Jaunākais izdevums

Ekonomikas ministrija (EM) izstrādājusi grozījumus Aizsargjoslu likumā, kas ļautu jaunu ēku un būvju celtniecību un esošo paplašināšanu krasta kāpu aizsargjoslā un pludmalē ne tikai pilsētu, bet arī ciemu teritorijās, ja tas paredzēts pašvaldības teritorijas plānojumā, liecina informācija Tiesību aktu projektu (TAP) portālā.

EM norāda, ka grozījumi atvieglotu būvniecības saskaņošanu pašvaldības administratīvajā teritorijā esošajos ciemos, ja iecerētais objekts atrodas ciemā esošas aizsargjoslas zonā.

Pašreiz likumā norādīts, ka krasta kāpu aizsargjoslā un pludmalē aizliegts celt jaunas ēkas un būves un paplašināt esošās, izņemot gadījumu, kad ēku un būvju celtniecība vai paplašināšana ir paredzēta vietējās pašvaldības teritorijas plānojumā un notiek pilsētas teritorijā.

Ar grozījumiem paredzēts, ka izņēmums attiektos arī uz ciemiem.

Tāpat pašreiz likumā noteikts, ka krasta kāpu aizsargjoslā un pludmalē aizliegts celt jaunas ēkas un būves un paplašināt esošās, izņemot gadījumus, kad atbilstoši vietējās pašvaldības teritorijas plānojumam tiek pārbūvētas esošās ēkas vai būves, nepārsniedzot esošo būvapjomu, bet, pārbūvējot esošās dzīvojamās ēkas, kuru platība ir mazāka par 150 kvadrātmetriem, to kopējā platība pēc pārbūves nedrīkst pārsniegt 150 kvadrātmetrus.

EM izstrādātie grozījumi paredz no likuma izslēgt vārdus "nepārsniedzot esošo būvapjomu, bet, pārbūvējot esošās dzīvojamās ēkas, kuru platība ir mazāka par 150 kvadrātmetriem, to kopējā platība pēc pārbūves nedrīkst pārsniegt 150 kvadrātmetrus".

Papildus ar regulējuma izmaiņām plānots atvieglot apzaļumošanas objektu realizāciju.

EM norāda, ka līdz ar grozījumiem likumā samazināsies administratīvais slogs gan apzaļumošanas projekta īstenotājam, gan apzaļumošanas projektā iesaistītajām saskaņošanas institūcijām.

Tiesību akta projektā "Grozījumi Aizsargjoslu likumā" piedāvātie grozījumi ir izstrādāti pēc EM iniciatīvas.

Šie grozījumi papildina Aizsargjoslu likumu, nosakot, ka koku vai krūmu audzēšanu attiecīgās aizsargjoslas daļā īsteno atbilstoši standartiem par koku un krūmu audzēšanu aizsargjoslās vai arī koku vai krūmu audzēšanu saskaņo ar aizsargjoslas ierobežojumiem pakļauto objektu vai zemes īpašnieku.

Atbilstoši Aizsargjoslu likumam šobrīd Baltijas jūras un Rīgas līča piekrastes aizsargjoslā nav atļauta jaunu būvju būvniecība, kā arī esošo būvju paplašināšana, izņemot noteiktos gadījumus. Bez ierobežojumiem ir atļauta būvju atjaunošana un restaurācija. Pārbūve ir atļauta pilsētas robežās, kā arī ciema robežās vietās, kur bija iepriekšējā apbūve. Tāpat pārbūve ir atļauta, ja tiek pārbūvētas esošās ēkas vai būves, nepārsniedzot esošo būvapjomu.

Vienlaikus Aizsargjoslu likumā definēts, ka jaunu ēku un būvju celtniecība vai paplašināšana šajā aizsargjoslā ir atļauta tikai tad, ja tā ir paredzēta vietējās pašvaldības teritorijas plānojumā un tā notiek pilsētas teritorijā, bet neietver norādi par būvniecību ciema teritorijā, tādējādi radot nepamatotu ierobežojumu jaunu ēku un būvju celtniecībai pašvaldības administratīvajā teritorijā esošajos ciemos, norāda ministrijā.

Savukārt aizsargjoslu zonu vides apzaļumošana tās esošajā formā ir administratīvi sadrumstalots un laikietilpīgs process, jo pašlaik katram aizsargjoslas veidam ir noteikti atšķirīgi kritēriji to apzaļumošanai. Tādējādi praksē veidojas konfliktsituācijas starp attīstītājiem un uzraugošajām iestādēm, piemēram, attiecībā uz atšķirīgu risku novērtējumu kokaugu stādīšanai pilsētvidē, ja doto kokaugu paredzēts iestādīt aizsargjoslas zonā.

Atšķirīgo viedokļu dēļ pilsētvides apzaļumošanas process kavējas, radot problēmas gan attīstītājiem, kam jāpieprasa projektu īstenošanas termiņa pagarinājums, gan uzraugošajām iestādēm, kam katrs pilsētvides apzaļumošanas projekts jāvērtē pēc patstāvīgi identificētiem rādītājiem un riskiem, min EM.

Vienlaikus EM uzsver, ka plānotās regulējuma izmaiņas nekādā veidā nemaina jau šobrīd noteiktos ierobežojumus pašvaldību teritorijas plānojumos attiecībā uz jaunu ēku būvniecību, piemēram, stāvu skaitu, apbūves blīvumu un intensitāti, brīvās zaļās teritorijas rādītāju un apbūves augstumu.

Savukārt biedrība "Puse Latvijas" portālā "Facebook" pauž, ka EM sagatavotais grozījumu projekts Aizsargjoslu likumā skar Baltijas jūras un Rīgas līča aizsargjoslu, kas ir viens no vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslu veidiem.

Ja līdz šim Aizsargjoslu likums noteica, ka krasta kāpu aizsargjoslā un pludmalē aizliegts celt jaunas ēkas un būves, un paplašināt esošās celtnes, tad šobrīd ciematu administratīvajās teritorijās šis aizliegums ar jaunajiem grozījumiem tiktu atcelts un ciemu teritorijas tiktu pielīdzinātas pilsētu teritorijām.

"Citiem vārdiem, tas atver durvis celtniecībai ievērojamā daļā Latvijas piejūrās kāpu un pludmaļu, atmežojot teritorijas un postot aizsargājamu sugu dzīvotnes. Ļoti ticams, ka pēc grozījumu iespējamās apstiprināšanas daudzas cilvēku iemīļotās atpūtas vietas pārtaps privātmāju un vasarnīcu teritorijās," norāda biedrībā.

Vienlaikus "Puse Latvijas" pauž bažas, ka tiesību akta projektā nav sniegta analīze to ietekmei uz vidi - norādīts, ka ietekmes uz vidi grozījumu nebūšot.

Biedrība "Puse Latvijas" ir izveidota 2022.gadā ar vīziju rosināt sabiedriskās diskusijas par nepieciešamību pilnvērtīgi saglabāt mežu ekosistēmas nozīmību Latvijā.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējos gados Latvijas nekustamo īpašumu tirgū darījumu skaits bijis zems, cenas saglabājušās nemainīgas, bet pārdevēji un pircēji izvēlējušies nogaidīt, kad pienāks labāks laiks mājokļa iegādei.

Jaunākie “Latio” mājokļu pārskata dati liecina, ka zemākais punkts ir aiz muguras un 2025. gada tirgus ir atdzīvojies – darījumu skaits būtiski palielinās, pircēju pārliecība stiprinās un cenas pakāpeniski sāk pieaugt. Šo tendenci apstiprina arī Mājokļu tirgus pārliecības indekss, kas atspoguļo būtiskas izmaiņas pircēju un pārdevēju uzvedībā.

“Mājokļu tirgus pārliecības indeksa” dati par jūliju:

  • 55 dienas – vidēji tik ilgs laiks bijis nepieciešams, lai pārdotu mājokli par tirgus cenu (56 – jūnijā; 57 – maijā; 58 – aprīlī; 60 – martā);

  • 16% mājokļu pārdoti viena mēneša laikā no sludinājuma publicēšanas brīža (15% – jūnijā; 14% – maijā; 14% – aprīlī; 13% – martā);

  • 15% pārdevēju ir prasījuši tirgus situācijai nesamērīgi augstu cenu (15% – jūnijā; 15% – maijā; 14% – aprīlī; 14% – martā);

  • 19% darījumu Rīgā notikuši ar mājokļiem jaunbūvēs (22% – maijā; 22% – aprīlī; 25% – martā; 24% – februārī; 20% – janvārī).

Citas ziņas

Daugavgrīvas krasta nostiprinājuma dambis atkal atvērts gājējiem un velobraucējiem

Db.lv,23.07.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šonedēļ pabeigti Daugavgrīvas krasta nostiprinājuma daļas remontdarbi, atjaunojot nākamo no vairāk nekā 500 metru garā BKRR dambja posmiem, un vēsturiskais dambis atkal pieejams gājējiem un velosipēdistiem.

Darbu veicējs uzņēmums SIA “Asfaltbūve” dambja remontu ir paveicis pirms termiņa. Neskatoties uz to, ka šis izrādījās vissarežģītākais no līdz šim atjaunotajiem dambja posmiem, plānoto 3 mēnešu vietā darbi tika paveikti uz pusi īsākā laikā.

“Zinot, cik daudz pilsētnieku apmeklē dambi vasaras mēnešos, centāmies darbus paveikt maksimāli īsākā laikā, lai pēc iespējas ātri atjaunotu apmeklētāju pieeju dambim un Rietumu molam,” stāsta SIA “Asfaltbūve” projektu vadītājs Mārtiņš Lavrinovičs.

Remontdarbu ietvaros pēc Rīgas brīvostas pārvaldes pasūtījuma tika veikta dambja dzelzsbetona plākšņu demontāža 80 metru garumā un izveidota jauna krasta stiprinājuma pamatne. Dambja nostiprināšanai tika izmantotas aptuveni 300 automašīnu kravas ar Latvijas laukakmeņiem. Projekta ietvaros tiek sakārtota arī pieguļošā teritorija, nodrošinot drošu un ērtu gājēju un velobraucēju pārvietošanos dambja atjaunotajos posmos. Ik gadu ūdens līmeņa celšanās ietekmē tiek zaudēti vairāki metri sauszemes krasta līnijas, tāpēc Rīgas ostai ir būtiski turpināt krasta nostiprināšanas darbus. Pirms remonta vēsturiskā dambja posms atradās avārijas stāvoklī. Aizvadītā gada vētru un jūras līmeņa celšanās radītā ietekmē daļa no dambja konstrukcijas pamatnes bija izskalota, daudzviet bija bojātas un salūzušas arī betona seguma plāksnes.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Skates "Gada labākā būve Latvijā 2024" apbalvošanas ceremonijā trešdien Lielo balvu ieguva higiēnas preču, kosmētikas un medicīnas ierīču ražotāja un piegādātāja SIA "TZMO Latvija" birojs ar veikalu un noliktavu Reinvaldu ielā, Rīgā, informēja skates organizatori.

Jaunā loģistikas un biroja centra arhitekts ir Vents Grietēns no SIA "Projektu birojs Grietēns un Kagainis", un tā ir viena no lielākajām koka būvēm Latvijā.

Nominācijā "Dzīvojamā jaunbūve" pirmo vietu ieguva projekts "Nameja rezidence" Raņķa dambī, Rīgā. Piešķirtas divas otrās vietas - projektam "Pillar Dārzciema liepas", Franča Trasuna ielā, Rīgā, un projektam "Pillar Dreiliņu priedes" Ēvalda Valtera ielā, Rīgā. Tāpat piešķirtas divas trešās vietas, ko saņēma "Villa 11" Vīlandes ielā, Rīgā, un "Čiekuru mājas" Druvienas ielā, Rīgā.

Nominācijā "Ainavas būve" piešķirtas divas pirmās vietas, ko ieguva Zilākalna skatu tornis un veselības dabas taka Valmieras novadā un Latvijas Universitātes Botāniskā dārza ekspozīcijas "Augu bioloģiskās un morfoloģiskās grupas" un "Ārstniecības augi". Otro vietu ieguva skatu tornis Pārventas parkā, Krasta ielā, Kuldīgā.

Eksperti

Valsts institūcijām ir jāievēro tie paši likumi kā privātam būvētājam

Ināra Ziemele, Biznesa augstskolas Turība Juridiskās fakultātes docētāja,22.10.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jau iepriekš publiskajā telpā izskanējušas diskusijas par gadījumiem, kad valsts vai pašvaldības iestādes veic būvdarbus uz zemes, kas tām nepieder. Viens no šādiem gadījumiem saistās ar Jēkabpils cietumu un sūdzībām par patvaļīgu būvniecību. Šī situācija atklāj, cik sarežģīta un trausla ir īpašuma tiesību un publiskās intereses līdzsvarošana.

Jēkabpils situācijā medijos izskanēja informācija, ka uz privātas zemes ir veikti būvdarbi - izbūvēts ieslodzīto pastaigu laukums un veikta ventilācijas sistēmas ierīkošana, taču bez saskaņošanas ar zemes īpašnieku. Būvniecības valsts kontroles birojs pēc iesnieguma pārbaudīja objektu un informāciju nodeva Jēkabpils pilsētas būvvaldei, kas konstatēja faktisku piebūvi pie soda izolatora ēkas. Pēc paskaidrojumu saņemšanas no cietuma vadības būvvalde pieņēma lēmumu atļaut būvniecību legalizēt, zemes īpašnieka saskaņojumu neprasot un viedokli pat nenoskaidrojot.

Kas likumā noteikts par būvniecību uz svešas zemes?

Saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem Nr. 500 “Vispārīgie būvnoteikumi”, būvniecību var ierosināt tikai zemes vai būves īpašnieks, tās tiesiskais valdītājs vai persona, kurai ar līgumu piešķirtas būvēšanas tiesības. Kopš 2017. gada Latvijā ir noteikta arī skaidra apbūves tiesību nodibināšanas kārtība, ja būvniecība tiek veikta uz citas personas zemes, obligāti jābūt līgumam, kas ierakstīts zemesgrāmatā.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vidzemes atkritumu apsaimniekošanas uzņēmuma "ZAAO" darbības tiek balstītas tajā, ka slinkajam atkritumi kļūs dārgāki, intervijā aģentūrai LETA sacīja "ZAAO" valdes priekšsēdētājs Gints Kukainis.

Viņš sacīja, ka "ZAAO" atkritumu šķirošanā aktīvi strādā jau vairāk nekā 15 gadus un piedāvā daudz šķirošanas iespēju iedzīvotājiem.

"Ar "slinkajiem" mēs domājam tos iedzīvotājus, kas neko nevēlas šķirot, visu samet vienā konteinerā. Šāda konteinera izvešana katru gadu maksās arvien dārgāk," uzsvēra Kukainis, uzsverot, ka "ZAAO" misija ir par tā "slinkā" naudu izveidot infrastruktūru čaklajiem, lai čaklajiem būtu ērtas iespējas šķirot.

Kukainis norādīja, ka "ZAAO" visās lielākajās pilsētās ir uzstādījuši daudz pazemes konteineru, kas ir estētiski, iederas pilsētvidē, tie ir retāk jāizved, līdz ar to arī transporta emisiju ir mazāk. Tāpat izveidoti arī 778 šķirošanas punkti, kur cilvēki var bez maksas atbrīvoties no atkritumiem, kā arī ir izveidots 21 ekolaukums.

Enerģētika

Lietuvā bez rezultāta beidzas konkurss par otrā atkrastes vēja parka būvniecību

LETA--BNS,08.10.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lietuvā konkurss par otrā 700 megavatu (MW) atkrastes vēja parka būvniecību Baltijas jūrā ar valsts atbalstu noslēdzies bez rezultāta, paziņoja Lietuvas Valsts enerģētikas regulēšanas padome (VERT).

Konkurss par vairāk trīs miljardu eiro vērtā projekta būvniecību atsākās pirmdien, taču līdz noteiktajam termiņam otrdien tika saņemts tikai viens pieteikums - no valstij piederošās enerģētikas grupas "Ignitis grupe" un tās partnera "Ocean Winds", kuri iepriekš uzvarēja konkursā par Lietuvas pirmā atkrastes vēja parka būvniecību.

Lai konkursu atzītu par notikušu, vajadzēja piedalīties vismaz diviem pretendentiem.

"Ignitis grupe" nolēma piedalīties konkursā ar savam atjaunīgās enerģijas meitasuzņēmumam "Ignitis Renewables" pilnībā piederošo kompāniju "Ignitis Renewables projektai 5".

Kā apliecināja VERT, konkurss tiek atzīts par nenotikušu un Lietuvas valdībai būs jālemj, vai izsludināt jaunu konkursu.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nekustamo īpašumu attīstītājs “Hepsor” Juglas ezera krastā, Braila ielā Rīgā, uzsāk jauna mājokļu projekta būvniecību – “Zaļā Jugla”. Projektā plānots izbūvēt trīs A+ enerogefektivitātes sešu stāvu ēkas kopumā ar 105 dzīvokļiem. Plānotās investīcijas sasniegs 15 miljonus eiro.

Mājokļi Juglā atradīsies tieši blakus ezeram. Pirms aktīvo būvdarbu uzsākšanas rezervēti vai pārdoti 10% no pārdošanā pieejamajiem dzīvokļiem. Pirmo ēku pabeigt plānots 2026. gada nogalē, otro – 2027.gada vasarā, kam vēlāk sekos trešais nams.

Projekta arhitektūru veidojis arhitektu birojs “A Part”, būvniecību veic “Mitt&Perlebach.

“Zaļā Jugla” ir jau otrais šajā gadā uzsāktais “Hepsor” lielapjoma dzīvojamais projekts – šovasar Purvciemā “Hepsor” kopā ar “Perton Ehitus” sāka 13 stāvu dzīvojamā projekta “360° Dzelzavas Residences” būvniecību, kas tirgū piedāvā 103 dzīvokļus. Dzirciemā attīstītājs uzsācis 54 dzīvokļu projekta “Ķiršu Kalna Mājas” īstenošanu.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rudenī maksa par siltumenerģiju Rīgā pieaugs par aptuveni 22%, aģentūru LETA informēja AS "Rīgas siltums".

Uzņēmums ir aprēķinājusi jaunā siltumenerģijas tarifa projektu un iesniedzis to Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijai (SPRK) izvērtēšanai. Tarifa projekts paredz izmaiņas energoresursu un iepirktās siltumenerģijas izmaksās, tomēr tas netiek pārskatīts pilnībā.

Projektā iesniegtais siltumenerģijas tarifs ir 88,10 eiro par megavatstundu bez pievienotās vērtības nodokļa, kam paredzēts pieskaitīt neparedzamo izdevumu/ieņēmumu izlīdzināšanas komponenti 2,05 eiro par megavatstundu apmērā.

Šobrīd spēkā esošais tarifs ir 77,77 eiro par megavatstundu, un faktiski klienti maksāja 74,17 eiro par megavatstundu, ņemot vērā komponenti. Jaunais projekts paredz, ka tarifs būs 88,10 eiro par megavatstundu, tomēr klientiem būs jāmaksā vēl par 2,05 eiro par megavatstundu vairāk, tātad - 90,15 eiro par megavatstundu, ņemot vērā dabasgāzes cenu pieaugumu pēdējā gada laikā.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ekonomikas ministrija (EM) ir lūgusi AS "Rīgas siltums" pārskatīt plānoto siltumenerģijas tarifa pieaugumu, pirmdien intervijā Latvijas Televīzijas raidījumam "Rīta panorāma" sacīja ekonomikas ministrs Viktors Valainis (ZZS).

"Mēs, kā akcionārs, esam lūguši ["Rīgas siltuma"] padomi atsaukt šo tarifa pieaugumu un vēlreiz to pārvērtēt. Mūsu ieskatā nav izmantotas visas iespējas, lai šo tarifu rīdziniekiem piedāvātu būtiski mazāku," sacīja Valainis.

Ministrs arī pauda viedokli, ka plānotais tarifa pieaugums Rīgai ir nesamērīgi liels.

"Sagaidām no uzņēmuma valdes un padomes, lai šis tarifa pieteikums tiktu atsaukts un tiktu sagatavots jauns pieteikums, izmantojot visas iespējas un izvērtējot visus variantus, lai šis tarifa pieaugums nebūtu tik nesamērīgi liels," sacīja Valainis.

Tāpat viņš piebilda, ka Rīgas domei, kas arī ir "Rīgas siltuma" akcionārs, būtu daudz nopietnāk jāiesaistās šī jautājuma risināšanā.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No 2025. gada 31. augusta līdz 13. septembrim “EXPO 2025 Osaka” apskatāma Eiropas Savienības rīkotā izstāde “Design Beyond Things”, kurā izvēlēti 30 radošākie Eiropas dizaineri, tostarp arī pārstāvji no Latvijas.

Baltijas paviljonā ir iespējams aplūkot Latvijas dizaina ekspozīciju “89th second”, kuras centrā ir cilvēces trauslās attiecības ar dabu, dažādi interpretējot vienu no Latvijas nacionālajiem simboliem – priedi. Tajā redzami dizaineres Daces Sūnas, dizaina studiju “Gateris Works” un “Studio Sarmīte” darbi, kas rosina pārdomas par ekoloģisko krīzi un sabiedrības lomu tajā.

“89th second” ir Latvijas dizaina ekspozīcija pasaulē vērienīgākajā izstādē “EXPO 2025 Osaka” notiekošajā Eiropas Savienības oficiālajā izstādē “Design Beyond Things”, kas rosina apmeklētājus domāt par Eiropas laikmetīgā dizaina lomu un izteiksmes līdzekļiem laikā, kad pasaulē norisinās dziļas sociālās un klimatiskās pārmaiņas. Izstādē pārstāvēti īpaši atlasīti darbi, ko veidojuši 30 inovatīvākie un radošākie dizaineri no 16 ES dalībvalstīm, uzsverot dizaina spēju mainīt cilvēku domāšanu – no apritīguma un ilgtspējīgas ražošanas līdz vietējās un globālās identitātes atgūšanai.

Pakalpojumi

Finansējuma piesaiste, projektēšana, tehnoloģijas un būvniecība - viss atrodams SEP

Jānis Goldbergs,22.09.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

SEP arhitektūras birojs lauksaimnieciskās ražošanas infrastruktūras būvniecībā nāk ar principiāli jaunu, kompleksu piedāvājumu – zemniekiem tiek piedāvāts viss, sākot no priekšizpētes, finansējuma piesaistes stratēģijas izveides un atbalsta tā realizācijā, projektēšanas, tehnoloģisko iekārtu piegādes un beidzot ar būvniecību, Dienas Biznesam atklāja SEP lauksaimniecības projektu direktors Oļegs Mihailovskis.

Kā veiksmīgu piemēru SEP prezentē projektēšanu un būvniecību uzņēmumam Balticovo, kurā radīta gan unikāla tehnoloģija vistu mēslu pārstrādei biogāzē, gan biogāzes attīrīšanas sistēma, iegūstot biometānu, gan tā ievadīšana gāzes tīklā, lai būtu iespējama gāzes ar zaļo sertifikātu pārdošana Eiropas tirgū. SEP šobrīd projektē un vada būvniecības procesu 12 kūtīm vistu turēšanai ārpus sprostiem, novietnes jaunputniem. Mērogam – vienā vistu kūtī mitinās ap 165 000 putnu. Līdzīgi projekti ir Igaunijā un Lietuvā. SEP projektētāji saredz iespēju iegūto pieredzi piemērot visdažādākajās lauksaimnieciskās ražošanas nozarēs, jo īpaši uzsverot biogāzes ražošanas izdevīgumu laukos.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Foto: Freepik.com/ Freepik

Mēs visi zinām, ka izlaidums ir mācību noslēgumam veltīts pasākums, taču šajā skopajā vārdā nav ietverts viss procesā piedzīvotais spēks, grūtības, centieni, izmisums, prieks, gandarījums, nogurums, zināšanas, pārbaudījumi un attiecības, kas patiesībā raksturo ikvienu mācību procesu. Tieši tāpēc izlaiduma diena ir iespēja atskatīties, pateikties sev un citiem par paveikto un vienlaikus vērst skatienu nākotnē, kur sagaida ne mazāk pārbaudījumu un, cerams, arī ne mazāk gandarījuma un prieka brīžu. Izlaidums ir pārejas punkts, kurā reflektēt par paveikto, novērtēt ieguldīto darbu un apzināti izvēlēties nākamo virzienu, tāpēc ir svarīgi šo mirkli pienācīgi atzīmēt. Turpinājumā pieci ieteikumi, kā šajā dienā atbalstīt absolventu un nosvinēt izlaidumu ar jēgu un dzirksti.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šis raksts tapis sadarbībā ar Forum Auto, autors Kristaps Skutelis no kursors.lv

Kamēr mans lietotais elektroauto ir servisā, saku lielu paldies Forum Auto, kas man uz dažām dienām testam piespēlēja KIA EV3 kompakto elektrisko krosoveru. Testu smuki saplānojām tā, lai ar šo auto varu ģimeni izvadāt uz Latgali nosvinēt Jāņus. Tāpēc šoreiz daudz praktisku atziņu par to, kā auto uzvedas reālas ekspluatācijas apstākļos.

Kas ir KIA EV3?

Tiem, kas kaut cik seko autobūves attīstībai, ir labi zināms, ka dienvidkorejieši jau no sākta gala ražo lieliskus elektroauto. Tā tas bija ar nosacīti otrās paaudzes elektromašīnām kā, piemēram, KIA e-Niro, kas mūsu 1000km elektroauto testā ļoti ilgu laiku bija topa augšgalā un ļoti perspektīvas izskatās arī jaunās KIA mašīnas. KIA EV3 ir zīmola piedāvājums kompakto elektrisko krosoveru kategorijā un Latvijā pieejams jau no pagājušā gada nogales. Ar šo auto mūsu Māris iepazinās Portugālē un tāpat esam paspējuši 1000km testā izmēģināt EV3 lielo brāli KIA EV9. Beidzot pie KIA EV3 tiku arī es. Jēj!

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Omniva, sūtījumu piegādes loģistikas uzņēmums, ieviesis jaunas paaudzes pasta infrastruktūru - kopienas pakomātus - un pirmie desmit jau uzstādīti Igaunijas Polvas apriņķa ciemos.

Pēc sekmīgas ieviešanas Igaunijā, šoruden plānota šīs pakalpojumu infrastruktūras paplašināšana arī Latvijā un Lietuvā.

Ar baterijām darbināmie pakomāti darbojas bez elektrības un fiksēta interneta pieslēguma. Tie ir pieejami visiem vietējiem iedzīvotājiem un piegādes uzņēmumiem. Mūsdienīgas iekārtas ir īpaši piemērotas lauku reģioniem un mazāk apdzīvotiem apvidiem visā Baltijā.

"Kopienas pakomāti paredzēti mazākām apdzīvotām vietām un dzīvojamiem rajoniem, kur tradicionālo pakomātu uzstādīšana ir sarežģītāka," skaidro Gusts Muzikants, Omniva Grupas valdes loceklis. "Tos var uzstādīt tikai 15 minūtēs, tie nav atkarīgi no elektrības vai fiksēta interneta pieslēguma. Jaunie kopienas pakomāti ir piemēroti gan pilsētām, gan lauku teritorijām Latvijā, Lietuvā un Igaunijā."

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Baltijas reģiona autobusu pārvadājumu uzņēmums Lux Express atklājis jaunu vasaras sezonas maršrutu uz Klaipēdu.

“Jau pērn, atklājot pasažieru komercpārvadājumus reģionālās nozīmes maršrutā Liepāja–Rīga–Daugavpils, mēs sadzirdējām Liepājas iedzīvotāju un arī pilsētas vadības vēlmi par šo abu pilsētu savienošanu. Tagad esam priecīgi, ka varam piepildīt šo vēlmi,” saka Lux Express Latvija valdes loceklis Aldis Ķibēns.

"Tā diena ir klāt! Liepājā jau ilgstoši esam gaidījuši ērtu un regulāru sabiedriskā transporta savienojumu ar mūsu sadarbības pilsētu Klaipēdu. Nav šaubu, ka jaunais maršruts ir būtisks ieguvums gan pašiem liepājniekiem, gan pilsētas izaugsmei kopumā. Liepājnieki labprāt dodas ciemos uz kaimiņzemi Lietuvu, savukārt lietuvieši jau šobrīd ir vieni no mūsu biežākajiem viesiem,” norāda Liepājas valstspilsētas pašvaldības domes priekšsēdētājs Gunārs Ansiņš.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tūrisma operators Join UP! Baltic, paplašinot savu darbību, atvēris savu otro ceļojumu veikalu Rīgā. Tas atrodas Pārdaugavā, tirdzniecības centra “Olimpia”.

Šī ir uzņēmuma jau piektā tirdzniecības vieta Baltijas valstīs, kur klātienē iespējams saņemt profesionālas ceļojumu konsultācijas un iegādāties ceļojumus uz kādu no tūroperatora piedāvātajiem 13 galamērķiem. Join UP! Baltic vadītājs Aurimas Janušauskas skaidro, ka ar klātienes ceļojumu veikalu tīklu paplašināšanu tūroperators stiprina savu klātbūtni un tirgus pozīciju, klientu lojalitāti un piesaista jaunus ceļotājus.

“Neskatoties uz digitālo rīku pieejamību, daļa ceļotāju joprojām izvēlas personīgas klātienes konsultācijas, kas ir būtisks faktors lēmumu pieņemšanā par ceļojumu. Mūsu novērojumi liecina, ka personīgs kontakts ar konsultantu daudziem klientiem ir pirmais solis ceļojumu plānošanā – tas rada uzticību, drošības sajūtu un palīdz pieņemt pārliecinātus lēmumus. Un veikalā mūsu klienti saņem konsultācijas ne tikai par piemērotāko galamērķi vai viesnīcu, bet arī par to, kādas ievērojamas vietas apmeklēt, kādu ekskursiju izvēlēties, kādus suvenīrus iegādāties vai pat par kofera saturu vai pareizā apģērba izvēli. Cilvēki digitālajā laikmetā ļoti novērtē šo personīgo saikni un atgriežas mūsu ceļojumu veikalos regulāri,” skaidro Aurimas Janušauskas.

Investors

FICIL: Joprojām izplatīti favorītisma un caurspīdīguma riski publiskajos iepirkumos

Db.lv,06.06.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ārvalstu investoru padome Latvijā (FICIL) atzīst, ka valsts iepirkumu sistēmā, pēdējos gados ir panākts progress, tomēr uzsver, lai Latvija kļūtu par drošāko investīciju galamērķi Baltijā, nepieciešamas padziļinātas reformas, kas izskaustu favorītismu, korupcijas riskus un negodīgu praksi.

Balstoties uz jaunākajiem FICIL pētījuma datiem, bažas par publisko iepirkumu procesu taisnīgumu un caurskatāmību Latvijā ir daudz izteiktākas nekā pārējās Baltijas valstīs – Igaunijā un Lietuvā. Turklāt Latvija 2024. gada Korupcijas uztveres indeksā ieguvusi 59 punktus, ievērojami atpaliekot no Igaunijas (74) un Lietuvas (63). Publiskie iepirkumi ir būtisks valdības instruments, kas nodrošina sabiedrībai svarīgus pakalpojumus - ceļu un skolu būvniecību, slimnīcu aprīkojuma piegādi, ekspertu konsultācijas un absorbē lielu daļu nodokļu maksātāju līdzekļu. Efektīva sistēma veicina sektora efektivitāti, augstu pakalpojumu kvalitāti, uzticēšanos, caurspīdīgumu un godīgu konkurenci, kā arī spēj rosināt inovācijas, piesaistīt ārvalstu investīcijas un stimulēt ekonomikas attīstību, palielinot pieprasījumu privātajā sektorā. 2023. gadā publisko iepirkumu līgumu kopējā vērtība sasniedza 5,4 miljardus EUR (bez PVN) jeb aptuveni 14 % no IKP.

Ekonomika

Latvijai jāpaātrina atlikušo Atveseļošanas fonda reformu un investīciju īstenošanas temps

LETA,09.05.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijai jāpaātrina atlikušo Eiropas Savienības (ES) Atveseļošanas fonda (AF) reformu un investīciju īstenošanas temps, piektdien AF trešā maksājuma saņemšanas pasākumā sacīja Eiropas Komisijas (EK) Eiropas ekonomikas un produktivitātes, īstenošanas un vienkāršošanas komisārs Valdis Dombrovskis (JV).

Piektdien Latvijas valsts budžets saņēma AF trešo maksājumu 293 miljonu eiro apmērā. Šis maksājums ir daļa no kopā Latvijai pieejamajiem 1,97 miljardiem eiro. Maksājums veikts pēc tam, kad EK izvērtēja un apstiprināja Latvijas izpildītos 38 AF plānā noteiktos reformu un investīciju rādītājus, kas tika iesniegti izvērtēšanai 2024.gada nogalē. Tādējādi līdz ar trešo maksājumu Latvija kopā budžetā ir saņēmusi jau vairāk nekā 1,1 miljardu eiro jeb aptuveni 55% no kopējā AF piešķīruma.

Dombrovskis pasākumā uzsvēra, ka EK vērtējumā Latvija ir īstenojusi plašu reformu un investīciju kopumu, kas ļauj Latvijai saņemt 293 miljonus eiro. Kā piemērus investīcijām, par kurām tiek veikts trešais maksājums, Dombrovskis minēja industriālo parku izbūvi Daugavpilī, Jelgavā un citur, vairāk nekā 35 000 klēpjdatoru nodrošināšanu skolēniem, aptuveni 450 zemas īres mājokļu būvniecību reģionos un zinātnes konkurētspējas veicināšanu.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Komisija (EK) piešķirs 295,509 miljonus eiro dzelzceļa "Rail Baltica" projekta turpināšanai Baltijā, liecina EK publiskotā informācija.

Tostarp "Rail Baltica" prioritārajām aktivitātēm Latvijā piešķirti 153,5 miljoni eiro, Lietuvā - 94,9 miljoni eiro, bet Igaunijā - 47,1 miljons eiro, informē Baltijas valstu kopuzņēmuma "RB Rail" pārstāvji.

Šī summa ir maksimāli pieejamais finansējums šajā uzsaukumā, ņemot vērā pieejamos budžeta ierobežojumus. Šogad jūlijā ir plānots sākt diskusijas par finansēšanas līguma tvērumu un tajā iekļautajām aktivitātēm.

"RB Rail" norāda, ka piešķirtais finansējums nodrošina projekta turpmāku virzību. Patlaban būvdarbi notiek aptuveni 160 kilometru garos pamattrases posmos, vienlaikus turpinās darbs pie dzelzceļa apakšsistēmu ieviešanas - elektrifikācijas iepirkuma process ir noslēdzies un līgums ir parakstīšanas stadijā, savukārt kontroles-komunikācijas un vadības sistēmu iepirkumi vēl notiek.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Divi Igaunijas nekustamo īpašumu attīstītāji Invego un Reterra uzsākuši iepriekšpārdošanu savam jaunākajam dzīvojamajam projektam Rīgā – “Miera Rezidences”. Investējot 40 miljonus eiro, paredzēts uzbūvēt 172 mūsdienīgus mājokļus, un būvniecību plānots uzsākt 2026.gada sākumā.

“Katrs projekts mums, abiem attīstītājiem, nozīmē ne tikai jaunu ēku būvniecību – mēs veidojam ilgtspējīgu un iedvesmojošu dzīves vidi, par prioritāti liekot cilvēku labsajūtu un dzīves kvalitāti,” stāsta Kristjans-Tūrs Vahi (Kristjan-Thor Vähi), Invego izpilddirektors.

“Kopā mēs radām jaunu pieejama luksusa standartu, kas apmierinās cilvēku dažādās vajadzības un vēlmes,” stāsta Reigo Randmets, Reterra izpilddirektors.

Dzīvojamā kompleksa arhitektoniskais risinājums tapis sadarbībā ar Latvijas arhitektiem no uzņēmuma “Tectum”, kas ir arī galvenie kompleksa projektētāji. Dzīvokļos būs 2,8m augsti griesti un logi no grīdas līdz griestiem, nodrošinot mājokļos vairāk plašuma un dabiskās gaismas, kā arī visiem dzīvokļiem būs plaši balkoni vai terases. Projektā būs integrēti A klases energoefektivitātes risinājumi, vieda plānojuma koncepcija un augšstāvu dzīvokļi būs sagatavoti kondicionēšanas sistēmas ierīkošanai. Automašīnu novietošanai tiks izveidota pazemes autostāvvieta. Projekta būvniecību plānots īstenot divās kārtās.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tiek apsvērti vairāki varianti jauna nacionālā futbola stadiona būvniecībai, liecina darba grupas sagatavotais ziņojums, kas nodots saskaņošanai.

Kopumā vērtētas sešas alternatīvas, sākot no esošā "BTA Daugavas stadiona" pārbūves līdz jauna stadiona celtniecībai publiskās un privātās partnerības (PPP) projektos, arī uz privātas zemes.

Padziļinātai analīzei izvirzīti trīs scenāriji - jauna stadiona būvniecība ar Izglītības un zinātnes ministrijas pārziņā esošā Latvijas Nacionālā sporta centra (LNSC) līdzdalību, PPP projekts uz valsts vai pašvaldības zemes, kā arī PPP projekts uz privātas zemes, piemēram, iegādājoties un attīstot "Skonto" stadionu.

Nacionālais futbola stadions taps Lucavsalā

Latvijas Nacionālais futbola stadions ir sapnis, kuram jātop par realitāti. Šobrīd par...

Neviens no variantiem nav komerciāli patstāvīgs, tādēļ publiskajam sektoram būs jāuzņemas daļa finansējuma riska, norādīts ziņojumā. Kā izdevīgākais risinājums tiek izcelts PPP modelis uz valsts vai pašvaldības zemes, kur ikgadējā subsīdija varētu būt ap 4,9 miljoniem eiro.

Salīdzinājumam, ja stadionu būvē LNSC, deficīts var sasniegt 5,8 miljonus eiro, savukārt PPP modelis uz privātas zemes - ap pieciem miljoniem eiro, liecina darba grupas aplēses.

Izvērtējot visus scenārijus, darba grupa visaugstāk novērtējusi ideju, ka LNSC vai sadarbībā ar Rīgas pašvaldību un Latvijas Futbola federāciju (LFF) veic jauna stadiona būvniecību PPP partnerības projektā uz valsts vai pašvaldības zemes.

Tikpat augstu novērtēta iecere par jauna stadiona būvniecību PPP partnerībā uz privātas zemes, piemēram, privāta stadiona "Skonto" iegādi un tā turpmāko attīstību sadarbībā ar LNSC, Rīgas pašvaldību un LFF.

Savukārt "BTA Daugavas stadiona" pārbūve, lai arī potenciāli lētāka, nav ilgtspējīgs risinājums - dizaina, struktūras un uzturēšanas ierobežojumu dēļ tā atpaliek no pārējām alternatīvām un saņēmusi viszemāko punktu skaitu, norādīts ziņojumā.

Alternatīvu izvērtēšanai izmantoti dati no LFF piesaistītā arhitektūras biroja "SEP" un tā starptautiskā konsultanta uzņēmuma "Populous" izstrādātā ziņojuma, kas noteicis optimālo stadiona sākotnējo izmēru - vismaz 15 000 sēdvietu, kā arī analizējis iespējamo būvniecības, uzturēšanas izmaksu un ieņēmumu potenciālu.

Darba grupa norāda, ka šo finansējuma deficītu potenciāli var segt, izmantojot valsts, Rīgas pašvaldības un LFF UEFA "Hattrick" programmas finansējumu, balstoties uz Rīgas domes un LFF apliecinājuma vēstulēm.

Ziņojumā arī norādīts, ka futbola infrastruktūras attīstība sniegtu papildu ekonomisku pienesumu - futbols Latvijā var ģenerēt pievienoto ekonomisko vērtību 37 miljonu eiro apmērā, kas ekonomikā atgriežas ar 55 miljonu eiro ieguldījumu iekšzemes kopproduktā. Savukārt LFF un futbolu klubu nodokļu iemaksas veido vairāk nekā deviņus miljonus eiro.

IZM kopā ar LNSC līdz 2026.gada maijam būs jāsagatavo aprēķini un pilna dokumentācija par to, kā visizdevīgāk stadiona projektu īstenot, izriet no valdības sēdes protokollēmuma projekta. Stadionu plānots uzbūvēt līdz 2030.gada otrajai pusei.

Kā vēstīts, pagājušā gada aprīlī Rīgas dome piešķīra zemi Lucavsalā nacionālā futbola stadiona projektam. Savukārt 2024.gada decembrī Ministru prezidente Evika Siliņa (JV) izdeva rīkojumu par darba grupas izveidi futbola stadiona projekta publiskās un privātās partnerības risinājumu izstrādei.

Pret stadiona būvniecību Lucavsalā iebilst Lucavsalas dārziņu teritoriju nomnieki.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rail Baltica projekta ieviesējs Latvijā - uzņēmums Eiropas Dzelzceļa līnijas un Rail Baltica pamattrases būvnieks ERB Rail parakstījuši aktu par plaša mēroga būvdarbu uzsākšanu Rail Baltica pamattrasē.

Rail Baltica pamattrases būvdarbi Latvijā sākas dienvidu posmā Misa-Lietuvas robeža, kas ir sadalīts posmos - kopumā 11 būvatļaujās. Šodien parakstīti akti par būvdarbu uzsākšanu pirmajās četrās būvatļaujās, kas iekļauj tādus darbus kā teritorijas nesprāgušās munīcijas pārbaudes, dzelzceļa uzbēruma būvniecību, pievadceļu un pagaidu ceļu būvdarbus, kā arī jauna dzelzceļa pārvada un tilta pār Iecavas upi būvniecību. Tāpat tiek turpināts darbs pie projekta izmaksu optimizācijas.

Eiropas Dzelzceļa līnijas valdes loceklis Jānis Naglis: "Parakstot šo dokumentu, noslēdzas apjomīgi un laikietilpīgi priekšdarbi, kas "sagatavoja augsni", lai varam "iedurt lāpstu zemē" un sākt liela apjoma būvdarbus - Rail Baltica pamattrases izbūvi. Mēs apņēmīgi virzāmies uz priekšu ar konkrētiem un praktiskiem soļiem šī projekta īstenošanā: ir pieejami dienvidu posma izbūvei nepieciešamie nekustamie īpašumi, pieejams finansējums pirmajiem 45 kilometriem trases. Nupat Eiropas Komisijas piešķirtie 153.3 miljoni eiro Rail Baltica projektam Latvijā ļaus virzīties tālāk pamattrases izbūvē."

Pakalpojumi

Bioloģiskās attīrīšanas stacijas Daugavgrīva teritorijā tiks būvēta saules elektrostacija

Db.lv,05.09.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

SIA “Rīgas ūdens” noslēdzis līgumu ar AS “Altum” par saules elektrostacijas būvniecību Bioloģiskās attīrīšanas stacijas “Daugavgrīva” teritorijā. Projekta izmaksas ir 658 000 eiro, darbus veiks a/s “Latvenergo”.

Tos plānots sākt šā gada septembrī, bet pabeigt 2026. gada pavasarī.

Projekta ietvaros Bioloģiskās attīrīšanas stacijā “Daugavgrīva” teritorijā tiks izbūvēta saules elektrostacija ar jaudu 0,499 MW. Tās plānotais saražotās enerģijas daudzums ir 550,98 MWh gadā, kas tiks izmantota pašpatēriņam – notekūdeņu attīrīšanas stacijas vajadzībām. Izbūvējot šo saules elektrostaciju, “Rīgas ūdens” plāno radīt siltumnīcefekta gāzu emisijas samazinājumu 60 t CO2 gadā.

Agnese Ozolkāja, SIA “Rīgas ūdens” valdes locekle: “Šī jau ir otrā saules elektrostacija, ko izbūvēsim mūsu vajadzībām. Tās saražotā enerģija ļaus būtiski samazināt elektroenerģijas patēriņu no ārējiem resursiem, stiprinot uzņēmuma neatkarību un drošību energoapgādē. Vienlaikus tas ir nozīmīgs solis klimata neitralitātes virzienā – mēs palielinām atjaunīgās enerģijas īpatsvaru savā darbībā un samazinām CO₂ emisijas, padarot mūsu ūdenssaimniecības infrastruktūru efektīvāku un ilgtspējīgāku.”

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Birža "Nasdaq Riga" sākusi kotēšanas procedūru "Preses nama kvartāla" attīstītāja "Lords LB Special Fund V" meitasuzņēmuma AS "PN Project" obligāciju iekļaušanai parāda vērtspapīru sarakstā, teikts biržas paziņojumā.

Biržā plānots iekļaut 30 000 "PN Project" obligāciju ar vienas obligācijas nominālvērtību 1000 eiro. Obligāciju gada kupona likme ir 9%.

Obligāciju dzēšanas termiņš ir 2027.gada 4.jūnijs.

"PN Project" obligāciju publiskais piedāvājums ilgs līdz 2025.gada 30.maijam.

"Nasdaq Riga" valdes lēmums par obligāciju iekļaušanu tiks paziņots nekavējoties pēc tā pieņemšanas.

Jau ziņots, ka obligāciju emisijā piesaistītie līdzekļi tiks izmantoti "Preses nama kvartāla" pirmās kārtas būvniecībai un iekšējai apdarei, esošo obligāciju refinansēšanai, kā arī apgrozāmo līdzekļu nodrošināšanai. Obligācijas tiks nodrošinātas ar hipotēku uz visu īpašumu. Maksimālais nodrošinātais prasījums visai pamatprospekta emisijai var sasniegt 82,5 miljonus eiro.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mājokļu attīstītājs "Bonava Latvija" sāks otrās mājas būvniecību projektā "Valterciems", Dreiliņos, informē uzņēmumā. Ēkas būvniecību iecerēts pabeigt 2027.gada sākumā.

Otrā ēka būs sešstāvu dzīvojamā māja ar 72 divu līdz četru istabu dzīvokļiem, kuru platība būs no 38 līdz 80 kvadrātmetriem.

Katrs dzīvoklis otrajā mājā būs aprīkots ar rekuperācijas sistēmu. Ēkā būs pieejams lifts, savukārt uz jumta tiks uzstādīti saules paneļi, kas palīdzēs samazināt kopējos elektroenerģijas izdevumus. Pagrabstāvā būs pieejamas novietnes ratiņiem. Daļai pirmā stāva dzīvokļu būs terases ar privātu zaļo zonu, bet pārējiem dzīvokļiem - balkoni.

Māja papildinās jau uzbūvēto pirmo ēku Ēvalda Valtera ielā un iezīmēs konkrētākas aprises pirmajam projekta "Valterciems" kvartālam, kurā paredzētas trīs dzīvojamās mājas ar 162 dzīvokļiem.