Teju puse (42%) IT nozares uzņēmumu šogad palielinājuši, darbinieku skaitu, bet 71% nozares organizāciju līdz gada beigām plāno palielināt darbinieku skaitu, tā liecina atalgojuma pētījumu un vadības konsultāciju uzņēmuma “Figure Baltic Advisory” dati.
IT uzņēmumu kodols ir zināšanas, tāpēc ir svarīgi nodrošināt zināšanu pārnesi un pārdomātu jauno talantu iekļaušanas procesu. Lai to īstenotu, ir svarīga ne tikai visas tehniskās informācijas dokumentēšana un strukturēšana, bet arī dažādi atbalsta mehānismi – mentorings, “badiju” sistēma u.c.Lai jauns darbinieks labāk izprastu uzņēmumu un nozari kopumā, pirmais solis ir iepazīties ar instrukcijām un vadlīnijām, kam ideālā gadījumā jābūt katrā organizācijā.
Papildus tam, lai iekļaušanās būtu ātrāka un efektīvāka, ir t.s. “badiju” sistēma – katram jaunajam darbiniekam ir iespēja saņemt atbalstu no pieredzējuša kolēģa, kurš strādā pie tā paša projekta vai tās pašas jomas.Tas, cik lielā mērā katrs jaunais talants, kurš pievienojas IT nozarei, ir tai gatavs, lielā mērā atkarīgs no paša cilvēka. Ikvienā industrijā pastāv atšķirība starp to, ko esam mācījušies, un kā lietas notiek praksē. Turklāt cilvēki ir ļoti dažādi – ir tādi, kuri pārkvalificējas un nāk pavisam no citas nozares, ir tādi, kuriem ir plaša pieredze IT jomā, bet arī viņiem ir jāapgūst attiecīgās organizācijas specifika.
Visiem ir jāmācās, turklāt visu laiku. Piemēram, vairāk nekā 90% darbinieku mūsu uzņēmumā ir programmēšanas inženieri un mēs strādājam ar vairāk nekā 40 dažādām programmēšanas valodām, tas nozīmē, ka absolūti lielai daļai nepieciešams papildināt zināšanas, bet uzņēmumiem jābūt gataviem ieguldīt cilvēkos. Tās ir ne tikai IT nozares, bet mūsdienu darba tirgus tendences kopumā.Atgriežoties pie pieminētās “badija” sistēmas, jāuzsver, ka šeit, līdzīgi kā mentoringā, ir svarīga abu cilvēku saderība, mijiedarbība un arī paša “badija” vai mentora vēlme dalīties ar zināšanām un pieredzi. Izvēloties “badiju”, mēs vienmēr jautājam, kurš patiešām vēlas un ir gatavs uzņemties šo pienākumu. “Swisscom” grupā darbojas arī iekšējā mentoringa programma, kur ikviens darbinieks var pieteikties par mentoru vai atrast mentoru.
Redzot, cik liela nozīme ir šādam individuālam atbalstam, mēs iesaistījāmies arī biedrības “Riga TechGirls” mentoru programmā. Galvenais mērķis ir parādīt, ka IT nozare nav nekas baiss vai sarežģīts, palīdzēt spert pirmos soļus tajā, īpaši sievietēm. Novērojumi liecina, ka šo programmu bieži izvēlas cilvēki, kuri meklē iespējas, lai spertu nākamos karjeras soļus, un šādā gadījumā mentora sniegtais skats no malas var lieti noderēt.
Pati esmu bijusi mentors, un mana mentorējamā bija jauna sieviete no kāda IT uzņēmuma, kura vēlējās kāpt pa karjeras kāpnēm, savukārt – es pati jau biju gājusi cauri ļoti līdzīgam izaugsmes procesam, tāpēc izveidojās ļoti laba un rezultatīva sadarbība - pirms programmas noslēguma viņa saņēma paaugstinājumu darbā.Ja man jāatbild uz jautājumu, kāpēc ir vērts kļūt par mentoru vai mentorējamo, jāatceras senais teiciens, ka divas galvas ir gudrākas par vienu. Mentorējamais noteikti iegūst vērtīgu skatu no malas, iespēju pārrunāt konkrētus jautājumus ar cilvēku, kurš var spriest objektīvāk, nekā, piemēram, draugi vai ģimene, kuriem ir emocionālā piesaiste. Turklāt radi un draugi ne vienmēr izprot profesionālās vides īpatnības.
Protams, mentors nevar atrisināt visas problēmas, bet noteikti var palīdzēt iegūt skaidrību un atrast fokusu. Savukārt mentori sadarbības laikā iegūst jaunas perspektīvas, pamana arī savas stiprās un ne tik stiprās puses. Turklāt, ja cilvēks ir ieguvis pieredzi, zināšanas, sasniedzis noteiktus panākumus, vienmēr ir forši “dot atpakaļ” un dalīties ar iegūto, tādejādi vairojot jaunus panākumus un sasniegumus. Piemēram, viens no jaunuzņēmumu un informācijas tehnoloģiju izglītības programmas “StartSchool” vadmotīviem ir – ja esi kaut ko izdarījis un sasniedzis, tad ir jādod atpakaļ.
Gan dažādas iekšējās organizāciju sistēmas piemēram, “badiju” metode, gan mentoringa programmas sniedz būtisku pienesumu gan darbinieku profesionālajai izaugsmei, gan organizācijas kopējai kultūrai. Tās palīdz veidot vidi, kur zināšanas tiek nodotas tālāk, cilvēki jūtas piederīgi un droši, bet uzņēmums iegūst motivētākus, zinošākus un noturīgākus komandas locekļus. IT nozarē, kur pārmaiņas notiek nepārtraukti un zināšanu, atjaunošana ir ikdiena, šādi cilvēkcentrēti risinājumi ir nevis papildu priekšrocība, bet nepieciešamība ilgtermiņa attīstībai.