās politikas un prezidenta D. Trampa “tarifu karu” iekustinātie finanšu tirgu “amerikāņu kalniņi” uz pensiju plānu ienesīgumu, visticamāk, atspoguļosies vien īslaicīgi. Pensiju fondu ienesīgums jāskatās ilgākā termiņā – nevar izdarīt tālejošus secinājumus pēc viena mazāk veiksmīga pusgada vai gada rezultātiem.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Biedru skaita pieaugums un mainītais sadarbības modelis ļāvis kooperatīvai sabiedrībai Piena loģistika 2024. gadā būtiski — par 29,4% — palielināt neto apgrozījumu un arī kāpināt peļņu.

To rāda sagatavotais kooperatīvās sabiedrības 2024. gada pārskats. "Izaugsme pērn ir bijuši ļoti veiksmīga un tās pamatā ir mainītie sadarbības modeļi, īstenotie darbības pilnveides pasākumi un tirgus situācija. Proti 2023. gadā kooperatīvam bija 74 biedri, bet 2024. gada nogalē — 91 biedrs, ir apvienojušies divi kooperatīv, ir pievienojušies nozīmīgi spēlētāji, kas kopumā rezultējas arī ar 29,4% neto apgrozījuma pieauguma," pērnā gada finansiālās darbības rādītāju pieauguma iemeslus skaidro kooperatīvās sabiedrības Piena loģistika valdes loceklis Vilnis Vorobjovs.

Viņš norāda, uz vēl vienu būtisku neto apgrozījuma pieauguma nozīmīgu faktoru — piena tirgus cenu kāpumu. "Šķiet esam vieni no pirmajiem Latvijā, kuri izmainījuši sadarbības modeli ar piena pārstrādes uzņēmumiem. Proti pērnā gada laikā uzsākām pārslēgt līgumus ar piena pārstrādātājiem par ilgtermiņa piena iepirkuma cenu (līdz tam izmantoja biržas cenas), kas tādējādi piena ražotājiem rada prognozējamu piena cenu ilgtermiņā, kam var pakārtot attīstības un izaugsmes plānus," skaidro V. Vorobjovs.

Eksperti

Eiropas aizsardzības industrija – starp nepieciešamību un iespēju. Vai Latvija spēs iesaistīties pilnvērtīgi?

Katrīna Zariņa, LTRK valdes locekle, ārlietu direktore,03.07.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mēneša izskaņā, 30. jūnijā, Briselē norisinājās augsta līmeņa forums “Eiropas aizsardzības industrijas stiprināšana: ekonomiskā perspektīva”, ko organizēja LTRK sadarbībā ar Eiropas Tirdzniecības un rūpniecības kameru asociāciju (Eurochambres).

Tas bija pirmais šāda veida uzņēmēju vadīts forums Eiropas līmenī ar fokusu uz aizsardzības industrijas izaugsmi un tās sasaisti ar ekonomisko noturību.

Aizsardzība kā viena no ES top prioritātēm

Forumā skaidri tika pausta doma, ka šobrīd aizsardzības industrijas stiprināšana ir viena no centrālajām Eiropas Savienības (ES) prioritātēm. ES institūcijas aktīvi strādā pie jauniem politikas ietvariem un finanšu instrumentiem, piemēram, EDF (Eiropas Aizsardzības fonds), EDIP (Eiropas Aizsardzības industrijas programma) un REARM iniciatīva, kas paredz grozījumus ES fondu regulās, ļaujot izmantot esošā plānošanas perioda līdzekļus (2021–2027) arī aizsardzībai un citām stratēģiskām vajadzībām.

Enerģētika

Investējot 85 miljonus eiro, Kundziņsalā taps vēja enerģijas tehnoloģiju ražotne

Db.lv,17.07.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai stiprinātu Eiropas Savienības piegāžu ķēdes kritiski svarīgo jūras vēju tehnoloģiju ražošanas attīstību Latvijā, Rīgas brīvostas pārvalde šogad ir uzsākusi projekta “Vēja tehnoloģiju ražošanas kompleksa attīstība Kundziņsalā” aktīvu īstenošanu.

Investējot kopumā 85 miljonus eiro, no kuriem Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums ir 54 884 514 eiro un valsts budžeta līdzfinansējums – 9 685 503 eiro, Kundziņsalas ziemeļu daļā tiks radīta piemērota industriālā teritorija, kur attīstīt ražotnes jūras un sauszemes vēja tehnoloģiju un to komponenšu ražošanai. Ejot kopsolī ar globālo enerģētikas transformāciju, Rīgas ostas teritorija Kundziņsala šobrīd veidojas par mūsdienīgas ražošanas, loģistikas un augstas pievienotās vērtības pakalpojumu un inovāciju centru, kas stiprinās Rīgas un visas Latvijas ekonomisko konkurētspēju, enerģētisko neatkarību un klimatneitralitātes mērķu sasniegšanu.

Lauksaimniecība

Minerālmēslu "kaujas" cērt robus zemnieku makos

Māris Ķirsons,19.03.2025

Latvijas Lauksaimniecības kooperatīvu asociācijas valdes priekšsēdētājs Rolands Feldmanis: „Latvijas lauksaimnieki ir pilnībā atteikušies no Krievijā un Baltkrievijā ražoto minerālmēslu izmantošanas, taču diemžēl šādu pašu pozīciju nav īstenojuši, jo īpaši salīdzinājumā ar Latviju, daudz turīgāku ES dalībvalstu zemnieki, kas ir konkurenti mūsu valstī strādājošajiem.”

Foto: Ritvars Skuja, Dienas Bizness

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Krievijas un Baltkrievijas minerālmēsli turpina dalīt Eiropas Savienības dalībvalstu zemniekus dažādās nometnēs pēc to konkurētspējas, risinājums atkarīgs no Eiropas struktūru lēmumiem.

„Lauksaimniekiem savas konkurētspējas nodrošināšanai ir nepieciešami minerālmēsli, bez kuriem ražas un līdz ar to arī ienākumi ir zemāki, nekā tie varētu būt ar tiem,” secina Latvijas Lauksaimniecības kooperatīvu asociācijas valdes priekšsēdētājs Rolands Feldmanis. Viņš norāda, ka karš Ukrainā ir kardināli mainījis minerālmēslu tirgu, vienlaikus Eiropas Savienībā nebūt nav vienota viedokļa par Krievijas un Baltkrievijas izcelsmes minerālmēslu izmantošanu. „Latvijas lauksaimnieki nevar importēt Krievijā un Baltkrievijā ražotos minerālmēslus, piemēram, vadošais Latvijas kooperatīvs Latraps tos ieved no Āfrikas. Taču diemžēl šādu pašu pozīciju nav īstenojuši, jo īpaši salīdzinājumā ar Latviju, daudz turīgāku ES dalībvalstu zemnieki, kas ir konkurenti mūsu valstī strādājošajiem,” skaidro R. Feldmanis.

Enerģētika

AST testē inovatīvus risinājumus elektroenerģijas tīkla caurlaides spējas palielināšanai

Db.lv,28.05.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai palielinātu esošā elektroenerģijas pārvades tīkla caurlaides spēju un nākotnē mazinātu tīkla pārslodzes iespējamību un nepieciešamību ierobežot atjaunojamās enerģijas ģenerāciju, Latvijas pārvades sistēmas operators AS "Augstsprieguma tīkls" (AST) testē dinamiskas caurlaides spējas noteikšanas risinājumus (DLR – Dynamic Line Rating).

Tas tīkla kapacitātes noteikšanā ņem vērā augstas izšķirtspējas plaša spektra laika apstākļu, reljefa, līnijas tehnisko parametru un tās izvietojuma lokālos apstākļus katrā līnijas posmā reālā laikā. Pašlaik pilotprojekts notiek 33 km garajā 110 kV augstsprieguma gaisvadu līnijā starp Iecavu un Jelgavu, kurā uzstādīti speciāli sensori. Ar to palīdzību reālā laikā tiek uzraudzīts līnijas vadu stāvoklis, vadu temperatūra un nokare, un dati pārraidīti uz datu centru caurlaides spējas novērtēšanai. Pēc optimālākā risinājuma izvēles 2026. gadā risinājums tiks izvērsts visā Latvijas elektroenerģijas pārvades sistēmā. Risinājums paaugstinās esošā elektrotīkla maksimālu izmantošanu un veicinās lielāku atjaunojamās enerģijas integrāciju pārvades elektrotīklā, izmantojot esošo pārvades elektrotīklu bez tūlītējas ievērojamas tīkla pārbūves.

Ražošana

FOTO: Krīze Staļos ir aiz muguras

Māris Ķirsons,22.05.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tirgus situācijas straujas pārmaiņas, īpašnieka Viļņa Strazdiņa nāve un kādu laiku dzīvošana bez kapteiņa vienu no lielākajiem kokapstrādes nozares uzņēmumiem SIA Staļi ievedusi dūkstī; lai no tās izrāptos, pēdējo sešu mēnešu laikā tiek īstenoti reanimācijas pasākumi.

To intervijā Dienas Biznesam stāsta SIA Staļi īpašniece un valdes locekle Ilze Dambe un SIA Staļi finanšu direktore, sertificēta nodokļu konsultante, SIA Finanšu un juridisko pakalpojumu centrs Factotum valdes locekle Baiba Grandāne.

Kā kļuvāt par Staļu īpašnieci, ja uzņēmumu vairāk nekā 30 gadus asociēja ar tā izveidotāju Vilni Strazdiņu?

I.D.: SIA Staļi ir mana tēva Viļņa Strazdiņa jaunākais bērns, kuru viņš ir auklējis, audzinājis un attīstījis vairāk nekā 30 gadu garumā. Es esmu Viļņa Strazdiņa meita — vidējais bērns. Ir jaunāks pusbrālis, un ir vecāka māsa. Diemžēl Vilnim Strazdiņam bija veselības problēmas, un mūžībā viņš devās pāragri — 2024. gada septembrī. Tēvs šo uzņēmumu stipri mīlēja, jo tajā ieguldīja visu savu dzīvi, laiku, idejas. To rāda kaut vai tikai viens piemērs: kad Vilnis Strazdiņš tika dēvēts par miljonāru, viņš pats uzlocīja piedurknes un remontēja salūzušas iekārtas. Būtībā viņš šajā uzņēmumā varēja izdarīt jebko.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Investējot teju 50 miljonus eiro, SIA AmberBirch dubulto finiera ražošanas jaudas, tādējādi audzējot eksporta ienākumus, un gatavojas 65 milj. eiro vērtās siltumizolācijas plātņu ražotnes projekta īstenošanai.

To intervijā Dienas Biznesam stāsta SIA AmberBirch valdes priekšsēdētājs Raimonds Spūls-Vilcāns un valdes loceklis Kārlis Kavass. Viņi atzīst, ka septiņu gadu laika tukšā vietā ir izveidota moderna ražotne, kur jau ir īstenota nozīmīga paplašināšanās un perspektīvā iecerēta vēl viena unikāla paplašināšanas kārta.

Kādā stadijā ir jaunās finiera ražotnes projekts?

R.S.V.: AmberBirch ir AS AmberStone Group uzņēmums, un ar uzņēmuma un akcionāru būtisku atbalstu un iesaisti rūpnīca faktiski ir uzbūvēta, finiera lobīšanas un žāvēšanas iekārtas ir uzstādītas, bet līdz ražošanas uzsākšanai vēl kāds brīdis jāuzgaida. Pašlaik Krustpilī ir daudz ārvalstu inženieru un tehnisko speciālistu, kuri nodarbojas ar piegādāto iekārtu testēšanu, regulēšanu, lai jau drīzumā tās varētu sākt darbu. Jaunā finiera rūpnīca būtībā pilnībā izmainīs AmberBirch, jo kompānijai pavērsies pavisam citas tehnoloģiskās iespējas un līdz ar to arī paplašināsies tirgus apvāršņi.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kad sapņu māja vairs nav tāla ilūzija, bet ātri sasniedzama realitāte, viss dzīvē iegūst gaišus toņus. Sapnis par savu mājokli tagad ir īstenojams nepilna mēneša laikā par cenu, kādu citur neatradīsiet. Izklausās neticami? Kastaņnama priekšrocības sākas jau ražošanas procesā — rūpnieciska precizitāte un automatizācija samazina kļūdu iespējamību, ietaupa laiku un nodrošina, ka mājas tiek piedāvātas par visizdevīgāko cenu.

Uzņēmums pārliecinoši debitēja valsts tirgū 2025. gada vasarā. Līdz ar šo debiju tika pamatīgi pacelta latiņa visai modulāro māju industrijai. Tas atspoguļojās klientu tiešajos ieguvumos. Krietni “pašūpota” konkurence jeb izteikti konkurētspējīgākas cenas, kā arī tirgum neraksturīgi īsais montāžas laiks.

“Tieši Kastaņnama produkcijas piedāvājums tagad ļauj iegūt pirmo mājokli tiem, kuri jutās ierobežoti ar esošajiem piedāvājumiem, tādējādi aizpildot atvērto nišu esošo piedāvājumu spektrā.”

Uzņēmuma vadība Kastaņnama pieteikšanu tirgū zināmā mērā salīdzina ar Indexo grupas debiju banku nozarē. “Mēs izmainījām noteikumus un pat pieteicām jaunus,” apgalvo uzņēmumu vadītāji.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dubaijā bāzētā aviokompānija “flydubai” kļūst par pirmo Apvienoto Arābu Emirātu pārvadātāju, kas trīs reizes nedēļā veiks tiešos lidojumus uz Rīgu, informē Rīgas lidosta.

Aviokompānijas maršrutu tīkls līdz ar to pārsniegs 135 tiešos galamērķus 58 valstīs.

Dubaijā bāzētais pārvadātājs “flydubai” turpina paplašināt savu maršrutu tīklu, no šā gada 12. decembra uzsākot tiešos lidojumus uz Rīgu. Līdz ar to “flydubai” kļūst par pirmo AAE aviokompāniju, kas veiks tiešos lidojumus no Dubaijas uz Baltiju.

Lidojumi no Dubaijas starptautiskās lidostas (DXB) 3. termināļa uz RIX Rīgas lidostu notiks trīs reizes nedēļā, dodot iespēju pasažieriem no Latvijas un Baltijas reģiona doties uz Dubaiju un tālāk “flydubai” tīklā, kā arī “Emirates” tīklā kā daļa no sadarbības lidojumu vienošanās līguma starp šīm aviokompānijām.

Komentējot lidojumu uzsākšanu, “flydubai” komercdarbības un e-komercijas nodaļas vecākais viceprezidents Jeyhun Efendi saka: “Eiropa joprojām ir nozīmīgs “flydubai” tirgus, un mēs esam gandarīti paplašināt savu maršrutu tīklu Eiropā ar reisu uzsākšanu uz Rīgu. Šie jaunie vārti Baltijas reģionā atspoguļo mūsu pastāvīgo apņemšanos stimulēt brīvās tirdzniecības un tūrisma plūsmas un nodrošināt uzticamu un paaugstinātu ceļošanas pieredzi. Līdz ar darbības uzsākšanu uz Rīgas lidostu mēs piedāvāsim pasažieriem plašākas iespējas izpētīt Dubaiju, Persijas līča reģionu un doties tālāk “flydubai” tīklā, tostarp uz Keniju, Maldivu salām, Tanzāniju, Taizemi un Šrilanku.”

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vienā no perspektīvākajām industriālajām teritorijām Rīgas tuvumā, NORDO noliktavu kompleksā Dreiliņos uzsākti plaši rekonstrukcijas darbi. Projekta ietvaros paredzēta 30 000 m² noliktavu platību pārbūve un modernizācija, ieguldot vairāk nekā 8 miljonus eiro, lai radītu vidi, kas apvieno augstākās tehniskās prasības, ekonomisku efektivitāti un stratēģisku atrašanās vietu. Šobrīd pabeigts ēkas rekonstrukcijas tehniskais projekts, saņemta būvatļauja un noslēgumam tuvojas līguma noslēgšana ar ēkas būvnieku, būvniecības darbus plānots uzsākt vasaras sākumā.

Pēc rekonstrukcijas ēka kļūs par modernu A klases energoefektivitātes noliktavu, kas pilnībā atbildīs jaunbūvēto industriālo telpu standartiem. Jaunas inženiersistēmas, mūsdienīga fasāde un atjaunots jumta segums nodrošinās gan zemas ekspluatācijas izmaksas, gan ilgtspējīgu infrastruktūru nākotnei.

Viena no tehniski nozīmīgākajām priekšrocībām būs pastiprinātā konstrukciju nestspēja, kas ļauj nomniekiem uzstādīt telferus. Šāda iespēja būtiski atvieglo smagkravu pārvietošanu un racionalizē ražošanas posmus, īpaši tajos procesos, kur nepieciešama efektīva iekšējā loģistika. Tirgū, kur mūsdienu noliktavu risinājumi reti paredz šādu funkcionalitāti, šī īpašība padara projektu par stratēģiski izdevīgu izvēli uzņēmumiem ar specifiskām tehnoloģiskām vajadzībām.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vakar, 12. jūnijā, ar starptautisku konferenci “Speed of Latvia: Blockchain Gateway to the EU Market” Barselonā, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA) oficiāli atklāja savu pārstāvniecību Spānijā.

Šī ir jau 23. LIAA pārstāvniecība pasaulē, kas iezīmē vēl vienu nozīmīgu soli Latvijas ārējo ekonomisko attiecību stiprināšanā.

"Spānija ir ceturtā lielākā ekonomika eirozonā ar 47 miljoniem patērētāju, un vienlaikus tā kalpo kā vārti uz Latīņamerikas tirgiem. Spānijā ir attīstīta viedā enerģētika, mašīnbūve, biotehnoloģijas, jaunuzņēmumu vide un citas perspektīvas nozares. Šis tirgus ir interesants gan no investīciju piesaistes, gan eksporta viedokļa, un LIAA pārstāvniecība palīdzēs stiprināt Latvijas uzņēmēju saikni ar Spāniju un spāniski runājošajām valstīm," uzsver Laura Štrovalde, LIAA direktora vietniece.

LIAA pārstāvniecības Spānijā vadītājam Edgaram Ivanovam jau ir izdevies uzrunāt vairākus potenciālos investorus aizsardzības, vēja enerģijas, finanšu tehnoloģiju un citās nozarēs.

Eksperti

Latvijas jaunās fintech ēras sākums: kā xpate piekļuve SEPA veicina pārmaiņas

Mihails Šafro, xpate izpilddirektors un dibinātājs,07.05.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdz šim vienīgais reālais piekļuves punkts SEPA sistēmai EEZ valstu maksājumu un elektroniskās naudas iestādēm (EMI-electronic money institution) bija Lietuvas Bankas pārvaldītais CENTROlink.

Kā faktiskie vārti uz SEPA teju visiem EMI un maksājumu pakalpojumu sniedzējiem (PSP-payment service provider), CENTROlink kļuva par monopolstāvoklī esošu maksājumu centru bez reālas tirgus konkurences. Līdz šim brīdim.2025. gada aprīlī xpate kļuva par pirmo nebanku iestādi, kas saņēmusi tiešu, integrētu piekļuvi Latvijas Bankas Elektroniskās klīringa sistēmai (EKS) SEPA maksājumu veikšanai.

xpate sadarbības panākumi ar Latvijas Banku SEPA tiešās piekļuves nodrošināšanā rada jaunu precedentu — ne tikai Latvijai, bet visam Eiropas finanšu tehnoloģiju sektoram. xpate ir pirmais pierādījums, ka EMI var lokalizēt SEPA piekļuvi ārpus Lietuvas, novirzot daļu Eiropas naudas plūsmas caur Latviju un atverot ceļu arī citām iestādēm.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējos gados novērotais straujais publisko tēriņu pieaugums komplektā ar ekonomiskās izaugsmes stagnāciju spiedīs meklēt risinājums.

Publisko tēriņu turpmāks straujš kāpums nozīmē, ka jāsāk domāt par izdevumu samazināšanu, rīkojot lietderības revīzijas un institūciju auditus. Alternatīva ir celt nodokļus, samazināt birokrātiskās prasības un atteikties no kādu sabiedrībai vajadzīgu pakalpojumu sniegšanas vai samazināt to kvalitāti, pieejamību. Kod, kurā pirkstā gribi, visi sāp! Diemžēl, visticamāk, visi minētie būs kā komplekss risinājums.

Kāpēc? Tā, kā bija, vairs nebūs, pasaulē sākusies, iespējams, lielākā pārbūve kopš PSRS sabrukuma, tās pamatā būs ASV noteiktie ievedmuitas tarifi, uz kuriem savu atbildi jau sniegusi Ķīna un arī ES parādā nepaliks. Līdz šim par tarifu tirdzniecības kariem runāja kā par vēsturisku reliktu, tagad jāsecina – viss jaunais ir labi aizmirsts vecais. Var patikt, var nepatikt, bet tarifu karš nozīmē gan tiešus triecienus ES dalībvalstu, tostarp Latvijas, ekonomikām, gan arī netiešu ietekmi. Cik liela būs ietekme – tas pašlaik ir kā kopsumma vienādojumam ar vairākiem nezināmajiem, tāpēc cerēt uz būtisku tautsaimniecības izaugsmi ir samērā naivi, būs labi, ja tā būs kaut vai neliela, turklāt budžeta deficīta maģiskie 3% tiks tik un tā «pārkāpti». Sliktākajā scenārijā – recesija. Šādos apstākļos par būtiskiem valsts izdevumu palielinājumiem bez kādas ārējās piešprices ir jāaizmirst.