Izdots Dizaina domāšanas instrumentu komplekts 

Dizaineri Čārlzs Bušmanis un Elīna Bušmane sadarbībā ar dizaina domāšanas eksperti Signi Adamoviču izdevuši pirmo dizaina domāšanas atbalsta materiālu latviešu valodā «Dizaina domāšanas instrumentu komplekts».

Anda Asere, 17.12.2018
1/5

Autoru foto

Dizaina domāšanas metožu apkopojums izdots kāršu formātā. Tas sastāv no 56 kārtīm, kurās ietilpst 46 uzdevumi, kas vada kāršu lietotāju cauri dizaina domāšanas procesam. Uzdevumi papildināti ar ilustrācijām un shēmām. Kāršu komplekts iepakots metāla kārbiņā, lai to būtu ērti nēsāt līdzi somā.

«Tā kā mūsu sabiedrība strauji attīstās un mainās, ir nepieciešami jauni instrumenti, lai radītu un adaptētu produktus un pakalpojumus jaunajai klientu realitātei. Jaunuzņēmumiem un publiskajam sektoram dizaina domāšanas metodes kalpo kā instrumenti, kas palīdz iegūt detalizētu priekšstatu par klientiem un dod iespēju pakalpojumiem kļūt efektīvākiem un lietotājiem draudzīgiem – mazāk rindu, atvieglotas procedūras, uzlaboti e-pakalpojumi,» saka E. Bušmane.

Dizaina domāšanu viņa raksturo kā radošu un starpdisciplināru pieeju problēmu risināšanai. «Tas ir process, kurā centrā ir klienti, kam risinājums tiek izstrādāts, un process noslēdzas ar risinājumu, kas atbilst viņu vajadzībām. Dizaina domāšanas pielietotājs sākumā iegremdē sevi klienta pasaulē un iejūtas viņa ādā, pēc tam izdara secinājumus no uzzinātā, apkopo daudz dažādas idejas un viedokļus, no kuriem vadoties rada prototipus, kas tiek testēti uz lietotājiem, lai saņemtu atgriezenisko saiti,» teic E. Bušmane, piebilstot, ka dizaina domāšanu var pielietot ikviens un dažādos kontekstos. Nav nepieciešams būt dizainerim, bet gan attīstīt sevī dizaina domāšanas attieksmi.

Dizaina domāšana ir uz lietotāja vajadzībām vērsta problēmu un izaicinājumu risināšanas metodoloģija. Šīs metodes ir piemērotas, attīstot jaunus pakalpojumus, uzlabojot eksistējošus produktus vai pakalpojumus, saskaroties ar izaicinājumiem un lēmumu pieņemšanu, politikas veidotājiem, kā arī jaunuzņēmumiem, kas attīsta jaunus produktus vai pakalpojumus. Dizaina domāšana var tikt pielietota un integrēta citās metodēs, tā ir fokusēta uz produkta definēšanu un padziļinātu lietotāju izpratni.

E. Bušmane stāsta, ka šī uz lietotājiem orientētā dizaina metodoloģija palīdzēs izprast lietotājus un izaicinās sākotnējos pieņēmumus, saglabājot elastīgu problēmas definējumu. Dizaina domāšana sniedz risinājuma pieeju problēmām, iesaistot lietotājus, kam paredzēts lietot produktu vai pakalpojumu, un padziļināti tos pētot. Dizaina domāšanas procesā dizaineris atvērti risina problēmu un aktīvi meklē atgriezenisko saiti, pat ja dažreiz tas kļūst nomācoši.

Ideja par šādu metožu kāršu komplekta nepieciešamību autoriem radusies, vadot dizaina domāšanas apmācības. Līdzšinējie dizaina domāšanas materiāli ir saturiski vērtīgi, bet pieejami vienīgi angļu valodā. Vadot apmācības Latvijā, autori ir pārliecinājušies, ka 20-50% dalībnieku ir nepietiekošas angļu valodas zināšanas, lai strādātu ar specifiska satura materiālu svešvalodā. Turklāt šajā komplektā apkopotas metodes, kas ir pārbaudītas un vislabāk darbojas Latvijas sociokulturālajā kontekstā.