Forumā diskutēs par Latvijas un Eiropas aviācijas aktualitātēm 

Liks galdā Latvijas aviācijas stratēģiju, lidostu attīstības plānus, apspriedīs izaicinājumus Eiropas aviācijas un dronu jomā.

Egons Mudulis, 21.2.2019

Foto: AFP/SCANPIX/LETA

«Šajā konferencē nāksim ar savu piedāvājumu, proti, stratēģisko redzējumu par to, kā aviācijas nozarei attīstīties turpmāko 5‒7 gadu griezumā,» par 13. jūnijā gaidāmo otro Rīgas Aviācijas forumu saka Latvijas Aviācijas asociācijas (LAA) valdes loceklis Artūrs Kokars. DB jau rakstījis, ka topošā nozares ilgtermiņa stratēģija ir rezultāts Satiksmes ministrijas un LAA sadarbības memorandam, kas cita starpā paredzēja Latvijas Aviācijas domnīcas (LAD) izveidi. Dokumentā būs apkopots visu nozares segmentu spēlētāju redzējums par dažādiem jautājumiem, par ko iesaistītās puses diskutēja vairākās LAD kopā sanākšanās.

Vaicāts par šo lietišķo brokastu formātā organizēto pasākumu pienesumu, viņš norāda, ka ir iegūtas vērtīgas atziņas, kas var veicināt aviācijas nozares straujāku attīstību. Daudziem jautājumiem investīcijas nav vajadzīgas, bet svarīga ir valsts pārvaldes un uzņēmēju sadarbība. Piemēram, kredītu finansējuma pieejamība vispārējās aviācijas gaisa kuģu iegādei var veicināt reģionālo lidlauku atdzīvošanos.

Kļuvis skaidrs, ka Latvijai vajadzētu būt pietiekami modernai valstij un atzīt, ka gaisa transports nav ekskluzīva lieta, bet mūsdienās ir pielīdzināms sabiedriskajam transportam, jo nodrošina iedzīvotāju mobilitāti tāpat kā vilcienu vai autobusu satiksme. Vienkārša likumdošanas sakārtošana stimulētu pašvaldības veikt investīcijas sava reģiona lidlaukos. Arī nodokļu jomā varētu novērst absurdu, jo, piemēram, lidojot no Rīgas uz Palangu, PVN nav jāmaksā, bet, lidojot iekšzemē no Rīgas uz Liepāju, tas tiek aprēķināts.

Jau pirms Saeimas vēlēšanām Jaunā Konservatīvā partija solīja, ka visas trīs Latvijas lielās ostas ir jāpaliek zem valsts jumta, tādēļ ASV sankcijas pret Aivaru Lembergu un vairākām juridiskajām personām ir uzlūkojamas kā politisko solījumu pildīšana un vienlaikus politiskās varas pārvēršana ekonomiskajā.

Degvielas uzpilde privātajiem lidojumiem būtu atbrīvojama no akcīzes nodokļa sloga, kura esamība ir tiešs drauds lidojumu drošībai. Šajā gadījumā runa pat nav par kaut cik vērā ņemamu ietekmi uz budžetu, bet iespēju korekti izturēties pret savas valsts iedzīvotājiem. «Tie ir vienkārši atrisināmi jautājumi, kur nepieciešama vien politiķu vēlme to izdarīt,» uzsver A. Kokars.

Pirmajā no trim konferences paneļiem tiks diskutēts par Latvijas aviācijas aktualitātēm, tostarp tiks prezentēta nozares stratēģija, kā arī apspriesti infrastruktūras attīstības jautājumi. «Sagaidām atskaiti no Liepājas lidostas,» norāda A. Kokars. Proti, jautājums ir par to, kādu ekonomisko labumu pilsētai un reģionam devuši iekšzemes lidojumi savienojumā ar Rīgu, kā arī par tālākajiem aviācijas nozares attīstības plāniem Liepājā. Savukārt Rīgas lidosta sniegs savu stratēģiskās attīstības vīziju un aktuālāko informāciju par būvniecības projektiem, proti, jauno termināli, kas būs savienots ar Rail Baltica dzelzceļa staciju. Būs Deloitte ziņojums par līdzšinējo praksi un to, kādas iespējas nākotnē ir finansēt aviācijas projektus, piemēram, publiskās‒privātās partnerības projektu ietvaros. Tā kā ES līdzfinansējums aviācijai ies tikai mazumā, nozarei vairāk jārēķinās ar savu vai aizņemto finansējumu, kā arī partnerību.

Visu interviju Forumā diskutēs par Latvijas un Eiropas aviācijas aktualitātēm lasiet 21. februāra laikrakstā Dienas Bizness, vai meklējot tirdzniecības vietās.

Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!

Tevi varētu interesēt

Gaisa kuģu būvē un apkalpošanā izaicinājumu netrūkst....

Nacionālā aviokompānija airBaltic atgriezusies pie peļņas, lidosta Rīga stieg skandālos un tiesvedībās,...

Prognozējot, ka šis gads aviācijas nozares dalībniekiem neļaus atslābt, kompānijas mēģinās...

Tuvāko divdesmit gadu laikā avio pārvadājumu attīstība radīs vajadzību pēc vairāk nekā...

Nepalaid garām

Dzelzceļa līnijas "Rail Baltica" projekta īstenotāji atklājuši pirmās nākotnes infrastruktūras...

Nākamajā gadā uzņēmējiem gaidāms ne viens vien izaicinājums, taču tajā pašā laikā...

Par čeku loterijas devumu ēnu ekonomikas apkarošanā un nodokļu ieņēmumu palielināšanā varēs...

Ekonomikas izaugsmes bremzēšanās ir vērojama, taču vismaz tuvāko gadu laikā tik dziļa...

Latvijas tehnoloģiju uzņēmumi saredz iespēju darbiniekiem strādāt attālināti, taču ļaut strādāt...

Novembra sākumā Rīgā, Ģertrūdes ielā atklāts salons BG Suits, kas piedāvā gan...

Norisinājusies ikgadējā Dienas Biznesa rīkotā TOP 500 apbalvošanas ceremonija, kurā tiek atvērts...

No šīs sadaļas

RP SIA Rīgas satiksmes (RS) pagaidu valde sagatavojusi 2019. gada budžetu un,...

Neraugoties uz veiktajiem taupīšanas pasākumiem, nepieciešamā dotācija SIA «Rīgas satiksmei»...

Latvijas lidsabiedrība airBaltic pārtrauks savā flotē esošo Boeing 737 lidmašīnu izmantošanu...

Pēc iepazīšanās ar starptautiskās auditoru kompānijas «Ernst & Young» sagatavoto ziņojumu...

Lielbritānijas reģionālā lidsabiedrība «flybmi» finansiālo problēmu dēļ pārtraukusi reisus...

Situācija ar bedrēm Rīgas ielās patlaban ir «štruntīga, pat ļoti štruntīga,» taču...

Spānijas uzņēmums «Patentes Talgo S.L.» («Talgo») pārsūdzēs AS «Pasažieru vilciens» lēmumu...

Atkārtoti izvērtējot jauno elektrovilcienu iepirkumā iesniegtos piedāvājumus, AS «Pasažieru...

Eiropas aviobūves uzņēmums «Airbus» ceturtdien paziņoja, ka pārtrauks «A380» lidmašīnu ražošanu,...

Meklēs risinājumus kombinētajiem pārvadājumiem Latvijā....