DB pēta: identisku produktu cenas veikalos krietni atšķiras 

Identisku pārtikas produktu cena dažādās tirdzniecības vietās atšķiras, turklāt dažām precēm – vairāk par vienu eiro, tā secināms gan pēc DB veiktā cenu monitoringa 2018. gada 12 mēnešos, gan pēc aptaujāto ekspertu sacītā.

Olga Štāla, 2019. gada 25. janvāris plkst. 7:42

DB pētījums veikts mēnešu mijā trīs vienos un tajos pašos mazumtirdzniecības veikalos: Rimi, Maxima un Elvi.

Pārsteigumu nav

Rimi ir nedaudz dārgāks par Maximu, bet Elvi izskatās visdārgākais. Tomēr, raugoties atsevišķu preču virzienā, tik viennozīmīgi tas nav. Piemēram, griķi Valdo 4x125 g Elvi visu gadu bija krietni lētāki. Pirmajos piecos mēnešos tie tika pārdoti par 0,99 eiro, kas bija par 0,42 eiro mazāk, salīdzinot ar Rimi, un par 0,39 eiro – ar Maximu. Savukārt mākslīgais piena maisījums zīdaiņiem Aptamil 2 800 g gan šķiet nesamērīgi dārgāks. Tā cena Elvi galvenokārt ir virs 14 eiro, kamēr Rimi un Maximā – virs 10 eiro. Tādējādi uz veikaliem vispirms var doties azartiskos cenu izpētes darbos un noenkuroties pie izdevīgākā piedāvājuma.

Lasi laikraksta Dienas Bizness šīs dienas numuru elektroniski!

Tomēr cenu līmenis tā saucamajos zemo cenu lielveikalos nav jāuztver kā labas gribas žests, jo tirgotājam šādu iespēju nodrošina šaurāks sortiments un lielu piegādātāju izvēle, akcentē Latvijas Bankas ekonomiste Daina Paula. Veikalos, kur sortiments ir plašāks un sastopams vairāk vietējo produktu, zemākas cenas uzturēt visam sortimentam ir grūtāk.

Preču cenas piekoriģē arī veikalu tīklu izvēlētā darbības stratēģija. Latvijas Tirgotāju asociācijas (LTA) prezidents Henriks Danusēvičs spriež, ka Rimi vairāk iegulda gan iekšējā, gan ārējā interjerā un mēģina sevi pozicionēt ekonomiskajā plus klasē. Savukārt Maxima piedāvā vienkāršāku veikala iekārtojumu, bet cenas ir viszemākās. Turpretī Elvi u.tml. kooperācijām produktu iepirkuma cenas ir augstākas un grūti konkurēt ar dominējošajiem spēlētājiem, kas pieder starptautiskām globālajām kompānijām. Pašsaprotamus izskaidrojumus rod arī Luminor ekonomists Pēteris Strautiņš, sakot, ka apgrozījums katram no diviem lielākajiem tirgus dalībniekiem vairākkārt pārsniedz jebkura cita tirgus dalībnieka līmeni, līdz ar to tie iegūst no mērogu efektiem. Tiem ir arī lielākie un efektīvākie loģistikas centri, kā arī tirgus vara attiecībā pret piegādātājiem. Starptautiskie tirdzniecības tīkli sadarbībā ar piegādātājiem darbojas daudz agresīvāk. Elvi priekšrocība daudzviet ir atrašanās mazākās apdzīvotās vietās, tā veikali caurmērā ir mazāka formāta.
Agroresursu un ekonomikas institūta Lauksaimniecības tirgus veicināšanas daļas vadītāja Ingūna Gulbe arī pasvītro, ka Maxima pilda savu pozīciju – būt lētākajam, savukārt Rimi vairāk virzās uz tirdzniecības efektivitātes paaugstināšanu, piemēram, samazinot darbaspēku, pastiprinot pašapkalpošanos. Tomēr I. Gulbe norāda, ka Rimi un Maximas cenas ir visai līdzīgas. Dārgāki ir pārējie veikali ar visai vienveidīgu un nelielu sortimentu.

Visu rakstu Cenas koriģē stratēģija, kā arī 24 dažādu produktu cenu salīdzinājumu lasiet piektdienas, 25.janvāra laikrakstā Dienas Bizness!

Abonē (zvani 67063333) vai

lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!


Dalies ar šo rakstu!
Raksta komentāri
Spied šeit, lai lasītu vai pievienotu savu komentāru
Tevi varētu interesēt
2016. gada 28. janvāris plkst. 10:11

Pēdējo septiņu gadu laikā visstraujāk cena kritusies kartupeļiem – par 37,06%, bet...

2015. gada 07. augusts plkst. 9:59

Jūlijā lielākās daļas pārtikas izejvielu cenu sarukušas līdz zemākajam vidējam līmenim...

2015. gada 07. aprīlis plkst. 11:00

Šī gada martā, salīdzinājumā ar pagājušā gada decembri, cenas lielākajai daļai...

2014. gada 07. marts plkst. 11:28

Februārī pasaules pārtikas cenas pieaugušas par 2,6%, kas ir straujākais kāpums 19...

2013. gada 06. decembris plkst. 9:55

Šī gada decembra sākumā salīdzinājumā ar 2003.gada decembri cenas Rīgas lielveikalu ķēdēs...

Nepalaid garām

«Es vēlos strādāt nozarēs, kur nav tādas regulācijas, nav tādas valsts iejaukšanās...

Vēstniecība, pārstāvniecība, savrupnams, kultūras un darījumu centrs, muzejs, izstāžu telpa,...

Eksports ir viens no galvenajiem valsts attīstības virzītājspēkiem, un uzņēmumiem tas ir svarīgs solis...

Āgenskalns pēdējo gadu laikā ir kļuvis par arvien pieprasītāku vietu dzīvošanai, nereti...

Viens no jaunākajiem nozares uzņēmumiem Liepājā ir SIA Sikksi, kas Latvijas kontekstā...

Bijušais NATO ģenerālsekretārs Anderss Fogs Rasmusens izglābj PNB Banku (bijušo Norvik Banku),...

No šīs sadaļas
2019. gada 15. februāris plkst. 7:29

Mēbeļu veikals–noliktava Likvy LV Jūrkalnes tehnoloģiskajā parkā ir atvērts tikai izpārdošanas...

2019. gada 23. janvāris plkst. 17:50

Alkoholisko dzērienu ražotāja un tirgotāja «Amber Beverage Group» grupā ietilpstošais mazumtirgotājs...

2019. gada 23. janvāris plkst. 8:30

Zviedrijas mājokļu labiekārtošanas preču veikala «IKEA», kas Latvijā darbību sāka 2018.gada...

2019. gada 22. janvāris plkst. 11:46

1A interneta veikala uzņēmumu grupas Baltijas kopējais pārdošanas apjoms 2018.gada laikā sasniedzis...

2019. gada 18. janvāris plkst. 11:28

Vācijas alusdarītavas šogad sāks uz etiķetēm norādīt informāciju par patērēto kaloriju daudzumu,...

2019. gada 16. janvāris plkst. 14:29

Pašlaik tiek pārstrādāta dokumentācija lielveikala «Lidl» būvniecības RAF mikrorajonā Jelgavā,...

2019. gada 16. janvāris plkst. 6:56

Šogad pirmajā pusgadā Latvijā plānots atvērt pirmo Vācijas apģērbu un apavu zīmola...

2019. gada 15. janvāris plkst. 13:21

Jēkabpilī, Ledus ielā 5, sākta lielveikala «Lidl» būvniecība....

2019. gada 14. janvāris plkst. 14:19

«Maxima» veikalā, kas atrodas Rīgā, Krišjāņa Barona un Matīsa ielas stūrī, novērsti...

2019. gada 12. janvāris plkst. 8:50

Degvielas cenu atšķirības Latvijā un Lietuvā skaidrojamas ar Lietuvas degvielas tirgotāju aso...