Eksperti

Viedokļu konflikts par ERP sistēmas nepieciešamību

Linda Mozgira, [email protected],03.11.2009

Jaunākais izdevums

Prieks, ka pēc bloga ieraksta par biznesa vadības sistēmu izmantošanas iespējām dažāda lieluma uzņēmumos izvērtusies plaša diskusija par šādas sistēmas nepieciešamību.

Iesākumā gribu novērst pārpratumu, kas radies pēc šī ieraksta - tā mērķis nebija pateikt, ka standarta ERP sistēmas ir labākais iespējamais risinājums. Tas būtu pārspīlēti teikts! Vairāk vēlos uzņēmumu vadītājus aicināt apdomāt, ka jebkuram uzņēmumam, neatkarīgi no tā lieluma, IT bāzēta vadības sistēma var būt viens no neatsveramiem palīglīdzekļiem savu mērķu sasniegšanai.

Šāda vadības sistēma var būt gan lielo kompāniju izstrādāts risinājums, gan vietējo kompāniju radīts instruments. Taču tikpat labi to var izveidot arī individuāli nolīgts programmētājs. Nepieciešams vien izvērtēt katras izvēles stiprās un vājās puses, lai savlaicīgu novērstu potenciālos riskus. Arī Microsoft Excel ir lielisks instruments dažādu datu apstrādei un daudziem tas ir nozīmīgs ikdienas palīgs.

Iepriekšējā bloga komentāros tika asi kritizēts, ka ERP sistēmu funkcionalitāte nesniedz iecerēto un šādu sistēmu projekti mēdz ar skaļu blīkšķi izgāzties. Atzīstu, šādas situācijas mēdz atgadīties, tomēr svarīgākais, kas jāsaprot, kādēļ tā notiek? Praksē esmu novērojusi vairākus iemeslus, kādēļ ERP sistēmas ieviešana nesniedz cerēto:

- Viena no galvenajām problēmām ir uzņēmuma vadītāja uzskats, ka viņam nav jāiesaistās ERP sistēmas izvēlē, kaut arī šī sistēma ir rīks tieši biznesa vadītājam. Bieži vien, aizejot uz uzņēmumu, kas vēlas iegādāties ERP sistēmu, sarunās piedalās tikai IT speciālists un grāmatvede. Savukārt pats uzņēmuma vadītājs nemaz neiesaistās izvēles procesā un savu prasību izteikšanā. Ir ļoti labi, ja uzņēmumā ir zinoši speciālisti, bet vai viņi pilnībā pārzina biznesa procesus tā, kā to redz uzņēmuma vadītājs?

- Tam seko nākamā problēma - nepilnīgi nodefinētas ieviešamās sistēmas prasības, bet pie projekta izgāšanās tiek vainoti sistēmas ieviesēji. Jā, prasību definēšana nav vienkārša un ne vienmēr to var izdarīt tikai ar uzņēmuma speciālistu spēkiem. Šādos gadījumos var pieaicināt neatkarīgu konsultantu, tādējādi jau pašos pirmsākumos ieliekot sistēmai stabilu pamatu. Daudzus jautājumus par ERP sistēmas ieviešanu var atrunāt arī līgumā.

- Kā vēl vienu izplatītu problēmu varu minēt to, ka tieši sistēmas ieviešanas procesā neiesaistās uzņēmuma vadītājs un biznesa speciālisti, kuriem pēc projekta pabeigšanas ikdienā pašiem būs ar šo sistēmu jāstrādā. Lielākoties viss tiek atstāts ieviešanas konsultantu un uzņēmuma IT departamenta ziņā. Šādos gadījumos sistēmas ieviešanas beigās no uzņēmuma vadītāja mēdz izskanēt tādi pārmetumi kā, piemēram, «Šis pārskats nav tāds, kā es gribēju!» Tāpēc jāpatur prātā, jo aktīvāk sistēmas ieviešanas procesā iesaistīsies tās patiesie lietotāji, jo veiksmīgāks būs gala rezultāts - jau sistēmas ieviešanas laikā būs iespējams meklēt lietotājiem labākos risinājumus.

Ņemot vērā ERP sistēmu ieviešanas sāpīgo finansu jautājumu, gribētos vērst uzmanību uz dažiem aspektiem, ko ne vienmēr paturam prātā sākot domāt par ERP.

Bieži vien uzņēmuma pārstāvjiem šķiet, ka vajag visu iespējamo funkcionalitāti, tāpēc arī pretī tiek saņemts astronomisks piedāvājums no piegādātāja puses. Savukārt, ja tiek veltīts laiks detalizētākai sarunai un analīzei, atklājas, ka liela daļa funkciju šajā gadījumā nemaz nav nepieciešama. Lielākoties ERP sistēmu ieviesēji ir atvērti šādām sarunām vēl pirms līguma noslēgšanas, bet diemžēl uzņēmuma pārstāvji nepievērš tam būtisku nozīmi.

Aktuāls ir jautājums par konsultantu darba novērtēšanu, tai skaitā arī finansiālā izteiksmē. ERP sistēmas ieviešanas projekta laikā uzņēmuma rīcībā nonāk speciālisti, kas ir izglītoti ne tikai IT jomā, bet arī zinoši biznesa procesos. Jautājums, cik uzņēmums gatavs maksāt par šīm zināšanām un vai saņemtais pakalpojums būs atbilstošs? Jau izstrādājot iepirkumu, iespējams definēt konsultantiem nepieciešamās prasības (izglītība, darba pieredze, sasniegumi u.c.). Tomēr jāņem vērā, ka konsultantiem piemīt arī citas, daudz grūtāk izmērāmas prasmes, piemēram, cilvēka analītiskās spējas, komunikācijas prasmes, ātra izpratne par klienta biznesa procesiem u.tml. Konsultantiem tiek maksāts par viņu zināšanām, kas nekļūst vājākas valstī esošās krīzes dēļ. Cita lieta, ka pašreizējie tirgus apstākļi un konkurence spiež samazināt cenas arī par speciālistu darbu.

Diskutējot par jau standarta programmatūras izmaksām, svarīgi atcerēties, ka tirgū esošajos risinājumos nepārtraukti tiek investēts un katrā jaunākajā versijā ir iestrādāti jauni uzlabojumi. Investējot programmatūrā, tiek iegūts risinājums ne tikai šodienai. Tam līdzi nāk garantija, ka izvēlētais risinājums būs konkurētspējīgs arī rīt. Izstrādājot programmatūras jaunās versijas, ir ņemta vērā līdzšinējā pieredze, tādēļ jau savlaicīgi tiek novērsti potenciālie riski un aizķeršanās, kas varētu traucēt sistēmas sekmīgai darbībai.

Visbeidzot aicinu iepriekšējās diskusijas dalībniekus uzdot sev jautājumu: «Kā mēs vērtējam investīcijas»? Pēc pieredzes varu teikt, reti, kad saņemam uzdevumu aprēķināt ROI (investīciju atdevi). Taču tas ir rīks, ko varam izmantot dažādu projektu izvērtēšanā (un ne tikai IT jomā). Tas ļauj izvērtēt investīcijas atkarībā no tā, cik plānojam ar šo projektu nopelnīt. Lai arī bieži ERP sistēma tiek uztverta tikai un vienīgi kā izmaksas uzņēmumam, tā tomēr ir investīcija, kas prasmīgi plānota, var sevi atpelnīt.

Eksperti

Kā mainīsies situācija ERP sistēmu nozarē 2010. gadā?

Linda Mozgira, [email protected],15.12.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tuvojoties gada noslēgumam, aizvien vairāk medijos var manīt 2010. gada ekonomikas attīstības prognozes. Žurnāla Kapitāls pēdējā numurā tiek analizēta katra nozare, tai skaitā IT.

Alvils Zauers raksta: «Tāpat kā šogad, arī 2010. gadā visgrūtāk klāsies IT produktu tirgotājiem, kuriem būs jācīnās gan par iedzīvotāju pirktspējas dēļ sarūkošo IT preču tirgu, gan par ierobežoto valsts un pašvaldību iepirkumu apjomu, gan ekonomijas dēļ mazākajiem uzņēmumu pirkumiem.» Kā dažus no risinājumiem eksperti min tiekšanos uz eksporta tirgiem un IT ārpakalpojumu sniegšanu.

Turpretī Eriks Kimberligs (Eric Kimberling), prognozējot ERP tirgus attīstību pasaulē 2010. gadā, akcentē citus aspektus. Kā piemēri minami gan stingrāka uzņēmumu investīciju izvērtēšana ERP sistēmās, skatoties tieši uz projektu atdevi, gan arī iespējamo risku vadība. Jācer, ka investīciju atdeves izvērtēšanai šajā jomā stingrāk pieies arī Latvijas uzņēmēji. Tāpat tiek prognozēts, ka, atkopjoties no krīzes, mazie un vidējie uzņēmumi vairāk orientēsies uz ERP sistēmām, jo mērķis būs biznesa procesu automatizācija un izaugsmes iespējas. AMR Research to min kā vienu no galvenajiem faktoriem, kas ļautu ERP sistēmu tirgum pasaulē atgūt 2008. gada apmērus. Protams, mazam/vidējam uzņēmumam investīcijas ERP sistēmā ir biznesa kritiskas, tāpēc kā efektīvs risinājums tiek uzskatīts sistēmas piedāvājums kā pakalpojums jeb SaaS (Software as a Service). Kaut arī SaaS risinājumi pagaidām vēl nav pārāk populāri, tā ir iespēja uzņēmumiem ar ļoti ierobežoties resursiem IT jomai.

Eksperti

Mīts: IT bāzētas uzņēmuma vadības sistēmas noderīgas tikai lielajiem uzņēmumiem

Linda Mozgira, [email protected],22.10.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēc pirmā bloga ieraksta par IT bāzētām vadības sistēmām (ERP) komentāros vērojamās atsauksmes ļāva pārliecināties par izplatītu stereotipu – ERP ir dārgas, komplicētas un noderīgas vien lielajiem uzņēmumiem. Ar līdzīgu attieksmi bieži vien nākas saskarties arī sarunās ar vidējo un mazo uzņēmumu vadītājiem.

Komentāri: «Kam man tāda vadības sistēma vajadzīga? Mēs taču esam mazs uzņēmumus! Mēs neko neražojam, lai vajadzētu ERP sistēmu. Es pats visu galvā varu saplānot un aprēķināt,» dzirdami teju vai katras tikšanās laikā. Tomēr, vai patiesi IT bāzētas uzņēmuma vadības sistēmas ir paredzētas un noderīgas tikai lieliem vai ražojošiem uzņēmumiem?

Vispirms jāapzinās, ko mēs saprotam ar vārdu salikumu «mazs uzņēmums». Latvijā nav retums situācija, kad uzņēmumā strādā vairāk nekā 50 cilvēki, tomēr nekas vairāk par Excel tabulu netiek izmantots, lai veiktu uzskaiti par uzņēmumā notiekošo un sagatavotu atskaites VID. Protams, tas ir svarīgi, taču atspoguļo tikai pagātnes situāciju, savukārt ERP papildus tam var veikt arī plānošanu un prognozēšanu. Tajā pat laikā citās Eiropas valstīs uzņēmums ar 5 darbiniekiem jau meklē pilnu ERP programmatūru, lai plānotu projektus, sekmīgi uzturētu attiecības ar klientiem un nodrošinātu uzskaiti. Turklāt, atcerēsimies, ka, salīdzinot Latvijas un pasaules mēroga lielos, vidējos un mazos uzņēmumus, ir manāmas būtiskas atšķirības. Uzņēmums, kas pasaulē klasificējas kā vidējais, pie mums bieži vien tiek uztverts jau kā liels uzņēmums.

Tehnoloģijas

Atraisīt rokas lielākiem darbiem

Jānis Vēvers,25.11.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Optiskās šķiedras ražotājam Light Guide Optics International uzņēmumu resursu vadības risinājums palīdz efektīvāk pārraudzīt darbu Latvijā un ārzemēs

«Mūsu uzņēmums strauji aug, aizvien aktīvāk darbojamies starptautiskajā biznesā, un kompānijas pārvaldīšana ar līdzšinējām metodēm sāka sagādāt grūtības. Tādēļ nolēmām meklēt labāku risinājumu. Izskatījām trīs dažādus variantus, no kuriem beigu beigās izvēlējāmies SAP uzņēmumu resursu vadības jeb ERP risinājumu,» stāstu par iepazīšanos ar vienu no iecienītākajiem uzņēmumu pārvaldības risinājumiem iesāk optiskās šķiedras ražotāja un piegādātāja Light Guide Optics International valdes priekšsēdētājs Daumants Pfafrods.

Līvānos bāzētais uzņēmums, kas nodibinājis meitas uzņēmumus ASV, Vācijā, Baltkrievijā un kļuvis par vienu no vadošajiem optiskās šķiedras piegādātājiem Eiropā, nosliecās par labu SAP programmai tādēļ, ka tā ir komplekss risinājums. «Ja agrāk lietojām atsevišķu programmu grāmatvedībai, noliktavas uzskaitei, piedāvājumu sagatavošanai un citām lietām, tad tagad viss notiek vienotā sistēmā. To izmantojam visās filiālēs, tādēļ uzņēmuma darbība kļuvusi pārskatāmāka un vieglāk organizējama,» stāsta D. Pfafrods.

Citas ziņas

Revīzija konstatē kļūdas visās ES pārskatu galvenajās izdevumu jomās

Žanete Hāka,05.11.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Revīzijas palāta (ERP), pārbaudot Eiropas Savienības pārskatu, konstatējusi, ka lielākajā daļā ES budžeta izdevumu jomu spēkā esošie tiesību akti tomēr nav pilnībā ievēroti, liecina revidentu ziņojums.

ERP apstiprinājusi Eiropas Savienības pagājušā gada pārskatus, tāpat kā to ir darījusi katru gadu kopš 2007. finanšu gada, tomēr aicina pārdomāt noteikumus, kas attiecas uz ES izdevumiem, un iesaka vienkāršot tiesību aktu sistēmu. 2014.–2020. gada plānošanas periods, šķiet, joprojām ir orientēts uz izdevumiem - tas ir plānots ES budžeta sadalei un izlietošanai, nevis orientēts uz vērtību, ko ar to paredzēts radīt.

«Eiropas iedzīvotājiem ir tiesības zināt, kā tiek tērēta viņu nauda un vai tā tiek izlietota pienācīgi,» saka ERP priekšsēdētājs Vitors Kaldeira. «Viņiem ir tiesības arī zināt, vai šī nauda rada vērtību, it īpaši laikā, kad uz publiskajām finansēm ir šāds spiediens,» viņš uzsvēris.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdz ar sociālajiem medijiem ir radušās jaunas profesijas un ir iespēja pelnīt naudu citādāk, nekā agrāk. Viena no jaunajām profesijām ir t.s. influenceri jeb viedokļu līderi, kuriem ir daudz sekotāju Instagram vai citos sociālajos tīklos, kur parādīt sevi un cita starpā arī reklamēt dažādus uzņēmumus.

Komunikāciju aģentūras Golin vadītājs Tuvajos Austrumos un Ziemeļāfrikā Janis Vafes (Yiannis Vafeas) uzskata, ka jaunā sociālo mediju realitāte cilvēkos rada stresu, jo sabiedrībai nav bijis daudz laika pielāgoties pārmaiņām, bet viņš nenoliedz arī to radīto pozitīvo ietekmi – vārda brīvības paplašināšanos, iespēju vairot dažādību un izteikties uzņēmumiem. Vairāk par biznesa vidi Tuvajos Austrumos un sociālo tīklu viedokļu līderu ienākšanu komunikācijā viņš stāsta intervijā Dienas Biznesam.

Fragments no 3. septembrī laikrakstā publicētās intervijas:

Kādi ir jūsu disertācijas pirmie secinājumi?

Pirmkārt, sociālie mediji ir, neko nevaram darīt šajā ziņā. Otrkārt, ir zinātniski pierādīts, ka sociālie mediji izraisa stresu, trauksmi, nemieru. Esmu lasījis, ka 4,7% no Lielbritānijas IKP tiek iztērēts, lai ārstētu depresiju, ko izraisa sociālie mediji. Tas ir traki.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Balstoties uz savu gandrīz 10 gadu pieredzi mākoņpakalpojumu tirgū, HORTUS Digital, sākot no šī gada rudens, saviem klientiem piedāvā pavisam jaunu, nomātu biznesa resursu pārvaldības (ERP – Enterprise Resource Planning) risinājumu klāstu - QuickStart. Piedāvājumā ir gatavi, nozarēm piemēroti risinājumi, kuru pamatā ir plaši pazīstamā Microsoft Dynamics NAV platforma. Unikālā QuickStart metodoloģija, ļauj ieviest šo sistēmu 2-3 nedēļu laikā, turklāt līdz 80% ietaupot ieviešanas izmaksas.

HORTUS Digital speciālisti norāda, ka viena no lielākajām kļūdām, ieviešot ERP risinājumus, ir pārspīlēta vidējā līmeņa vadītāju prasība pēc dažādiem specifiskiem sistēmas uzstādījumiem, kas aizņem daudz laika un prasa lielas izmaksas. Lai padarītu sistēmu ērtāk lietojamu un finansiāli pieejamāku – HORTUS Digital speciālisti ir izstrādājuši gatavus nozaru risinājumus pakalpojumu sniedzējiem, mazumtirdzniecībai, vairumtirdzniecībai, ražošanai un grāmatvedības ārpakalpojumu sniedzējiem. Šajos risinājumos ir sagatavota nozarei nepieciešamā specifiskā funkcionalitāte un nav nekā lieka, kas varētu traucēt lietotāja darbu. Tā ir iespēja uzņēmuma darbiniekiem ne tikai ātri uzsākt lietot pilnvērtīgu ERP sistēmu, bet arī laika gaitā racionāli izvērtēt esošo funkcionalitāti un nepieciešamības gadījumā to papildināt.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tieši mākoņpakalpojumu ienākšana IT tirgū pašreiz ļoti sekmē mazo un vidējo uzņēmumu attīstību. Tagad tie var atļauties legāli izmantot nepieciešamās programmas, neieguldot finanšu resursus serveru un licenču iegādē. Tas ievērojami samazina izmaksas un sniedz iespēju strādāt produktīvāk ar risinājumiem, kas piemēroti mūsdienu biznesa prasībām.

Visbiežāk mazie un vidējie uzņēmumi mākonī lieto dažādas grāmatvedības, noliktavas uzskaites, projektu plānošanas un citas programmas. Tomēr izmantojot aizvien vairāk uzskaites sistēmu, darbiniekiem jāveic dubults darbs vienu un to pašu datu atkārtotai ievadei dažādās programmās. Lielākais trūkums šāda veida datu apstrādei ir tas, ka nav iespējams pārlūkot visu informāciju vienā sistēmā un veikt detalizētāku analīzi, piemēram, salīdzināt vairāku uzņēmuma struktūrvienību finanšu datus. Risinājums šādās situācijās ir biznesa resursu pārvaldības jeb ERP risinājumi, kuru funkcionalitāte aptver visus iepriekšminētos procesus. Šīs sistēmas nodrošina veicamā darba optimizāciju, laika ietaupījumu, padara darba procesu ērtāku un atskaites pilnvērtīgākas.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Deklarācija par Krišjāņa Kariņa (JV) topošā Ministru kabineta iecerēto darbību, par ko vienojušās koalīcijas partijas.

Saeima šodien lems, vai apstiprināt jauno valdību, kuru veidotu partiju apvienība "Jaunā Vienotība", partiju apvienība "Apvienotais saraksts" un Nacionālā apvienība.

Ievads

Krišjāņa Kariņa valdības mērķis: Latvijas ekonomikas transformācija labākai dzīvei Latvijā

Kopš Latvijas valsts neatkarības atgūšanas valsts un tās iedzīvotāji ir piedzīvojuši milzu pārmaiņas - pāreju no komandekonomikas uz tirgus ekonomiku, valsts un pašvaldību īpašuma privatizāciju, demokrātisko institūciju izveidošanu un nostiprināšanos, naudas un zemes reformas īstenošanu, pievienošanos Eiropas Savienībai (ES) un NATO militārajai aliansei.Šajā ceļā ir pārvarēti dažādi izaicinājumi, šobrīd sastopamies ar Krievijas agresīvo karadarbību Ukrainā, kura grauj likuma varā balstīto starptautisko kārtību un ir lielākais drošības apdraudējums Eiropai, radot milzīgas cilvēku ciešanas. Karadarbība ir izraisīju

Citas ziņas

Valsts iestādes par viedokļu līderiem uzskata mazāk nekā trešdaļa uzņēmēju

Db.lv,12.10.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mazāk nekā viena trešdaļa - tik zema ir uzņēmēju uzticība valsts iestādēm un nozares asociācijām, ja tās jāvērtē kā viedokļu līderi.

Turklāt visaugstāk tiek vērtēta uzņēmumus pārstāvošā Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (LTRK), kam uzticas 29,6% biznesa vadības sistēmas Jumis izstrādātāju Jumis Pro aptaujāto uzņēmumu, bet no valsts iestādēm - Valsts ieņēmumu dienests (VID) ar 26,1%.

Viens no valsts institūciju pamatuzdevumiem ir pilnveidot attiecīgās nozares darbību reglamentējošos noteikumus un likumus, kā arī uzraudzīt to ievērošanu. No tā izriet, ka valsts iestādēm būtu jābūt viedokļu līderēm savā jomā. Taču vismaz biznesa pasaulē tās šobrīd netiek uztvertas kā autoritātes - neviena no redzamākajām valsts institūcijām, ar kurām ikdienā nākas sastrādāties uzņēmumiem, nav izpelnījusies pat trešdaļas privāto uzņēmumu uzticību.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Digitalizācijas sniegtās pašreizējās iespējas finanšu pārvaldībā līdz šim biežāk izmantojuši lielie uzņēmumi, jo tās dod iespēju strādāt efektīvāk, iegūt un analizēt datus jebkurā brīdī, kad nepieciešams, taču pilnībā to potenciāls joprojām nav izmantots, jo īpaši nelielo uzņēmumu segmentā.

Tādas atziņas skanēja biznesa vadības sistēmu izstrādes uzņēmuma Excellent Latvia sadarbībā ar LR Grāmatvežu asociāciju un Dienas Biznesu rīkotajā vebinārā Uzņēmuma finanšu procesu digitalizācija - klupšanas akmeņi un risinājumi.

Nenoliedzami Covid-19 pandēmija ir bijis būtisks stimuls digitalizācijai visur, kur vien tas iespējams, tomēr vēl joprojām nebūt nav izmantotas visas iespējas, ko tā varētu sniegt. Digitalizācija tiek uztverta kā konkurētspējas stiprināšanas, efektivitātes paaugstināšanas, izaugsmes un attīstības instruments. Diemžēl Latvija digitālo tehnoloģiju un to radīto iespēju izmantošanā uzņēmumos atpaliek ne tikai no Igaunijas un arī no Lietuvas, bet ir arī zem ES vidējā rādītāja tā redzams Digitālās ekonomikas un sabiedrības indeksā.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mākoņpakalpojumu pārdošanas pieaugums, spēcīgs partneru tīkls un esošo klientu pāriešana uz jauno uzņēmuma resursu plānošanas produktu Standard ERP

Šie ir trīs spēcīgākie dzinējspēki, kas pēdējos piecos gados veicināja resursu vadības programmatūras uzņēmuma SIA HansaWorld izaugsmi.

Uzņēmums ir kāpinājis apgrozījumu no 154 tūkst. eiro 2011. gadā līdz vienam miljonam 2015. gadā un ir iekļauts laikraksta Dienas Bizness un Lursoft veidotajā straujāk augošo kompāniju jeb Gazeļu sarakstā. «Šogad prognozējam 10% apgrozījuma un peļņas pieaugumu. Pērn janvārī ieviesām tirgū jaunu produktu Standard ERP, kas tiek piedāvāts ar elastīgo abonēšanas principu. Tas nozīmē klientiem iespēju ieviest uzņēmuma resursu plānošanas sistēmu bez lielām sākotnējām investīcijām licenču iegādei. Līdz ar to esam kļuvuši par pievilcīgāku izvēli pasūtītājiem un paredzam, ka šis modelis palīdzēs mums augt. Plānojam arī attīstīt partneru tīklu Latvijā,» stāsta SIA HansaWorld Latvija vadītāja Barba Zeme.

Enerģētika

Ar likumu noteiks Latvijas Gāzei pienākumu līdz 2017.gada aprīlim izveidot divus juridiski neatkarīgus uzņēmumus

LETA,15.09.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdz 2017.gada 3.aprīlim vertikāli integrētajam uzņēmumam AS Latvijas Gāze ir pienākums izveidot divus juridiski neatkarīgus uzņēmumus - viens pildīs pārvades sistēmas operatora un uzglabāšanas sistēmas operatora pienākumus, otrs īstenos dabasgāzes sadales sistēmas operatora un tirgotāja funkcijas.

Šodien valdībā atbalstītajos grozījumos Enerģētikas likumā paredzēti divi galvenie termiņi pilnai pārvades un uzglabāšanas sistēmas operatora īpašumtiesību nodalīšanai.

Pirmais termiņš ir 2017.gada 3.aprīlis, kad jāizveido juridiski neatkarīga sabiedrība, kas nodrošina dabasgāzes pārvades sistēmas operatora un uzglabāšanas sistēmas operatora pakalpojumus un kuras īpašumā ir pārvades sistēmas aktīvi un kuras rīcībā ir Inčukalna pazemes gāzes krātuve (PGK).

Otrs termiņš ir 2017.gada 31.decembris, kad ir pilnībā jāpabeidz dabasgāzes pārvades un uzglabāšanas sistēmas operatora īpašumtiesību nodalīšana, tas ir, jāpanāk situācija, kad pārvades un uzglabāšanas sistēmas operators ir no Latvijas Gāzes neatkarīga kapitālsabiedrība, kuras īpašnieki ne tieši, ne netieši nav saistīti ar Latvijas Gāzi vai tās akcionāriem. Šāda prasība neattiecas uz finanšu institūcijām, kurām pieder akcijas vienotā dabasgāzes pārvades un uzglabāšanas sistēmas operatorā, kā arī energoapgādes komersantā, kurš nodarbojas ar dabasgāzes ražošanu vai tirdzniecību.

Reklāmraksti

Kā sagatavot uzņēmuma iekšējo sistēmu līdz ienāk E-rēķini PEPPOL formātā? 

Sadarbības materiāls,21.02.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Biznesa vidē ir izplatīts maldīgs uzskats, ka E-rēķins ir PDF rēķins, kas nosūtīts elektroniski un derīgs bez paraksta – tā nav!

Kas ir e-rēķins?

E-rēķins ir digitāla formāta rēķins, kas tiek sagatavots no rēķina izrakstītāja ERP, grāmatvedības, vai kādas citas sistēmas, kas ir konfigurētas ar zemāk aprkastītu E-rēķinu formāta savienojumu, un nosūtīts uz rēķina saņēmēja sistēmu, neizmantojot epastu, vai fizisku piegādi.

“Šeit ir būtiski, lai jebkurš uzņēmums padomātu par savas sistēmas esošo vai plānoto nodrošinājumu” saka Mārtiņš Kaļva, procesu automatizācijas eksperts no MS Solutions

Kas uzņēmējus sagaida nākotnē?

Šāda E-rēķinu sistēma, ļaus efektīvi apmainīt rēķinu saturu mašīnlasāmā formā, kas būs viegli apstrādājams sistēmām un būtiski samazinās kļūdu iespēju un nepieciešamību pēc manuālas apstrādes resursiem.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ministru prezidenta amata kandidāta Krišjāņa Kariņa (JV) topošās valdības partneri šorīt parakstīja koalīcijas sadarbības līgumu, valdības deklarāciju un fiskālās disciplīnas līgumu.

Dokumentus parakstīja partiju un frakciju vadītāji, klātesot arī topošās valdības ministriem, kuri parakstīja valdības deklarāciju.

Parakstīšana notika Saeimas nama Sarkanajā zālē. Saeima šodien plkst.12 lems, vai apstiprināt jauno valdību, kuru vadītu Kariņš.

Savukārt pusstundu pēc Saeimas ārkārtas sēdes beigām Viesu zālē plānota Kariņa preses konference. Pēc valdības apstiprināšanas tā plānojusi arī pulcēties uz pirmo svinīgo sēdi valdības mājā.

Topošo valdību varētu atbalstīt 61 deputāts - tātad stabils labēji centrisks vairākums, iepriekš lēsa Kariņš.

Valdību veidos piecu politisko spēku pārstāvji - «Jaunā Vienotība» (JV), Jaunā konservatīvā partija (JKP), «KPV LV», «Attīstībai/Par» (AP) un «Visu Latvijai!»-«Tēvzemei un brīvībai»/LNNK (VL-TB/LNNK). Valdību vadīs politiķis no JV, lai arī šī partija vēlēšanās ieguva vismazāko mandātu skaitu Saeimā.

Enerģētika

Dabasgāzes sadales sistēmas uzlabošanā plānots investēt 55 miljonus eiro

Armanda Vilciņa,02.09.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Atsevišķi dabasgāzes sadales sistēmas elementi ir fiziski un morāli novecojuši, tāpēc ir nepieciešama to nomaiņa.

To intervijā DB norāda AS Gaso valdes loceklis Aleksandrs Koposovs. Viņš uzsver, ka pēdējo piecu gadu laikā Gaso dabasgāzes sadales sistēmas drošības uzlabošanā un modernizēšanā ieguldījusi 27,5 miljonus eiro, nākamajā desmitgadē plānots investēt vēl vismaz 55 miljonus eiro.

A. Koposovs atzīmē, ka, lai veidotu drošu un pieejamu sadales sistēmas infrastruktūru, liela uzmanība ikdienā tiek pievērsta avārijas dienesta darbam, sadales sistēmas uzturēšanai, kā arī sabiedrības informēšanai par drošu dabasgāzes lietošanu.

Kā jūs kopumā vērtējat dabasgāzes sistēmas drošumu?

Latvijas dabasgāzes sistēmas drošums ir ļoti augstā līmenī, par to liecina fakts, ka vairākas desmitgades nav konstatēta neviena nopietna vai smaga avārija, kuras iemesls būtu meklējams sadales sistēmas defektos. Viena no Gaso prioritātēm ir drošas un pieejamas sadales sistēmas infrastruktūras nodrošināšana. Tas saistās gan ar infrastruktūras fizisko drošību, gan nepieciešamās jaudas nodrošināšanu. Jāatgādina, ka dabasgāze var būt ļoti bīstama lietošanā, radot postījumu cilvēkiem, īpašumam un videi, tādēļ mēs rūpējamies par to, lai dabasgāzes piegāde būtu droša.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

CARGOSON - Transporta pārvaldības sistēma[TMS] uzņēmumiem (ražošanas, vairumtirdzniecības, mazumtirdzniecības, lauksaimniecības un lielākiem e-komercijas uzņēmumiem).

Loģistikas biznesā laiks ir nauda, un Cargoson ļauj ietaupīt abus. Šī inovatīvā TMS viegli un ērti pārvaldāmā tiešsaistes platformā ļauj operatīvi salīdzināt cenas, izvēloties izdevīgāko piedāvājumu, rezervēt pakalpojumus, izsekot sūtījumus un efektivizēt kravu pārvadājumu pārvaldību.

Cargoson sistēmā visu pārvadājumu uzskaite ir vienkopus ērti pārskatāma vienā informācijas panelī, kur pieejami arī visi cenu piedāvājumi. Sev izdevīgāko piedāvājumu iespējams izvēlēties gan pēc cenas, gan uzkraušanās/piegāžu laikiem, CO2 izmešu daudzuma un citiem parametriem.

TMS sistēmas ieguvumi

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ministru prezidents Valdis Dombrovskis (V) piektdien paziņoja, ka pieprasīs kultūras ministres Žanetas Jaunzemes-Grendes (VL-TB/LNNK) demisiju.

Formālais gala lēmums tiks pieņemts pirmdien, 16.septembrī. Pirms tam par to tiks informēti koalīcijas partneri.

Dombrovskis aicina nacionālo apvienību izvirzīt jaunu kultūras ministra amata kandidātu, kā arī aicina nacionālo apvienību uz konstruktīvu darbu valdībā.

Ministru prezidents norādīja, ka kultūras nozarē bija izveidojies nopietns konflikts starp ministri un daļu nozares. Viņš aicinājis ministri rast konfliktam risinājumu, taču ministre saslimusi, tad pārstājusi slimot un vēlāk konfliktu nevis mazinājusi, bet gan saasinājusi.

Dombrovskis norādīja, ka šis nav pirmais ministres konflikts. «Diemžēl mēs redzam, ka šādi gadījumi atkārtojas un dialogs ar nozari nevedas,» teica premjers.

Eksperti

Darba konflikts? Vai ir vērts to radīt un kā izvēlēties pareizo?

SIA Eiro Personāls Vadošā konsultante, valdes locekle Arta Biruma,27.07.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mūsdienās stresa un konfliktu pilna darba vide tiek uztverta kā kaut kas negatīvs, slēpjams, izvairīšanās vērts. Darba idille ir tad, kad lietas sokas pašas no sevis, darbinieki velta smaidu viens otram, ir laipni un iejūtīgi, uzticīgi un lojāli uzņēmumam, klienti un biznesa partneri ir pozitīvi un vienmēr ar visu apmierināti. Jūs varētu teikt – tā ir paradīze, uz to ir jātiecas. Kas ir nepieciešams, lai izveidotu tādu darba vidi? Saliedēts kolektīvs, kādas īpašas personības īpašības, profesionalitāte, prasme risināt konfliktus darba vietā, prasmīgs un tālredzīgs vadītājs? Jūs teiksiet – tas viss un vēl daudz kas cits, un Jums būs taisnība! Katra uzņēmuma ideālā formula ir individuāla. Bet kāda ir konflikta un nesaskaņu vieta šajā veiksmes formulā? Vai tie vienmēr ir jānovērš?

Jaunākie pētījumi rāda, ka nav nekā sliktāka veiksmīgai biznesa attīstībai kā harmonijas un mierpilna darba vide. Darbinieki vēlas saglabāt to un izvairās no iespējamām nesaskaņām un viedokļu sadursmēm, vienlaicīgi ziedojot savu sasniegumu motivāciju par labu pozitīvam klimatam. Pozitīva nesaskaņu loma ir tā, ka tajās uzliesmo emocijas, tiek stimulēta domāšana un aktīva radoša darbība. Līdz ar to konfliktu un nesaskaņu pozitīva ietekme kļūst nepieciešama, kad uzņēmumam ir vajadzīgs jauns risinājums, tas ir grūta, stratēģiska lēmuma priekšā, kad ir nepieciešams izstrādāt un ieviest pārmaiņas. Tas nekad nenotiek lēni, plūstoši un ar smaidu. Taču maldīgs ir arī uzskats, ka jebkuram konfliktam būs pozitīvas sekas uzņēmumā. Lai tā būtu, vadītājam ir jābūt ļoti vērīgam un jāzina, kā atpazīt konstruktīvu, produktīvu konfliktu un kuras nesaskaņas jānovērš jau saknē.

Reklāmraksti

Ēku tehnoloģiju automatizācijas nozīme mūsdienīgā un efektīvā nekustamā īpašuma apsaimniekošanā

Sadarbības materiāls,14.04.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šajā rakstā stāstām par to, ka un kāpēc ir ēkas automatizācijas sistēmas ir svarīgas, kam jāpievērš īpaša uzmanība un kā izvēlēties savam īpašumam piemērotāko automatizācijas sistēmu. Mūsuprāt, tehnoloģiju automatizācijai un efektivizācijai nozīme ir daudzkārt pieaugusi tieši šobrīd, kad piedzīvojam teju hiperinflāciju, tostarp energoresursu cenu svārstības.

Kas ir ēku automatizācija?

Pēc Caverion Latvija SIA novērojumiem, tehnisko iekārtu un dažādu vadības sistēmu skaits un veids nekustamajā īpašumā pēdējās desmitgadēs ir pastāvīgi un sistemātiski pieaudzis. Vienkārši definējot - ēkas automatizācija attiecas uz sistēmu, kas kontrolē ēkas tehniskā aprīkojuma darbību. Jau daudzkārt ir pierādījies, ka ēku automatizācija ļauj daudz efektīvāk ēku iekštelpās pārvaldīt klimata apstākļus, drošību un energoefektivitāti kā vienu vienību, un šo funkciju nodrošināšanai nav nepieciešams uzstādīt desmitiem dažādu sistēmu katras funkcijas atsevišķai vadībai.

Sniedzot ikdienas pakalpojumus Caverion Latvija SIA izgudro, realizē un izmanto ēku automatizāciju, kas ļauj uzraudzīt un vadīt tādas inženiersistēmas kā: apgaismojums, gaisa kondicionēšana, ventilācija, apkure, ūdens apgāde, piekļuves kontrole un apsardze, ugunsgrēka atklāšanas signalizācija un sprinkleri, audio vizualizācijas sistēmas, videonovērošanu un citas.

Citas ziņas

Kāpēc uzņēmumos programmatūras ieviešana beidzas ar fiasko?

Daiņa Zīraka, Biznesa vadības sistēmu ieviešanas konsultante, SIA viaPRO,24.11.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Bieži sastopamies ar situāciju, kad jaunas programmatūras, tai skaitā IT bāzētu biznesa vadības programmu (ERP), ieviešana uzņēmumā beidzas ar fiasko. Problēma nav vietēja, tā ir labi pazīstama jebkur pasaulē un vienmēr šī neveiksme nozīmē lielas izmaksas.

Šveicē praktizējošais nozares profesionālis Avigdors Lutingers (Avigdor Luttinger) atzīst: „Liekas, kaut arī skaitļošanas un izstrādes rīki ir kļuvuši ievērojami labāki gadu gaitā, projektu fiasko proporcija tomēr paliek neadekvāti augsta, kas padara IT projektus sevišķi nepievilcīgus organizācijām, kuras cenšas uzlabot konkurētspēju šodienas recesijas klimatā."

Kādēļ veidojas šāda situācija, un kā izvairīties no fiasko? Programmatūras izvēle, pielāgošana uzņēmuma korporatīvajām prasībām un standartiem un ieviešana ir arvien lielāks izaicinājums, kas bieži vien jau sākotnēji tiek uzskatīts par nenovēršamu ļaunumu. Tipiski, projekta neveiksmes pamatā ir pārāk ilgs ieviešanas laiks, budžeta pārtēriņš, vai arī funkcionālā neatbilstība prasībām.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai arī jau vairāk nekā gadu veicam Rīgas domes finanšu uzskaites procesu reorganizācijas projektu, tikai oktobra beigās saņēmām TV3 raidījuma Nekā personīga interesi par šo projektu. 2019.gada 3.novembrī raidījumā tika izplatīta selektīvi atlasīta, iespējams, maldinoša informācija par šo projektu. Sižets radīja iespaidu, ka iepirkuma procedūrā ir pieļauti būtiski pārkāpumi, kas nav taisnība.

Mūsu līgumattiecības par šī projekta realizāciju ar Rīgas Domi sākās 2017.gadā. Atklāta konkursa rezultātā mēs pierādījām sava produkta Acto ERP spēju nodrošināt Rīgas domes reorganizējamo finanšu un grāmatvedības uzskaites procesu atbalstu. Acto saimes produkti tirgū tiek piedāvāti jau vairāk nekā 5 gadus un jau 2016.gadā Valsts reģionālās attīstības aģentūras rīkota atklāta konkursa kārtībā, izturot pretendentu atlasi, tika iekļauti aģentūras uzturētā Elektronisko iepirkumu sistēmā. Savukārt, 2018.gadā Rīgas dome Elektronisko iepirkumu sistēmā veica Acto ERP produkta pilnapjoma ieviešanas pasūtījumu, kas šobrīd veiksmīgi tiek realizēts un darbosies vismaz 10 gadus.

Eksperti

(Labots) Eksperta viedoklis: Enerģētika – politiķu jājamzirdziņš bez īpašas izpratnes par realitāti

Ivars Zariņš, Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas vadītāja p.i.,08.12.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Enerģētika kļuvusi par vienu no apspriestākajām tēmām sabiedrībā un arī par daudzu politiķu jājamzirdziņu. Tagad katram, kuram nav slinkums, ir tieksme par to izteikties, atrast ko īpašu - ar ko varētu izcelties, diemžēl, bieži bez īpašas izpratnes par to, kas tiek pateikts: izraujot no konteksta visdažādākos faktus bez spējas tos objektīvi izvērtēt, vai arī apzināti manipulējot ar tiem, lai to iebarotu sabiedrībai ar savtīgu interesi un tādejādi ievāktu sev dividendes - materiālā formā, vai vienkārši, vairojot atpazīstamību un popularitāti.

Tas viss ir radījis diezgan lielu jūkli,par kura ķīlniekiem aizvien vairāk un vairāk pamazām kļūstam mēs visi. Dārgi maksājot par to un riskējot savai tautsaimniecībai uzlikt tādu slogu, ko tā nespēs iznest nezaudējot savu konkurētspēju.

Ar nepārdomātu energopolitiku sabiedrība tiek dzīta tādā saistību jūgā, kas pamazām jau sāk līdzināties tam, ko esam uzņēmušies pret starptautiskiem aizdevējiem. Un tas ir nopietni.

Piemēram, esošajos MK noteikumos "Par elektroenerģijas ražošanu, izmantojot atjaunojamos energoresursus (AER)" paredzēto atbalsta apjomu izmantošana (ja visas noteikumos atvēlētās kvotas tiek izmantotas) nozīmētu valsts garantētu obligāto ikgadējo iepirkumu no realizētajiem AER projektiem aptuveni 180 miljonu latu apmērā, kas pie esošajām elektrības tirgus cenām mūsu tautsaimniecībai nozīmētu ikgadēju papildus maksājumu slogu par elektrību, vairāk kā 130 miljonu LVL apmērā!

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Depozīta sistēmas operatora atlases procedūras apstrīdēšanas dēļ vismaz par mēnesi kavēsies depozīta sistēmas ieviešana, ceturtdien pirmajā depozīta sistēmas ieviešanas uzraudzības sanāksmē informēja SIA "Depozīta iepakojuma operators" (DIO) pārstāvji.

Kā informēja Valsts vides dienesta (VVD) sabiedrisko attiecību vadītāja Kristīne Kļaveniece, sanāksmē, kurā skatīja depozīta sistēmas ieviešanas aktualizēto plānu, piedalījās DIO padome un VVD pārstāvji.

Kļaveniece stāstīja, ka uzraudzības sanāksmē, kas ir daļa no VVD izveidotā uzraudzības mehānisma, lai efektīvi vadītu dažādos ar depozīta sistēmas ieviešanu saistītos riskus, tika izskatīts DIO depozīta sistēmas ieviešanas aktualizētais plāns, kā arī pārrunāts šī gada janvārī paveiktais, virzoties uz plānā noteikto uzdevumu izpildi.

Uzraudzības sanāksmē tika analizēti riski, ko radījis SIA "Nulles depozīts" iesniegums tiesai atcelt VVD pieņemto lēmumu depozīta sistēmas ieviešanu uzticēt DIO, kā arī atzīt līgumu, kas noslēgts starp VVD un DIO, par spēkā neesošu, apstrīdot depozīta sistēmas operatora atlases procedūru kopumā.

Eksperti

Kāpēc digitālā transformācija tiek uzskatīta par labu pārvaldības praksi?

Žilvins Kazlausks, “DocLogix” vadītājs,02.09.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Digitālā transformācija paver plašas iespējas labiem pārvaldības principiem gadījumos, kad tiek īstenoti ērti, centralizēti un droši risinājumi, kurus var attīstīt ne tikai valstiskā, bet arī reģionālā un starptautiskā mērogā.

Tādējādi digitālā pārveide kļūst par neatņemamu ikdienas sastāvdaļu dažādās nozarēs, uzlabojot darba procesu efektivitāti, produktivitāti un caurspīdīgumu.

Centralizētās pārvaldības sistēmas nodrošina vienotu pieeju datiem un resursiem un tādējādi ļauj labāk pārskatīt un rīkoties ar pieejamo informāciju. Tās optimizē darba plūsmas starp dažādām iestādēm un novērš nepieciešamību pēc vairākām savstarpēji nesaistītām sistēmām, sniedzot iespēju pārvaldīt visu procesu vienā platformā.

Piemēram, centralizētās dokumentu vadības sistēmas jeb DVS piedāvā risinājumus problēmām, kas saistītas ar dokumentu apmaiņu un apstrādi daudzās organizācijās un institūcijās. Bez centralizētas pieejas dokumentu saskaņošana ir ilgstoša, neefektīva un nereti – ar sarežģījumiem parakstīšanas procesā, turklāt ir grūti izsekot dažādu dokumentu redakcijām. Saskaņā ar “DocLogix” apkopotajiem datiem uzņēmumi, kas neizmanto digitālos rīkus dokumentu pārvaldībai, kopumā tērē vidēji 504 minūtes jeb veselu darba dienu dokumentu apstrādei un reģistrēšanai (piemēram, apstrādājot un reģistrējot darbinieka atvaļinājuma iesniegumu). Taču pēc dokumentu pārvaldības sistēmu ieviešanas šāda paša dokumenta apstrādei tiek izmantotas vien 18 minūtes.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mārketings un reklāma ir tikai neliela daļa no strukturizētas uzņēmējdarbības šodienas digitālajā vidē. Covid-19 izraisītās krīzes apstākļos arvien vairāk uzņēmumu pievērš lielāku uzmanību biznesa vadības un pārvaldības risinājumiem uzņēmējdarbībā.

“Dienas Biznesa” organizētā meistarklase “Kā padarīt biznesu veiksmīgāku” ļaus iepazīt nozares ekspertu dotos piemērus, kuros veiktās metodes palīdzējušas sasniegt praktiskus un vērā ņemamus rezultātus, kā arī saņemt atbildes uz jautājumiem, kas skar biznesa vadību un tās risinājumus. 22. septembrī “Dienas Biznesa” trešajā un noslēdzošajā šā gada tiešsaistes meistarklasē runāsim par investīcijām uzņēmējiem, pārvaldību un atbalstu biznesa attīstībai, biznesa efektivitāti un uzņēmēju pieredzi.

Meistarklasē uzstāsies:

Elvis Kvalbergs, “Excellent Latvia” valdes loceklis, – IT jomas profesionālis ar 20 gadu pieredzi, no kuriem 15 gadus pievērsies ERP programmatūru un grāmatvedības risinājumiem, lai palīdzētu dažādu nozaru uzņēmumiem paaugstināt darba efektivitāti un produktivitāti.