Startup biznesa pieeja, kas atmaksājas 

Igaunijā dibinātā Eiropas transporta pakalpojumu platforma “Bolt” pirmajos divos gados meklēja pareizo biznesa modeli vienā valstī un tikai tad attīstījās starptautiski

Anda Asere, 21.11.2019
1/2

Foto: Anda Asere

“Fokusējāmies, lai viss labi strādā Tallinā un tikai tad sākām attīstīties citās valstīs. Kopbraukšana nav monopola tirgus, kur dominēs viens spēlētājs kā e-komercijā. Mēs izvēlējāmies lēnāku pieeju, kas atmaksājusies,” šodien Helsinkos notiekošajā konferencē “Slush” norādīja “Bolt” līdzdibinātājs Markuss Villigs (Markus Villig) diskusijā ar “Stripe” līdzdibinātāju Džonu Kolisonu (John Collison). M. Villigs atzīst, ka ieiet jaunā tirgū ir sarežģīti, tomēr uzskata, ka tas, ka kompānija sāka biznesu visai sarežģītās Austrumeiropas valstīs, vēlāk noderēja arī citur. M. Villigs spriež, ka konkurentiem no ASV šajā ziņā nav tik viegli pielāgoties un izprast visas nianses saistībā ar drošību, pieredzi norēķināties skaidrā naudā u.tml.

“Bolt” strādā arī Āfrikas valstīs. M. Villigs teic, ka kopbraukšanai šajā reģionā ir liels potenciāls - zema maksātspēja un ne pārāk labs sabiedriskais transports. “Kad ienācām šajā tirgū, reti kas skatījās uz šo reģionu. Te mēs risinām daudz lielāku problēmu nekā valstīs, kur ir labs sabiedriskais transports,” viņš uzskata.

“Bolt” strādā regulētā tirgū, tāpēc M. Villigs uzskata, ka ir svarīgi sadarboties ar lēmumu pieņēmējiem. Viņš teic, ka nozarē ir liela kompānija no ASV, kam nerūpēja regulācija un kas domāja, ka, sasniedzot gana lielu pieprasījumu, varēs risināt sarunas ar regulatoriem ar šādu argumentu, taču izrādījās, ka šāda pieeja Eiropā nenostrādāja. “Mums ir cita pieeja un tā atmaksājās,» spriež M. Villigs.

Raksts turpinās pēc reklāmas

M. Villigs norāda, ka transporta industrijā atšķirība ir tā, ka katrā pilsētā ir cita veida regulējums. “Igaunijā pilsētas ātri saprata, ka kopbraukšana ir nākotne un izveidoja vadlīnijas, lai tā iekļautos tirgū. Vienlaikus ir lielas ekonomikas, kā, piemēram, Vācija, kas vairās no izmaiņām. Tur taksometru industrija ir tāda pati kā pirms desmit gadiem, tāpēc tur ir augstas cenas un pakalpojums ir maz pieejams. Mums ir izaicinājums parādīt piemērus no citām pilsētām, kāpēc kopbraukšana ir noderīga,” viņš teic. M. Villiga novērojumi liecina, ka daudzviet domāšana mainās, jo pilsētas saprot, ka vairs nav vietas vēl lielākam privāto automašīnu skaitam un ir ekonomisks pamatojums kombinācijā starp sabiedrisko, privāto transportu un kopbraukšanu.

Runājot par cilvēkresursiem, M. Villigs atzīst, ka Igaunija ir maza valsts, kur gluži dabiski visai ātri sāk pietrūkt vietējo talantu. Pēc trim darbības gadiem uzņēmums sāka piesaistīt speciālistus no citām valstīm, cenšoties saprast, kā viņus ieinteresēt. Ar talantu piesaisti uzņēmumam veicas visai labi, jo, pēc M. Villiga teiktā, šajā reģionā nav īpaši daudz pievilcīgu kompāniju, kur augstas klases speciālisti vēlētos strādāt. Viņš uzskata, ka Eiropas tehnoloģiju kompānijām ir zināmas priekšrocības. Jaunuzņēmumu mekā Silīcija ielejā cilvēki vienā vietā strādā īsāku laiku – aptuveni divus gadus, jo ir ļoti konkurējošs tirgus. Turpretī Eiropā cilvēki vienā kompānijā mēdz strādāt ilgāk un atalgojums ne tuvu nav tik augsts. “Tas ļauj labāk plānot organizāciju un dod iespēju investēt cilvēkos. Tas ir cits domāšanas vieds un cita izmaksu efektivitāte,” spriež M. Villigs.

“Bolt” nesen paziņoja par to, ka kompānija ir izstrādājusi t.s. zaļo plānu (Green Plan), kas paredz, ka braucieni “Bolt” platformā būs oglekļa emisiju ziņā neitrāli. Plāna pamatideja ir izlīdzināt Eiropas pasažieru braucienu rezultātā radītos CO2 izmešus. Šis plāns ir daļa no plašākas uzņēmuma vides stratēģijas. “Kad skatāmies uz lielākajiem draudiem cilvēkiem, globālā sasilšana ir top1, bet nekas daudz netiek darīts. Tehnoloģiju kompānijām ir jārada piemērs,” uzskata M. Villigs.

Tevi varētu interesēt

Transporta pakalpojumu platforma Bolt aizvadījusi pirmo elektroskrejriteņu sezonu Rīgā. Līdz...

Eiropas transporta pakalpojumu platforma Bolt piedāvā klientiem iespēju par braucieniem norēķināties...

Igaunijā reģistrētās kopbraukšanas platformas «Bolt» zaudējumi pērn sasniedza 61 miljonu eiro,...

Transporta pakalpojumu platforma Bolt (iepriekš Taxify) trešdien Tallinā atklāj ēdienu piegādes...

Igaunijā reģistrētā kopbraukšanas platforma «Bolt», kas iepriekš bija pazīstama ar nosaukumu...

Nepalaid garām

Nākamajā gadā uzņēmējiem gaidāms ne viens vien izaicinājums, taču tajā pašā laikā...

Par čeku loterijas devumu ēnu ekonomikas apkarošanā un nodokļu ieņēmumu palielināšanā varēs...

Ekonomikas izaugsmes bremzēšanās ir vērojama, taču vismaz tuvāko gadu laikā tik dziļa...

Latvijas tehnoloģiju uzņēmumi saredz iespēju darbiniekiem strādāt attālināti, taču ļaut strādāt...

Novembra sākumā Rīgā, Ģertrūdes ielā atklāts salons BG Suits, kas piedāvā gan...

Norisinājusies ikgadējā Dienas Biznesa rīkotā TOP 500 apbalvošanas ceremonija, kurā tiek atvērts...

No šīs sadaļas

Digital Freedom Festival ietvaros notikušā pasaules vadošā akceleratora 500 Startups konkursa galvenie...

Kompānijas H2 Ventures un KPMG publicējušas sesto ikgadējo Fintech100 sarakstu, kurā apkopoti...

Zviedrijā radīta aplikācija, kas palīdz imigrantiem sazināties savā starpā un integrēties vietējā...

Latvijas un ārvalstu jaunuzņēmumiem vēl trīs dienas, līdz 15. novembrim, ir iespēja pieteikties...

Paplašinātās realitātes startup Magic Leap iepriekš piesaistījis aptuveni 2,6 miljardu dolāru...

Ministru kabinets otrdien nolēma piešķirt 90 000 eiro jaunuzņēmumu ekosistēmas veicināšanas aktivitāšu...

Magnetic Latvia Startup kopā ar TechChill 22. novembrī starptautiskajā jaunuzņēmumu un tehnoloģiju...

DigitalX konferences ietvaros Vācijas pilsētā Ķelnē norisinājies StartupCon organizēts balvu...

Sadarbojoties Rīgas Stradiņa universitātes (RSU) pasniedzējiem, viesprofesoriem, uzņēmējiem...

Šī gada laikā ar konsultāciju kompānijas SIA Mission Tech starpniecību 21 jaunuzņēmums...