Telpu iekārtojuma ietekme uz patērētāju uzvedību Latvijā 

Mūsdienās, kad patērētāju uzvedība būtiski mainās, pārdomāti un efektīvi veikti mārketinga pasākumi ir nozīmīgs faktors, lai pēc iespējas veiksmīgāk uzrunātu savu klientu.

Anda Batraga, Jeļena Šalkovska - LU Biznesa, vadības un ekonomikas fakultātes prof. un docente, 2018. gada 26. oktobris plkst. 8:20

Foto: pixabay

Viens no būtiskiem faktoriem, kas ietekmē patērētāju uzvedību pakalpojumu jomā, ir telpu iekšējais iekārtojums un radītā gaisotne. Uzņēmumā izvēlētais telpu iekārtojums, izmantotās krāsas, smaržas, apgaismojums, mūzika, mēbeles un mākslas darbi var būtiski ietekmēt patērētāju uzvedību gan pozitīvi, gan negatīvi. Noteicošo lomu spēlē patērētāja sensorās sajūtas – redze, dzirde, oža, garša un tauste.

LU Biznesa, vadības un ekonomikas fakultātes veiktajā pētījumā tika konstatēti būtiski aspekti, kuri var palīdzēt Latvijas pakalpojumu sfēras uzņēmumiem atstāt pēc iespējas pozitīvāku ietekmi uz patērētāju uzvedību. Latvijā esošie eksperti, kuru vidū bija četri interjera dizaineri, trīs mārketinga speciālisti un divi psihologi, atzina, ka telpu iekšējais iekārtojums un gaisotne patērētāju uzvedības ietekmēšanai pakalpojumu sfērā Latvijā tiek izmantoti pietiekami, tomēr ir vēl, kur augt un attīstīties. Pēc ekspertu, kā arī aptaujāto Latvijas iedzīvotāju vērtējuma, visbiežāk telpu iekšējais iekārtojums un gaisotne patērētāju ietekmēšanai Latvijā tiek izmantots viesnīcu, veselības un skaistumkopšanas, kā arī ēdināšanas nozarē, bet visretāk – valsts sektora, transporta un izglītības pakalpojumos.

Latvijas iedzīvotāju sniegtajam viedoklim var piekrist, jo, lai gan lēnām situācija uzlabojas, tomēr Latvijā tiešām ir novērojama salīdzinoši liela problēma telpu iekšējā iekārtojumā un gaisotnē medicīnas un izglītības iestādēs. Tas ir vērtējams ļoti negatīvi un ir saistīts ar to, ka šie lielākoties ir valsts sniegti pakalpojumi.

Lai ietekmētu patērētāju uzvedību, ēdināšanas pakalpojumos Latvijā visbiežāk tiek izmantots apgaismojums, bet izglītības pakalpojumos – krāsas.

Iedzīvotāji arī norāda, ka viņiem mazāk nozīmīgs telpu iekšējais iekārtojums ir sakaru, valsts sektora un finanšu pakalpojumos, bet izteikti nozīmīgs ir viesnīcu, kultūras un sabiedriskajos, kā arī ēdināšanas pakalpojumos. Šāds novērtējums visdrīzāk ir skaidrojams ar pakalpojumu izmantošanas mērķi. Piemēram, izmantojot sakaru, valsts sektora un finanšu pakalpojumus, parasti mērķis ir atrisināt kādu nozīmīgu problēmu vai jautājumu, līdz ar to patērētājs ir noskaņots ļoti nopietni un ir mērķēts tikai uz problēmas konstruktīvu risināšanu. Savukārt, piemēram, viesnīcu, kultūras un sabiedriskos, kā arī ēdināšanas pakalpojumus parasti patērētāji izmanto, lai atpūstos, relaksētos, justos ērti un patīkami, tāpēc pievērš lielāku uzmanību telpu iekšējam iekārtojumam un gaisotnei.

Pēc ekspertu vērtējuma, ēdināšanas pakalpojumos Latvijā visbiežāk tiek izmantots apgaismojums, lai ietekmētu patērētāju uzvedību, bet, savukārt, izglītības pakalpojumos – krāsas. Kopumā, pēc ekspertu sniegtā novērtējuma, visbiežāk izmantotie telpu iekšējā iekārtojuma un gaisotnes elementi pakalpojumu sfērā Latvijā ir apgaismojums, mēbeles, krāsas un fona mūzika. Lielāka uzmanība pakalpojumu sfērā būtu jāpievērš arī smaržai, augiem un ziediem.

Lielākā daļa iedzīvotāju kā patīkamākos telpu iekšējā iekārtojuma un gaisotnes elementu raksturlielumus gandrīz pilnīgi visos pakalpojumu veidos ir norādījuši gaišus krāsu toņus, mīkstas mēbeles, neitrālu gaisu un spilgtu apgaismojumu. Lielāka atšķirība ir vērojama ēdināšanas un viesnīcu pakalpojumos, kuros kā patīkams elementa raksturlielums ir norādīts blāvs apgaismojums un klusa mūzika. Savukārt, kā nepatīkamākie telpu iekšējā iekārtojuma un gaisotnes elementu raksturlielumi ir minēti tumši krāsu toņi, skaļa mūzika, cietas mēbeles, blāvs apgaismojums.

Eksperti ir atzinuši, ka pakalpojumu sfēras uzņēmumiem ir jāpievērš liela uzmanība piemērotākās krāsas izvēlei telpu iekšējā iekārtojuma un gaisotnes veidošanā. Krāsu nozīme būtiski atšķiras starp pakalpojumu veidiem. Piemēram, finanšu pakalpojumos piemērotākā ir zilā un baltā krāsa, izglītības pakalpojumos tā ir dzeltenā, zaļā un baltā, bet viesnīcu pakalpojumos – brūnā, dzeltenā, violetā, zaļā un zilā krāsa. Tomēr kopumā eksperti ir novērtējuši, ka pakalpojumu sfērā Latvijā katrā no pakalpojumu veidiem ir tendence lielākoties izmantot tam vispiemērotākās krāsas.

Novērtējot sensoro sajūtu izmantošanas tendenci pakalpojumu sfērā, eksperti uzskata, ka to izmantošana turpmāko gadu laikā palielināsies, jo mūsdienās lielās konkurences un lielā informācijas apjoma dēļ, lai piesaistītu, ietekmētu un noturētu patērētājus, ir nepieciešams arvien vairāk izmantot patērētāju sensorās sajūtas.

Dalies ar šo rakstu!
Raksta komentāri
Spied šeit, lai lasītu vai pievienotu savu komentāru
Tevi varētu interesēt
2018. gada 22. augusts plkst. 13:51

Telpas konferencēm un semināriem ir jārezervē savlaicīgi; pieaugot dažādām izmaksām, to cena...

2018. gada 28. jūnijs plkst. 9:58

Pirmajā vietā ārvalstu studentu piesaistē ir Rīgas Stradiņa universitāte, intervijā laikrakstam...

2018. gada 28. jūnijs plkst. 8:15

Tas, ka dzīvojam strauju pārmaiņu laikmetā, vairs nevienu neizbrīna, taču reti kurš...

2018. gada 18. jūnijs plkst. 12:33

Mērķtiecīgāk īstenojot pašu apstiprināto attīstības stratēģiju, Latvijas Universitāte...

2018. gada 14. maijs plkst. 10:18

Izmantojot SIA Mikrotīkls ziedojumu, Latvijas Universitātes (LU) pētnieki ir tikuši pie divām...

Nepalaid garām

Šajā piektdienā biznesa portāls Db.lv saviem lasītājiem piedāvā iespēju ielūkoties Lietuvas...

Anda Šmitmane ēdināšanas biznesā Tukumā darbojas jau 20 gadus. Viņa atzīst, ka...

Mazumtirdzniecības tīkls Rimi pirmdien prezentēja pirmo veikalu Latvijā ar pašapkalpošanās skeneriem....

Pēdējā laikā būtiski pieaudzis elektrisko skrejriteņu vandālisma gadījumu skaits, stāsta koplietošanas...

Vai bērnam ir jābūt algas grāmatiņā, lai saņemtu IIN atvieglojumus jeb -...

«Pastāvēs, kas pārmainīsies - šis ir par mums un tieši tamdēļ mēs...

No šīs sadaļas
2018. gada 25. oktobris plkst. 15:25

Šā gada 30.maijā Valsts policijā tika ierosināts kriminālprocess par M.Bunkus slepkavību, pielietojot...

2018. gada 24. oktobris plkst. 13:44

Jaunais Eiropas Savienības (ES) fondu plānošanas periods, kas aizsāksies 2021. gadā, aktualizē...

2018. gada 24. oktobris plkst. 11:27

Ar teju 3,6 miljardu eiro lielu kapitāla apjomu Latvijas pensiju otrais līmenis ir kļuvis...

2018. gada 24. oktobris plkst. 10:11

Šodien, 24.oktobrī, Eiropas Parlaments lems par priekšlikumu no 2021.gada aizliegt plastmasas šķīvju,...

2018. gada 18. oktobris plkst. 8:45

Pēdējos gados Nodarbinātības valsts aģentūra sadarbībā ar pašvaldībām un darba devējiem organizē...

2018. gada 17. oktobris plkst. 8:49

Tradicionāli tautas labklājība tiek balstīta tikai uz makroekonomiskajiem rādītājiem, piemēram,...

2018. gada 15. oktobris plkst. 15:35

Pirmsvēlēšanu gaisotnes aizsegā Saeimas Sociālo un darba lietu komisija, izskatot grozījumus Darba...

2018. gada 12. oktobris plkst. 9:42

Eirozonas ekonomikas izaugsmei nostabilizējoties un inflācijai vidējā termiņā tuvojoties 2%, arvien...

2018. gada 12. oktobris plkst. 8:15

Eiropas fondu ērai jeb Kohēzijas politikai šogad tiek svinēti 30 gadi. ES...

2018. gada 11. oktobris plkst. 16:01

Telekomunikācijas nozares karstākais temats šobrīd ir 5G ieviešana. Par to tiek runāts,...