Ar viņiem aizsākās… apakšbikses 

Var jau būt, ka franču zīmols Petit Bateau ir slavens ar Bretaņas strīpām un T-krekliem, bet vislielāko pateicību mēs esam viņiem parādā tieši par apakšbiksēm.

Jolanta Sēnele, speciāli DB, 2019. gada 15. augusts plkst. 11:09

Līdz pat pagājušā gadsimta sākumam apakšbikses (vismaz kas attiecas uz Franciju un bērniem) darināja no vilnas, tās bija garumā tā ap pusceli un mugurā (jeb precīzāk teikt – uz dibena?) tās turējās ar pogu palīdzību. 13 bērnu tēvs Etjēns Valtons (Etienne Valton), mīlīgas franču bērnu dziesmas par mazo laiviņu iedvesmots (nē, tajā dziesmā nedzied par apakšbiksēm!), kādudien ņēma un nogrieza šo garo apakšbikšu kāju daļu. Lielākam komfortam pogas viņš aizstāja ar gumiju – gumiju gan vidukļa daļā, gan gumiju ap kājām, un materiālu nomainīja uz nebalinātu kokvilnu. Tā nu sagadījās, ka viņš bija nevis vienkāršs daudzbērnu tēvs, bet gan arī zeķfabrikas dibinātāja dēls, un tādējādi viņa dekonstruētās apakšbikses kļuva par vēsturisku pagrieziena punktu kompānijai, ko tagad pasaule zina ar nosaukumu Petit Bateau (jā, jā, tā pati mazā laiviņa).

«Tā bija radikāla inovācija, jo līdz tam pieaugušie un bērni nēsāja tikai garas apakšbikses,» modes ziņu un darba portālam Fashion United skaidro Petit Bateau tagadējais izpilddirektors Patriks Pergaments (Patrick Pergament). Tas gan sakrita arī ar laiku, kad viss sāka kļūt īsāks: darba nedēļa, sieviešu mati un kleitas, vīriešu bārdas, tomēr vajadzēja vēl vairākus gadus, lai šādas īsapakšbikses iegūtu arī publisku atzinību. 1937. gada Starptautiskajā mākslas un tehnoloģiju izstādē Petit Bateau īsapakšbikses saņēma Grand Prix inovāciju sadaļā. Mūsdienās kompānija ik gadu pārdod vairāk nekā 3,5 miljonus Petit Bateau kokvilnas apakšbikšu (mazliet gan cita izskata nekā oriģināls), un kompānija sakās, ka tās nēsā i Džeina Birkina, i Inese de la Fresanža (nezinātājiem – franču skaistules-slavenības).

Petit Bateau inovācijas nav aprobežojušās tikai ar apakšbiksēm. T.s. bodijs, tāda kā apakšveļa zīdaiņiem, arī ir šīs kompānijas izdomājums. Turklāt iedvesma tam nākusi nevis no dziesmas, bet gan amerikāņu zaldātiem, kuri savus T-kreklus varēja uzvilkt, nenovelkot ķiveres. Tas, protams, zīdaiņiem nav aktuāli, bet ikviens, kas reiz ģērbis sīkuli, apliecinās, ka dažbrīd vieglāk būtu zaldātu ne tikai ar ķiveri, bet arī visiem zābakiem kājās apģērbt. Petit Bateau šo procesu ir krietni atvieglojis. Viņu inovāciju saraksts arī ar to nebeidzas, jo te ir gan speciāli frotē, kokvilnas un kokvilnas-vilnas audumi, gan īpašas šuves. Kompānijai pat ir sava šūšanas skola, kur vajadzīgi pieci gadi, lai apgūtu visus tekstilindustrijas tehniskos trikus. Kā redzams, kompāniju nodarbina ne tikai piegriezuma lekāli un līniju krāsas. P. Pergaments laikrakstam The Telegraph atzina: «Mums ir izteiciens, ka Petit Bateau ir 50% mīlestības un 50% kokvilnas.»

Tomēr pagājušā gadsimta 80. gadi kompānijai bija nelāgi. Kad svarīgi bija, kuram ir vairāk, spīdīgāk un žilbinošāk, Mazās laiviņas klusais šarms pārliecināja arvien mazāk. Tā gandrīz, gandrīz bankrotēja, un 1988.gadā to, pārsolot banku, nopirka Yves Rocher Group, kurā kopumā ietilpst nu jau desmit zīmoli, to skaitā arī tādi kā Sabon (ziepes un kosmētika) un Yves Rocher (kosmētika).

Neskatoties uz to, kam tā pieder, kompānija tomēr vēl joprojām, iepretim citiem tekstilindustrijas milžiem, savus darinājumus lielākoties šuj savās rūpnīcās un pat nelielu daļu Francijā (kaut dati ir pretrunīgi, bet, visticamāk, šī daļa ir no 20 līdz 40%). «Esam neparasti mūsdienu modes pasaulē, jo lielāko daļu produktu ražojam paši un pārdodam tos paši savos veikalos,» atzīst P. Pergaments intervijā Fashion United.

Līdz pat gadu tūkstošu mijai Mazā laiviņa bija izteikts bērnu zīmols. Pavisam francūzisks. Pat uzlūkojot rāpuli vien, ar gara acīm jau bija saskatāmi visi tie labi (strikti?) audzinātie francūzīši, kas nekad neķengājas ar ēdienu un kas tiek ģērbti tieši tikpat eleganti kā viņu elegantās mamans. 1994. gadā tolaiku supermodele Klaudija Šīfere Chanel modes skates laikā uz mēles izsoļoja ikoniskajā buklē kostīmā, zem kura pavilkts bija nekas cits kā Petit Bateau baltais T-krekls. No bērnu nodaļas, jo pieaugušo T-kreklus tolaik kompānija neražoja (un supermodelēm der arī tādi). Nav zināms, vai tā bija labi inscenēta vai tiešām nejaušība (vai mēs vēl joprojām ticam nejaušībām modes pasaulē?), tomēr tas «tūkstošiem sieviešu iedvesmoja darīt tāpat». Jāpiebilst, ka kompānija arī steidzīgi izsūtīja visiem nozīmīgākajiem modes žurnālu redaktoriem pa T-kreklam, tā sakot, lai zina, par ko raksta. Nākamo triju gadu laikā baltā T-krekla pārdošanas apjomi pieauga neskaitāmas reizes (daži avoti uzsver – desmitkārtīgi), un 1999. gadā Petit Bateau bija jau iekļuvis Printemps Haussmann (universālveikalu ķēde Francijā) pieaugušo apģērbu nodaļā. Tad arī kompānija nopietni ķērās pie pieaugušo kolekcijas izveidošanas. To viņi ļāva darīt pieaicinātiem dizaineriem, kas Mazās laiviņas prognozējamajā elegancē ienesa popsīguma un ielas šika elementus.

Kā kompānijā tagad smejot saka, viņi ražo drēbes kokvilnas komforta mīlētājiem vecumā no 0 līdz 924 mēnešiem. Cik, gados rēķināts, tas būtu?

Dalies ar šo rakstu!
Raksta komentāri
Spied šeit, lai lasītu vai pievienotu savu komentāru
Tevi varētu interesēt
2019. gada 26. marts plkst. 9:05

AS «Rīgas Dzirnavnieks», kas ir «Herkuless» produkcijas ražotājs, pirmsākumi ir saistāmi ar...

2019. gada 11. marts plkst. 15:00

Šā gada 9.martā Bārbija svinēja savu 60 gadu jubileju....

2019. gada 17. janvāris plkst. 13:21

1938. gadā ražotā Rīgas Melnā Balzama pudele ar numuru 88 jau vairākās paaudzēs tiek...

2019. gada 16. janvāris plkst. 10:00

Būvniecības vajadzībām ņemot kredītu bankā, 1923. gadā Rīgā durvis vēra pirmklasīgs un...

2019. gada 15. janvāris plkst. 9:04

Bauskas alus darītava, kas savu darbību aizsāka 1981.gadā, nule nosvinējusi 37.dzimšanas dienu...

Nepalaid garām

«Dažreiz vajadzīga cita perspektīva, kā uz lietām paskatīties,» par savu nesen gūto pieredzi...

Norisinājusies ikgadējā Dienas Biznesa rīkotā TOP 500 apbalvošanas ceremonija, kurā tiek atvērts...

Izdevniecība Dienas bizness ar 12.novembri izdod iknedēļas biznesa žurnālu, kas aizstās laikrakstu...

«Man šķiet, ka šobrīd Baltija ir pats caurspīdīgākais finanšu tirgus dalībnieks visā...

Savu eko māju no salmu paneļiem Raiskuma pagastā būvē arī latviešu modele...

100 straujāk augošie uzņēmumi Latvijā pagājušajā gadā apgrozījuši 335,92 milj. eiro, un...

No šīs sadaļas
2019. gada 27. septembris plkst. 9:53

Trīspadsmit gadu laikā ballīšu autobuss jeb Partybus spējis saglabāt savu vietu izklaides...

2019. gada 20. augusts plkst. 9:46

Mazumtirgotāja Rimi Latvia pirms gada uzsāktā iniciatīva veikalos bērniem piedāvāt bezmaksas augļus...

2019. gada 15. augusts plkst. 9:50

Ekskluzīvo automašīnu ražotājs Bugatti pārdevis savu pavasarī prezentēto superauto Bugatti La...

2019. gada 15. augusts plkst. 9:14

Strauji augošais ASV elektrisko skrejriteņu un velosipēdu nomas uzņēmums Lime līdz šim...

2019. gada 15. augusts plkst. 8:42

Starp peintbola parkiem Rīgā konkurence ir sīva, turklāt situāciju sarežģījis Rīgas pilsētas...

2019. gada 15. augusts plkst. 7:23

Šīs nedēļas nogalē 17.un 18.augustā, Daugavā, BeActive Pludmales spēles ietvaros norisināsies...

2019. gada 15. augusts plkst. 7:06

Krievijas tirgus automašīnu ražotājam Hyundai Motor Group ir viens no nozīmīgākajiem tirgiem...

2019. gada 14. augusts plkst. 17:41

Šobrīd veiksmīgākais mēnesis jaunatvērtajam «Apollo Kino» ir bijis jūlijs, kad to apmeklējis...

2019. gada 14. augusts plkst. 16:41

Māksliniece Aiga Beinaroviča kopā ar partneri Jāni Priekuli radījuši zīmolu «Eyes Up...

2019. gada 13. augusts plkst. 13:41

Ieņēmumi par pagājušajā mēnesī Rīgā notikušā britu popmūzikas izpildītāja Eda Šīrana...