Eiropa saka «nē» piena un aitas gaļas popularizēšanai 

Eiropa atsakās atbalstīt Latvijas piensaimnieku un aitkopju ieceres izvērst plašas mārketinga kampaņas produktu popularizēšanai un noieta veicināšanai, otrdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Lāsma Vaivare, 03.3.2015

Foto: Ritvars Skuja, Dienas Bizness

Gan Latvijas Piensaimnieku centrālā savienība (LPCS), gan Latvijas Aitu audzētāju asociācija (LAAA) bija iecerējušas trīs gadu garumā rīkot sabiedrības informēšanas un tirgus veicināšanas kampaņas Baltijā, par ko vairākkārt ziņoja arī Dienas Bizness. LPCS konkursā uzvarēja personu apvienība, kurā apvienojušās trīs aģentūras – mediju aģentūra Mindshare, zīmolu un reklāmas aģentūra St. Brothers un sabiedrisko attiecību aģentūra Jazz Communications –, to piedāvātā līgumcena ir 1,32 milj. eiro (bez PVN). Savukārt aitas gaļas popularizēšanas kampaņu 1,47 milj. eiro (bez PVN) vērtībā uzņēmās īstenot vienīgais pretendents – McCann Consulting, McCann Rīga, Inspired un Hansa Media apvienība. Tika plānots, ka pusi finansējuma izdosies piesaistīt no ES, 30% segs valsts, kas tam jau bija piekritusi, bet pārējo – pati nozare.

Pārāk dārgi

Tomēr Eiropa abām asociācijām pateikusi «nē». Eiropas ieskatā izmaksas, kas «saistītas ar jēra gaļas piedāvāšanu patērētājiem garšas pārbaudēm, ir pārāk augstas. Mēs skatījāmies Latvijas cenas – par kādām gaļu varam iepirkt no ražotājiem. Mēs zemāk to nevaram nolaist. Varbūt lielajās valstīs, kur ir lielāks tirgus, ar ražotājiem kampaņas ietvaros ir iespējams panākt vienošanos par zemāku cenu, bet mēs nevaram prasīt ražotājiem gaļu pārdot lētāk, nekā tā maksā, jo tad radīsies iztrūkums,» skaidro LAAA valdes priekšsēdētājs, SIA Starspace īpašnieks Arnis Ginters.

Jautāts, kāda būs asociācijas turpmākā rīcība, piemēram, vai tā mēģinās ar ieceri startēt nākamgad, kad mainīsies ES atbalsta sniegšanas nosacījumi, A. Ginters stāsta, ka viss atkarīgs no noteikumiem, atbalsta intensitātes, pašu līdzmaksājuma apmēra. Jau šobrīd segt nepieciešamos 20% izmaksu būtu sarežģīti, kur nu vēl, ja pieaugtu pašu līdzmaksājums, kas tik vērienīgā trīs gadu projektā būtu ļoti liels. Viņš arī norāda, ka nozare vispār gaida, kāds turpmāk būs tai pieejamais atbalsts.

DB jau ziņoja (02.03.2015.), ka teju kā noslēgusies pēdējā pieteikumu iesniegšana programmai «Informatīvie un veicināšanas pasākumi attiecībā uz lauksaimniecības produktiem» līdzšinējās veicināšanas politikas ietvaros.

Plānots, ka no 2016. gada gan pieaugs gan ES budžetā veicināšanas politikai paredzētais kopējais finansējums – līdz 200 eiro gadā –, gan mainīsies finansējuma modelis. Proti, dalībvalstis vairs nepiedalīsies programmas finansēšanā, to veiks Eiropas Komisija un programmas iesniedzējorganizācijas (nozaru asociācija).

Visu rakstu Eiropa saka «nē» piena un aitas gaļas popularizēšanai lasiet 3. marta laikrakstā Dienas Bizness.