Pasaules Banka veikusi aptauju, kuras ietvaros pētīta krīzes ietekme uz 1 686 uzņēmumiem sešās valstīs Austrumeiropā un Centrālāzijā: Bulgārijā, Ungārijā, Latvijā, Lietuvā, Rumānijā un Turcijā. Iegūtie dati liecina, ka šajās valstīs lielākā krīzes ietekme ir pieprasījuma kritums.
«Tā nav finanšu krīze - tā ir pieprasījuma krīze,» norāda Pasaules Banka. Pieprasījuma samazināšanos pavada sarukums nodarbinātībā, kas skar galvenokārt pastāvīgos darbiniekus.
Vidēji uzņēmumi visās aplūkotajās valstīs piedzīvojuši pārdošanas apjomu samazināšanos. Taču ne visi uzņēmumi norādījuši uz šādu tendenci. Piemēram, Turcijā 15% no uzņēmumiem laika posmā no 2008.gada jūnija līdz 2009.gada jūnijam piedzīvojuši pārdošanas apjomu pieaugumu. Arī Latvijā 12% no lielajiem uzņēmumiem ziņojuši par šādu tendenci.
Kā liecina pētījums, lielie uzņēmumi saskārušies ar mazāku pārdošanas apjomu kritumu nekā vidēji uzņēmumi, bet vidēji uzņēmumi - ar mazāku nekā mazie uzņēmumi. Šī tendence nav iezīmējusies tikai Rumānijā un Ungārijā.
Uzņēmumiem tika lūgts arī prognozēt pārdošanas apjomus, nodarbinātību un finanses gadu uz priekšu. Kopumā tā uzņēmumu daļa, kas bija optimistiski vai neitrāli par nākotnes pārdošanas apjomiem, bijusi lielāka nekā tā uzņēmumu daļa, kas bija pesimistiski. Taču izņēmumi šajā ziņā ir Latvija un Ungārija. Uzņēmumu optimisms ievērojami atšķīries dažādās valstīs: no vairāk nekā 50% uzņēmumu Turcijā līdz tikai 10% Ungārijā.
Pasaules Banka arī paziņojusi, ka jaunākā pasaules ekonomiskā krīze vispostošāk ietekmējusi tieši jaunus uzņēmumus Austrumeiropā, īpaši akcentējot Latviju un Bulgāriju.