Dzīvesstils

Sākusies Riga Fashion Week: Latvijas modes māksliniekiem ir potenciāls

Laura Mazbērziņa, 25.10.2018

Šonedēļ sākusies Riga Fashion Week (RFW). Tālāk galerijā var apskatīt pirmās dienas spilgtākos mirkļus.

Dizainere: Teodora Mitrovska

Foto: Mark Litvyakov

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Modes biznesā Latvijas dizaineriem ir grūti konkurēt. Ja esi itāļu vai franču modes mākslinieks, uzreiz ir liels «uzticības kredīts». Ja esi no nelielas valsts, kurai nav tādas modes vēstures, ir jābūt divreiz talantīgākam, darbīgākam un gudrākam. Taču Latvijas māksliniekiem ir potenciāls, biznesa portālam db.lv uzsver Elena Strahova, Baltijas modes federācijas prezidente.

Viņa atzīst, ka modes bizness ir ļoti komplicēts. «Mēs redzam galvenokārt aisberga virsotni. Var būt tā, ka zīmols ir pārstāvēts vairākās valstīs un ļoti labos veikalos, bet reālie pārdošanas skaitļi nav iepriecinoši. Var būt arī tā, ka pārdošanas apjomi ir iespaidīgi, bet biznesu nevar saukt par veiksmīgu. Tam iemesls var būt, piemēram, nepareizi sakalkulēta pašizmaksa attiecībā pret pārdošanas cenu. Ir gadījies tā, ka modes zīmols, ieejot lielā tirdzniecības tīklā vai veikalā, tik ļoti samazina iepirkšanas cenas, ka galu galā zaudē vairāk nekā vinnē,» stāsta E. Strahova.

Patērētāju uzvedība, gaume un pirkšanas ieradumi mainās tik strauji, ka vajadzība pēc jauniem dizaineriem arvien pieaug. «Sieviešu apģērbu niša tradicionāli skaitās spēcīgākā, jo tajā ir vislielākā auditorija. No otras puses - tajā ir arī vislielākā konkurence, jo ne tikai pieprasījums, bet arī piedāvājums ir visplašākais. Vairāki Latvijas dizaineri izvēlējušies bērnu modes nišu un strādā tajā ļoti veiksmīgi,» stāsta E. Strahova.

E. Strahova uzskata, ka Latvijas modes mākslinieki ir radoši un talantīgi, to pierāda viņu uzvaras un nopelni daudzajos starptautiskajos konkursos. Taču dizaineram jāpiemīt arī ļoti labām komunikācijas prasmēm, un tas ir rets salikums. Tāpēc, lai kaut ko sasniegtu, jāatrod uzticami komandas biedri, kuri var pielikt klāt «trūkstošo» un spēj sastrādāties ar pašu mākslinieku.

Šonedēļ sācies modes pasākums Riga Fashion Week (RFW), kuru organizē Baltijas modes federācija. E. Strahova stāsta, ka šāda apmēra pasākuma izmaksas nav mazas - 70 līdz 80 tūkstoši eiro. «Par šādu summu var noorganizēt daudzmaz kvalitatīvu vairāku dienu modes pasākumu. Salīdzinājumam - Milānas modes nedēļas izdevumi ir ap 3 miljoniem eiro. Ņujorkas modes nedēļas izdevumi ir vēl lielāki un šajos izdevumos neietilpst modes namu, zīmolu, dizaineru ieguldījumi kolekcijās,» norāda E. Strahova.

80 tūkstošus eiro nosedz privāto sponsoru un atbalstītāju līdzekļi, kā arī Valsts kultūrkapitāla fonda (VKKF), Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) un Rīgas domes atbalsts. Savukārt, dizaineru ieguldījumi veido nelielu daļu. Dalības maksa RFW dizaineriem ir 500 eiro.

«Padomju laikā veiksmīgi darbojās daudzi lielie, vidējie un mazie modes uzņēmumi un ateljē. Bija «radošas laboratorijas» – Rīgas Modes un Rīgas Modeļu nams, kas noteica modes tendences ne tikai Latvijā, bet visā PSRS. Šajā nozarē no valsts puses tika investēts daudz līdzekļu. Pēc neatkarības atgūšanas valsts nepievērsa nozarei nekādu uzmanību, viss tika palaists pašplūsmā. Rezultātā vairāki lielie uzņēmumi tika sadrumstaloti un izpirkti vai pārdoti privātīpašniekiem, kuri bieži vien nezināja, ko ar to visu darīt, it sevišķi brīdi, kad Austrumtirgus tika pazaudēts. Tikai nedaudziem uzņēmumiem izdevās noturēt biznesu (piemēram, Laumai). Kad 1999. gadā tika nodibināta Baltijas modes federācija, mēs faktiski sākām no nulles,» Latvijas modes nozares attīstību ieskicē E. Strahova.

Komentāri

Pievienot komentāru