Jaunākais izdevums

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) sācis Latvijas influenceru uzraudzības programmu, jo liela daļa «Instagram» un «Youtube» viedokļu līderu pārkāpjot Reklāmas likumu un maldina savu auditoriju.

Vienlaikus, arvien redzamāk sašķēlusies pati Latvijas influenceru vide, kad kvalitatīvā satura veidotāji un blogeru ētikas ievērotāji kritizē naudas mediniekus, – vēstīja «LNT TOP10».

Likuma uzraugi vēl pirms gada īsti nezināja, kā disciplinēt skaitliski daudzos influencerus, kas publiski nenorāda, ka par sponsorētā satura izveidi un izvietošanu savos sociālajos kontos ir saņemta nauda vai bartera prece un pakalpojums. PTAC situāciju atvieglojuši sabiedrisko attiecību aģentūru veidotie reitingi, kuros sociālo mediju influenceri sarindoti pēc ietekmes spēka uz savu sekotāju auditoriju.

«Šobrīd mēs esam pievērsuši uzmanību 80 influenceriem. Tie ir gan lielie un vidējie, gan nano-influenceri. Pret 18 influenceriem mēs esam uzsākuši uzraudzības lietas, īpaši pievēršot uzmanību viņu ierakstiem, vai izmanto tēmturus,» – «LNT TOP10» skaidroja PTAC pārstāve Evija Lene.

Kuri influenceri atrodas PTAC jaunajā uzraudzības programmā, konkrēti vārdi netiek atklāti, taču tie esot Latvijas topos iekļautie. Problēmu nebūs un likums skaitās ievērots, ja lieto tēmturus, piemēram, #reklāma, #sadarbība, #sponsorēts, #apmaksāts.

Influenceriem ir jāievēro vēl arī negodprātīgas komercprakses likums. Līdz šim neviens neesot ne sodīts, ne brīdināts, taču tas mirklis esot tuvu, – brīdina PTAC pārstāve: »Ja prasības neievēro un tiek ietekmēts liels skaits patērētāju, mēs varam uzsākt lietu, un maksimālais sods, ko var piemērot ir 100 tūkstoši eiro. Mūsu mērķis nav viņus uzreiz sodīt. Mūsu mērķis ir vispirms informēt influencerus, jo šis tirgus ir jauns. »Mēs esam arī tikušies ar Latvijā lielākajiem influenceriem, diskutējuši par šo satura mārketinga tirgu, un viņi arī atzīst, ka tas ir jāsakārto,» sacīja Lene.

Temats kļuvis aktuāls, jo tieši šogad kā vēl nekad iepriekš uzņēmēji, digitālā mārketinga un sabiedrisko attiecību aģentūras Latvijā savās kampaņās izteikti daudz izmantojuši vietējos Instagram un Youtube satura veidotājus. Piemēram, Artūra Medņa vadītā aģentūra «NewBlack» šogad sadarbojusies ar simts influenceriem: «Mums bija ļoti daudz veiksmīgu piemēru. Es teiktu, šis laikam ir bijis veiksmīgākais gads sadarbībā ar influenceriem.»

Turklāt šogad strauji augušas influenceriem maksājamās naudas summas. «Mums lielākā sadarbība ar influencri ir bijusi 5 tūkstošu eiro vērtībā, pluss nodokļi. Vidēji mēs runajām par amplitūdu no 100 līdz 500 eiro vienā reizē, vienā kampaņā. Influenceri, kuriem mēs maksājam šos tūkstošus, sadarbojas ar mums gada laikā katru mēnesi,» skaidroja Mednis raidījumam LNT TOP10.

Vienlaikus «NewBlack» vadītājs uzsver, ka daļa citu influenceru sagādājuši rūgtas mācības: «Atsevišķie influenceri nav profesionāli. Ir vilšanās par viņu neprofesionālo pieeju, nespējot pildīt uzņemtās saistības izstrādāt kvalitatīvu saturu, memaz nerunājot par termiņu kavēšanu un finanšu lietām. Rēķinus uzņemamies uz sevis kā aģentūras un samaksājam nodokļus.»

Līdzīgi novērojumi par daļu Latvijas sociālo mediju saturu veidotāju ir arī pētījuma »Instagram influenceru mārketinga vide Baltijā» autorei un «A.W.Olsen & Partners» sabiedrisko attiecību speciālistei Marijai Vorkulei: «Viņi negrib maksāt nodokļus. No vienas puses, influenceri cenšas pārdot reklāmu savā profilā, bet vienlaikus viņi pat nesaprot, kā strādā nodokļu sistēma Latvijā. Viņi pat ir jāpārliecina, kāpēc jāslēdz autoratlīdzības līgums.»

Savukārt «Golin Rīga» influenceru attiecību vadītājs Deniss Ševeļovs LNT Top10 sacīja, ka digitālo ietekmētāju vide Latvijā ir sašķēlusies. Tie, kuri īsteno influencera galvenos principus – radīt kvalitatīvu, oriģinālu un sekotājiem noderīgu un jēgpilnu saturu, ievēro gan ētiku, gan attiecīgo likumu prasības. Viņi aizvien skaļāk sāk kritizet tos Instagram kontu turētājus, kuriem primārais ir naudas pelnīšana, un reklāma izvietota gandrīz katrā ierakstā. Savukārt trešajā grupā ir viltus influenceri jeb personas, kas, vēloties iegūt naudu no reklāmas sadarbības līgumiem, izmanto dažādas blēdības sekotāju skaita un iesaistes rādītāja palielināšanai.

«Jā, blēži ir. Jā, viņi joprojām uzskata visu sabiedrību par muļķiem, ka neviens nevar saprast, vai sekotāji ir īsti vai nav. Tas beigsies pavisam drīz. Mēs zinām, kā identificēt šādas neautentiskas darbības un viltus influencerus. Mēs neiesakām klientiem strādāt ar šādiem satura veidotājiem,» skaidroja Ševeļovs.

Influenceris ir sociālo tīklu personība, kas ar sava oriģinālā satura radīšanu kādā no jomām ir ieguvis tūkstošiem sekotāju. Tiek uzskatīts – sekotāji uzticas influencera rekomendācijām un ir motivēti pirkt produktus un pakalpojumus vai rīkoties tā, ka saka influenceris. Uzņēmēji uztver infuencerus kā reklāmas kanālu ar tieši sasniedzamu potenciālo pircēju masu, tāpēc maksā influenceriem par reklāmas izvietošanu viņu sociālajos kontos.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Kas slēpjas aiz influenceru vieglā darba fasādes?

Biznesa augstskolas Turība Komunikācijas virziena prodekāne Daina Einberga, 17.10.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Viena no aktualitātēm, par ko pēdējā laikā tiek veikti dažādi pētījumi un diskutēts plašsaziņas līdzekļos, ir influenceri — populāri sociālo mediju lietotāji, kas mēdz pelnīt naudu ar dažādu lietu vai zīmolu reklamēšanu. Kamēr vieni pārmet influenceriem sekotāju maldināšanu, tikmēr lielai daļai bērnu un jauniešu tā šķiet sapņu profesija.

Neraugoties uz šķietamību, arī šis darbs nav bez garoziņas un daudzi influenceri noklusē ēnas puses, ar ko nākas saskarties.

Kā pārdzīvot neizdošanos

Mūsdienās ļoti daudzi jaunieši uzskata, ka kļūt par influenceri ir vienkārši, domājot, ka šis darbs būs viegls un ātri nesīs lielu peļņu. Nenoliedzami, ir gadījumi, kad arī trīspadsmit un četrpadsmit gadus veci jaunieši nopelna salīdzinoši lielu naudu, ar savu komunikāciju tikai pastiprinot mītu, ka peļņa nākusi ātri un viegli. Jaunieši ātri notic šādām iespējām. Daudzi mēģina sākt influencera karjeru, un daļai, piedzīvojot neizdošanos, būtiski krītas pašapziņa.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Instagram slavenību laikmets

Anda Asere, 21.10.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Influenceru mārketings papildina reklāmas misiju un parāda, ka cilvēki konkrēto produktu lieto, padarot reklāmu cilvēcīgāku.

Influenceru mārketinga aģentūras Honeymoon High vadītāja Agnija Grigule uzskata, ka viedokļu līderis virtuālajā vidē jeb t.s. influenceris ir slavenība komplektā ar savu mediju. Šodien šo mārketinga veidu izmanto pat bankas un citas samērā konservatīvas nozares, papildinot kopējo reklāmas kampaņu. Tomēr, pirms sākt izmantot šo mārketinga veidu, viņa iesaka piedomāt, vai saturs ir gana «garšīgs», lai kāds tam vēlētos sekot. Vairāk par influenceru mārketingu un izaicinājumiem tajā A. Grigule stāsta intervijā Dienas Biznesam.

Fragments no intervijas

Kā jūs raksturotu šo jauno ekonomiku, kas attīstās Instagram platformā?

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Paziņoti ietekmīgākie Baltijas «Instagram» influenceri.

Šobrīd influenceru skaits strauji aug, un uzņēmumiem kļūst arvien sarežģītāk saprast, kurus izvēlēties par savu produktu vēstnešiem. Influenceru tops palīdz šajā jomā orientēties un noskaidrot, ar kurām «Instagram» zvaigznēm uzņēmumiem būtu sadarboties visefektīvāk.

Par Baltijas Instagram influenceru topa līderi kļuva @akvuzeee no Lietuvas. Turklāt lietuviešu influenceri dominē gan pirmajā desmitniekā, gan visā topā. Pirmajā desmitniekā izdevies iekļūt tikai vienam latvietim un vienam igaunim – @niklavs un @hensugusta.

Baltijas «Instagram» influenceru tops tika noteikts pirmo reizi, atsevišķi topi tika izveidoti arī katrā no Baltijas valstīm.

Latvijas Instagram influenceru top 5 – @niklavs, @movieevelina, @kporzee, @lauriszalans, @betabeidz.

Komentāri

Pievienot komentāru
Internets

Kā iegādāties Instagram sekotājus

Raksts tulkots no BBC - autors Edvīns Leins (Edwin Lane); sagatavojusi Lelde Petrāne, 20.11.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mans jaunākais "Instagram" ziņojums ir publicēts mazāk kā stundu, un tas jau ir nolaikots vairāk nekā 1000 reizes.

Es esmu diezgan lepns par fotoattēlu - tie ir makaroni, ko es ēdu pusdienās, nofotografēti no augšas, un tas kļuvis par manu visu laiku populārāko "Instagram" ziņojumu.

Taču patiesība ir tāda, ka tikai trīs no 1003 laikiem jeb "patīk" ir no īstiem cilvēkiem. Pārējie 1000 ir viltoti, raksta BBC žurnālists Edvīns Leins.

Viltotos laikus viņš ieguvis no puiša ar segvārdu Dries Depoorter - mākslinieka no Beļģijas, kurš veido uz tehnoloģijām balstītu mākslu. «Man principā ir tūkstošiem viltus kontu, un tie var jums sekot vai nospiest «patīk» jūsu jaunākajam ierakstam,» stāstījis Dries Depoorter. «Tas, ko jums vajadzētu no tā mācīties, ir - ekrānā redzamie skaitļi ne vienmēr ir reāli,» viņš akcentē.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Finanšu tirgū izvēlēties tādus ieguldījumus, kuriem vērtības pieauguma ziņā vajadzētu klāties labāk, ne vienmēr ir tas pats pateicīgākais darbs.

Turklāt bieži vien tiek ironizēts, ka profesionāļu darbu šajā ziņā vismaz īsākos termiņos var salīdzināt ar šautriņu mešanu, ko tikpat labi var darīt arī kāds mērkaķis. Proti, ja tam tiek iedotas šautriņas, kuras tiek attiecīgi mestas uz akciju saraksta pusi (ieguldījumu portfelis tad tiek izvēlēts no tām kompāniju akcijām, kuru vārdam ir trāpīts), tad šī portfeļa guvums var nebūt sliktāks par to, ko klientiem nodrošinās tirgus profesionālis, kad tas, ņemot vērā visas savas zināšanas uz konkrēto brīdi, izvēlēsies konkrētas akcijas, kurām investoru tad it kā vajadzētu aplaimot ar lielākiem guvumiem.

Jau ziņots, ka šajos gadījumos tiek citēts Prinstonas Universitātes pasniedzēja Bērtona Malkiela darbs "A Random Walk Down Wall Street", kurā viņš izvirzīja hipotēzi, ka nejauši izvēlētu akciju portfelis var būt tikpat veiksmīgs/neveiksmīgs kā labi apmaksātu tirgus profesionāļu darbs. Šis darbs iemantojis lielu popularitāti, jo tam pamatā bija visai interesants pētījums un galu galā nebūt nevar apgalvot, ka šī hipotēze būtu pilnīgi greiza. Rezultātā arī šobrīd puspajokam tiek veikti līdzīgi eksperimenti, kas bieži atklāj, ka "mērkaķošanās" rezultātā, piemēram, ar tām pašām šautriņām patiešām var izveidot visai cienīgu ieguldījumu portfeli, kas pārspēj dažādu tirgus "guru" veikumu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Miljardieru skaits pasaulē turpinājis augt un šogad sasniedzis jaunu rekordu.

Proti, tādu cilvēku skaits, kuru bagātība pārsniedz miljardu ASV dolārus, globālā mērogā gada laikā palielinājies par 346 līdz 2816 indivīdiem (dati rēķināti uz 31. janvāri), liecina "Hurun Global Rich List 2020" informācija.

Kopējā miljardieru bagātība sasniegusi 11,2 triljonus ASV dolārus, kas ir par 16% vairāk nekā attiecīgajā periodā pirms gada.

Pasaulē ir tikai divas tautsaimniecības - ASV un Ķīna, kuras ir lielākas par kopējo šādu miljardieru bagātību. Lielā mērā par šādu pieaugumu paldies jāsaka spīdošajām tendencēm akciju tirgū. Pēdējo dienu laikā gan akciju tirgus pamatīgi papurinājusi neskaidrība, ko radījusi koronavīrusa izplatīšanās. Tiesa gan, jāņem vērā, ka nedaudz ilgākā termiņā akcijas tāpat to īpašniekiem daudzviet nodrošinājušas ļoti dāsnu peļņu.

Komentāri

Pievienot komentāru