Sākusies Riga Fashion Week: Latvijas modes māksliniekiem ir potenciāls 

Modes biznesā Latvijas dizaineriem ir grūti konkurēt. Ja esi itāļu vai franču modes mākslinieks, uzreiz ir liels «uzticības kredīts». Ja esi no nelielas valsts, kurai nav tādas modes vēstures, ir jābūt divreiz talantīgākam, darbīgākam un gudrākam. Taču Latvijas māksliniekiem ir potenciāls, biznesa portālam db.lv uzsver Elena Strahova, Baltijas modes federācijas prezidente.

Laura Mazbērziņa, 2018. gada 25. oktobris plkst. 11:51

Viņa atzīst, ka modes bizness ir ļoti komplicēts. «Mēs redzam galvenokārt aisberga virsotni. Var būt tā, ka zīmols ir pārstāvēts vairākās valstīs un ļoti labos veikalos, bet reālie pārdošanas skaitļi nav iepriecinoši. Var būt arī tā, ka pārdošanas apjomi ir iespaidīgi, bet biznesu nevar saukt par veiksmīgu. Tam iemesls var būt, piemēram, nepareizi sakalkulēta pašizmaksa attiecībā pret pārdošanas cenu. Ir gadījies tā, ka modes zīmols, ieejot lielā tirdzniecības tīklā vai veikalā, tik ļoti samazina iepirkšanas cenas, ka galu galā zaudē vairāk nekā vinnē,» stāsta E. Strahova.

Patērētāju uzvedība, gaume un pirkšanas ieradumi mainās tik strauji, ka vajadzība pēc jauniem dizaineriem arvien pieaug. «Sieviešu apģērbu niša tradicionāli skaitās spēcīgākā, jo tajā ir vislielākā auditorija. No otras puses - tajā ir arī vislielākā konkurence, jo ne tikai pieprasījums, bet arī piedāvājums ir visplašākais. Vairāki Latvijas dizaineri izvēlējušies bērnu modes nišu un strādā tajā ļoti veiksmīgi,» stāsta E. Strahova.

E. Strahova uzskata, ka Latvijas modes mākslinieki ir radoši un talantīgi, to pierāda viņu uzvaras un nopelni daudzajos starptautiskajos konkursos. Taču dizaineram jāpiemīt arī ļoti labām komunikācijas prasmēm, un tas ir rets salikums. Tāpēc, lai kaut ko sasniegtu, jāatrod uzticami komandas biedri, kuri var pielikt klāt «trūkstošo» un spēj sastrādāties ar pašu mākslinieku.

Šonedēļ sācies modes pasākums Riga Fashion Week (RFW), kuru organizē Baltijas modes federācija. E. Strahova stāsta, ka šāda apmēra pasākuma izmaksas nav mazas - 70 līdz 80 tūkstoši eiro. «Par šādu summu var noorganizēt daudzmaz kvalitatīvu vairāku dienu modes pasākumu. Salīdzinājumam - Milānas modes nedēļas izdevumi ir ap 3 miljoniem eiro. Ņujorkas modes nedēļas izdevumi ir vēl lielāki un šajos izdevumos neietilpst modes namu, zīmolu, dizaineru ieguldījumi kolekcijās,» norāda E. Strahova.

80 tūkstošus eiro nosedz privāto sponsoru un atbalstītāju līdzekļi, kā arī Valsts kultūrkapitāla fonda (VKKF), Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) un Rīgas domes atbalsts. Savukārt, dizaineru ieguldījumi veido nelielu daļu. Dalības maksa RFW dizaineriem ir 500 eiro.

«Padomju laikā veiksmīgi darbojās daudzi lielie, vidējie un mazie modes uzņēmumi un ateljē. Bija «radošas laboratorijas» – Rīgas Modes un Rīgas Modeļu nams, kas noteica modes tendences ne tikai Latvijā, bet visā PSRS. Šajā nozarē no valsts puses tika investēts daudz līdzekļu. Pēc neatkarības atgūšanas valsts nepievērsa nozarei nekādu uzmanību, viss tika palaists pašplūsmā. Rezultātā vairāki lielie uzņēmumi tika sadrumstaloti un izpirkti vai pārdoti privātīpašniekiem, kuri bieži vien nezināja, ko ar to visu darīt, it sevišķi brīdi, kad Austrumtirgus tika pazaudēts. Tikai nedaudziem uzņēmumiem izdevās noturēt biznesu (piemēram, Laumai). Kad 1999. gadā tika nodibināta Baltijas modes federācija, mēs faktiski sākām no nulles,» Latvijas modes nozares attīstību ieskicē E. Strahova.

Dalies ar šo rakstu!
Raksta komentāri
Spied šeit, lai lasītu vai pievienotu savu komentāru
Tevi varētu interesēt
2018. gada 09. februāris plkst. 10:17

Teju katra trešā šī zīmola kāzu kolekcijas kleita kļūst par dižpārdokli, taču to komerciālā veiksme nav racionāli izskaidrojama.

2018. gada 31. janvāris plkst. 11:47

Latvijas zīmoli un dizaineri starptautiskā arēnā izvēlas dažādus attīstības ceļus, katram ir...

2016. gada 01. jūlijs plkst. 8:55

Mode ir luksusprece, ko nekad nevarēs atļauties visi, intervijā DB pauž dizainere...

2016. gada 04. aprīlis plkst. 9:06

Aizvadīta Baltijas modes federācijas organizētā 24. Rīgas modes nedēļa....

2015. gada 14. jūlijs plkst. 14:32

Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā no 16.jūlija līdz 25.oktobrim apskatāma pasaulslavenā modes...

Nepalaid garām

Norisinājusies ikgadējā Dienas Biznesa rīkotā TOP 500 apbalvošanas ceremonija, kurā tiek atvērts...

Izdevniecība Dienas bizness ar 12.novembri izdod iknedēļas biznesa žurnālu, kas aizstās laikrakstu...

«Man šķiet, ka šobrīd Baltija ir pats caurspīdīgākais finanšu tirgus dalībnieks visā...

Savu eko māju no salmu paneļiem Raiskuma pagastā būvē arī latviešu modele...

100 straujāk augošie uzņēmumi Latvijā pagājušajā gadā apgrozījuši 335,92 milj. eiro, un...

Viena kleita Andele Mandele kustības piekritēju rokās mēdz nomainīt pat piecas saimnieces...

No šīs sadaļas
2018. gada 22. oktobris plkst. 0:05

Pastāv viedoklis, ka vannai priekšroku dod galvenokārt sievietes, jo lielākajai daļai daiļā...

2018. gada 20. oktobris plkst. 0:05

Kā Tu atzīmē Latvijas simtgadi? Iepazīsties ar VIA SMS, kura piedāvājumā ir...

2018. gada 19. oktobris plkst. 16:46

Vācijas federālā motorizēto transportlīdzekļu aģentūra KBA piektdien paziņoja, ka izdevusi...

2018. gada 19. oktobris plkst. 15:03

Db.lv turpina aizsākto tradīciju, piedāvājot rubriku Fotonedēļa - uzmanību piesaistošu fotogrāfiju...

2018. gada 19. oktobris plkst. 13:13

Biedrību un nodibinājumu reģistrā 18.oktobrī ierakstīta Maira Brieža boksa iniciatīvu atbalsta...

2018. gada 19. oktobris plkst. 11:51

Lai gan pirmā atbilde, kas nāk prātā daudziem, ir: «Ak, Dievs, protams,...

2018. gada 19. oktobris plkst. 11:45

Plānojot auto iegādi, 23% Igaunijas iedzīvotāju būtu gatavi novirzīt šim mērķim summu no 10...

2018. gada 19. oktobris plkst. 7:24

Jaunajā BMW X4 viss ir jauns – gan tehnika, gan izskats, gan...

2018. gada 18. oktobris plkst. 18:43

Seko līdzi pirmajai kustības «Latvija Strādā» tiešsaistes karjeras dienai un skaties, kā...

2018. gada 18. oktobris plkst. 16:22

Mūsdienās nav vajadzīgas 80 dienas, lai apceļotu pasauli, nepieciešami tikai daži pārlidojumi...