Tirdzniecība un pakalpojumi

Veikals, līdz kuram pircējam ir jāizaug

Biznesa Plāns, 06.02.2019

Sociālās uzņēmējdarbības veikals ne tikai ir

iespēja nedaudz nopelnīt, tā vienlaikus ir iespēja

integrēties sabiedrībā, uzsver Gunta Dubulte.

Foto: Matīss Markovskis

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pirmais sociālais uzņēmums Valmierā Čaklās bites bode piedāvā preces ar citādu pievienoto vērtību.

Čaklās bites bode ir nodibinājuma Iespēju tilts struktūrvienība līdzās pirms trim gadiem izveidotajam Dienas aprūpes centram personām ar garīga rakstura traucējumiem. Centrs izveidots, lai uzlabotu šīs ikdienā mazāk redzamās sabiedrības daļas dzīves kvalitāti, un tā apmeklētāji, lai gan visi tiek saukti par bērniem, ir 18 līdz pat 52 gadus veci. Daudzos no viņiem rosās radošais gars un vēlme realizēties šādā veidā.

Likums sekoja idejai

Palēnām dienas centra apmeklētāju veikums krājies kaudzītē, līdz Iespēju tilta cilvēki sākuši apsvērt domu, ko ar to iesākt tālāk, ņemot vērā, ka līdzīgā virzienā darbojas arī citi tā saucamo riska grupu pārstāvji – jaunās māmiņas, seniori. «Varbūt viņiem nav simts preču, bet viņi ar prieku saražo piecas. Veikals ir iespēja ne tikai piepelnīt klāt kādu kapeiku, bet tā ir arī iespēja integrēties sabiedrībā,» stāsta projekta vadītāja Sanda Kalniņa un viņas kolēģe Gunta Dubulte.

Vienlaikus ar valmieriešu ieceri par veikala izveidi Latvijā tapa arī Sociālā uzņēmuma likums. «Šķita, ka tas nāk tieši laikā, it kā būtu pakārtots mūsu idejai,» Sanda smejas. Turklāt izrādījās, ka ir iespēja pieteikties Altum grantam sociālajai uzņēmējdarbībai, un tādējādi tapa sociālais uzņēmums.«Ne tikai mēs taustījāmies šajā jaunajā jomā, to darīja arī Labklājības ministrija, un tas viss nāca ļoti lēni,» atceras Sanda. Procedūras bija pietiekami komplicētas, un nosacījumi paredzēja, ka līdzekļus nedrīkst ieguldīt telpu remontā, taču šis jautājums Iespēju tiltam bija pats sensitīvākais. Nāca palīgā pašu vīri un sievas – cits ar darbu, cits ar naudu –un tā tika iekārtotas telpas veikalam, stāsta Sanda. Ēku nodibinājums nomā no pašvaldības, kura apmaksā arī komunālos maksājumus, kas jaunajam sociālajam uzņēmumam būtu milzīgs slogs.

«Mūsu ambīcijas bija lielas, tāpat arī vajadzības, tāpēc neatlaidīgi strādājām pie tā, lai iegūtu grantu 20 tūkstošu eiro vērtībā. Iekārtojām veikalu, un esam pateicīgi par iespēju iegūt 90% atbalstu no ikmēneša maksājumiem,» norāda Sanda. Vislielākais atspaids ir līdzmaksājums darbinieku atalgojumam. Veikaliņā daļēji nodarbināti arī dienas centra apmeklētāji – preču ražošanā, kā raksturo Sanda. Veikala uzcenojums ražojumiem ir vien 20%. Pirms neilga laika Vidzemes Augstskolas studenti, pārbaudot savas pārdošanas prasmes, dienas centrā ražotās preces piedāvāja cilvēkiem Valmieras ielās, dienas laikā pārdodot preces vairāk nekā 400 eiro vērtībā.

Visu rakstu Veikals, līdz kuram pircējam ir jāizaug lasiet 6. februāra laikraksta Dienas Bizness pielikumā Biznesa Plāns.

Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!

Komentāri

Pievienot komentāru