Mūsu mēŗķis bija atrast 100 Latvijas eksporta zīmolus, kas lepni nes Latvijas vārdu pasaulē. Eksporta zīmolu pētījuma procesu var salīdzināt ar filtru - tajā ir vairāki līmeņi, caur kuriem mēs pētījām Latvijas eksportētājus.
Sākām mēs ar duļķainu ūdeni un esam nonākuši līdz salīdzinoši dzidram saturam. Pētījuma laikā esam nonākuši pie interesantiem atklājumiem, kas mūs iedvesmoja radīt The Red Jackets kustību, kā mūsu risinājumu, līdzdarbību un atbildi Latvijas pašreizējai situācijai.
Padalīšos ar divām skumīgām, bet vienu pozitīvu atziņu.
Pirmā no salīdzinoši skarbajām atziņām ir tā, ka Latvijai nepieder sava eksporta zīmolu kontrolpakete, jo tikai 42% no lielākajiem Latvijas eksportētājiem ir Latvijā radīts zīmols. Respektīvi, neskatoties uz to, ka Latvijā reģistrēts uzņēmums, kurš pārtāvot, piemēram, L`Oreal zīmolu, faktiski uzrāda lielus eksporta apjomus, tas tomēr nav nedz Latvijā radīts zīmols, nedz varam lepoties ar tā panākumiem. Attiecīgi liela daļa no Latvijas eksporta statistikas ir vairumtirdzniecības uzņēmumi, kas Latviju izmanto kā bāzi tālākam eksportam, kā arī ārvalstu meitu uzņēmumi Latvijā, kuriem Latvijā ir ekonomiski izdevīga ražošana.
Otrā no rūgtajām atziņām ir tā, ka zīmolvedība kā daļa no veiksmīga uzņēmuma priekšnosacījumiem ir salīdzinoši agrīnā stadijā eksportētāju vidū. Par to liecina tas, ka zīmolu audita vidējā atzīme ir 3 no maksimāli 9 iegūstamajiem punktiem, kuru saņēma 60% no Latvijas eksporta zīmoliem. Netika pat vērtētas smalkas zīmola komunikācijas aktivitātes, bet trīs pamatelementi, proti, vai ir skaidri noformulēts zīmola vēstījums,dizaina estētika un pirmais iespaids iepazīstoties ar zīmolu. Redzot to bēdīgo stāvokli Latvijas eksporta zīmolu vidū, mūs, The Red Jackets līdzautorus, kam rūp Latvijas ekonomika, pārņēma divējādas sajūtas. No vienas puses Latvijas eksporta stāsts caur mūsu eksportētājiem gandrīz nemaz netiek stāstīts, taču no otras puses ir ļoti plašs darba lauks, lai šos zīmolus vienu pēc otra safrizētu, iemācītu runāt, smaidīt un veidot ilgtermiņa attiecības.
Trešā pozitīvā atziņa ir tāda, ka 85% no Latvijas eksportētājiem izsaka gatavību ar savu pieredzi dalīties - mācīt jauno eksportētāju paaudzi, veidot prakses vietas un iesaistīties Latvijas eksportspējas celšanā. Pierādījums tam, ka ir jāsadarbojas, ir arī pati The Red Jackets kustība, kas apvieno privāto, valstisko un nevaltisko sektoru viena uzdevuma vārdā - Latvijas eksporta veicināšana. The Red Jackets būs pierādījums tam, ka Latvijas viensētas princips ir pagātnes rēgs, jo šodienas veiksmīgas sabiedrības pamatā ir sadarbība.
Ņemot vērā, to ka ilgtermiņā nebūsim zemo cenu lielveikals pasaulē un to, ka zīmola izveide un iedzīvināšana ir laikietilpīgs process, kas augļus nes ilgtermiņā, zīmola kā pievienotās vērtības veidošanas formula ir jāskaidro, rādot piemērus un pierādījumus. Šim izglītošanas procesam mums būs spožākie Latvijas 100 zīmoli un 25 Sarkano Žakešu īpašnieki, kas jau šodien izcili stāsta Latvijas stāstu.
Vairāk informācijas theredjackets.lv